Śledź nas na:     

Marka:

 

 

Tym razem na parking naszej redakcji wjechał jeszcze ciepły znany każdemu Ford Fiesta. Nic w sumie specjalnego, zwykły mały miejski samochód, który często pojawia się na drogach miejskiej dżungli. Ja jednak usiadłem za kierownicą Forda Fiesty ST200, a to totalnie zmienia sytuację. Jest to limitowana edycja, która ma do dyspozycji 200 KM, przyspiesza 0-100km/h w 6,7 sekundy i ma zarezerwowany tylko dla tej wyjątkowej wersji kolor o "stabilnej" nazwie Solid Silver Grey.

 

Opis

 

Fiesta ST200 wygląda tak jak powinien wyglądać rodowity hot hatch. Sportowy charakter przejawia się niemalże na każdym centymetrze jej szarego nadwozia. Agresywny przedni zderzak z wyraźnymi przetłoczeniami, potężny grill charakterystyczny dla Forda oraz dyskretne czerwone dwie literki, które zdradzają bojowe nastawienie do jazdy tej kieszonkowej rakiety.

 

 

Linia boczna wydłużona dość sporym spoilerem nadaje większej dynamiki formie nadwozia i dociska tylną oś podczas sportowych wiraży na torze. 17-calowe obręcze kół zostały polakierowane w kolorze czarnego matu wyjątkowo dla tej edycji i trzeba przyznać, że wyglądają świetnie na tle czerwonych zacisków.

 

Spoglądając na tył Fiesty ST200 mocno rzuca się w oczy podwójna chromowana rura wydechowa, czarne elementy zderzaka oraz wspomniany juz wcześniej spojler, który przykrywa lekko tylną klapę niczym baseballówka odwrócona daszkiem do tyłu.

 

 

Ford zadbał aby kierowca Fiesty ST200 nie zapomniał o jej sportowym charakterze wewnątrz. Pakując swoje "cztery litery" w  sportowy fotel firmy Recaro z wyszytym emblematem ST wyraźnie czuć delikatne napięcie przed wciśnięciem przycisku START. Nie będę ukrywać, że fotele sportowe nie należą do wyjątkowo komfortowych na dłuższe trasy ale to nie jest ich główny priorytet. Świetnie za to trzymają całe ciało nie pozwalając na nawet drobne przesunięcie na boki podczas ostrych wiraży.

 

Cała deska rozdzielcza niczym się nie różni od cywilnej Fiesty co trochę mnie rozczarowało. Układ zegarów jest bardzo czytelny a dostęp do multimediów wygodny. Chociaż lekki akcent na obrotomierzu był by mile widziany. W ramach rekompensaty jest za to fajne logo ST200 pod panelem sterowania klimatyzacją oraz podświetlone na czerwono listwy progowe.

 

 

Ford Fiesta ST200 został uzbrojony w turbodoładowany silnik EcoBoost o pojemności 1,6 litra i mocy dokładnie 200 KM ( już wiecie skąd te "200" przy ST). Maksymalny moment obrotowy to 290 Nm przy dostępny w przedziale 2500-4000 obr./min.

 

Jest dobrze i to bardzo dobrze, mając pod swoją stopą pedał gazu, który może w każdej chwili eksplodować mocą 200 kucy a w prawej dłoni dzierżyć drążek zmiany biegów, który jest podpięty pod 6-biegową skrzynię biegów. Niezapomniane wrażenia. Przełożenia są krótkie i szybkie. Fiesta ST200 rozpędza się jak szalona, a Ty zaczynasz nabierać ogromnego respektu do tego małego autka.

 

 

A więc zaczynacie poznawać się od początku. Cześć, jak szybko zbierasz się do set... nawet nie zdążysz dokończyć pytania bo już po 6,7 sekundy masz odpowiedź w postaci pierwszych 100 km/h. Układ kierowniczy chodzi bez zarzutu, reaguje nawet na najlżejsze ruchy kierownicą.

 

Przez moment pozwoliłem sobie na lekkie szaleństwo i to był wielki błąd bo nie mogłem przestać. Ten mały pocisk hipnotyzuje Cię porywczością. Wpinając kolejny bieg czuć, że idzie do przodu, że nabiera prędkości, dodatkowo świetnie trzyma się nawierzchni co powoduje, że frajda jest jeszcze większa.

 

Auto jest szybkie i to sprawia, że możemy cieszyć się każdym pokonanym kilometrem siedząc za kierownicą Forda Fiesty ST200. Dzięki swoim kompaktowym gabarytom, sztywnemu zawieszeniu i precyzyjnemu układowi kierowniczemu, Ford Fiest ST200 staje się spryciarzem na zatłoczonych drogach miejskich. Już dawno tak dobrze nie bawiłem się jeżdżąc po mieście - wciśniesz się w najmniejszą lukę, utrzesz nosa nie jednemu cwaniakowi w samochodzie z wielkim spoilerem i zaparkujesz w windzie każdego centrum handlowego.

 

Autor: Krzysztof Zdankowski

 

Dane techniczne

Dane techniczne:

 

Silnik: benzynowy R4 16V Turbo

Pojemność silnika: 1596 cm3

Moc: 200 KM / przy 5700 obr./min.

Moment obr.:  290 Nm/przy 1600-5000 obr./min.

Skrzynia biegów: manualna 6-biegowa

Napęd: przednia oś

0-100km/h:  6,7 sek.

V maks: 230 km/h

Zużycie paliwa:

Zużycie paliwa – trasa: 4,9 l/100km

Zużycie paliwa – miasto: 8,2 l/100km

Zużycie paliwa – cykl mieszany: 6,1 l/100km

Zużycie paliwa testowe:

Zużycie paliwa – trasa: b.d. l/100km

Zużycie paliwa – miasto: 9,5l/100km

Zużycie paliwa – cykl mieszany: b.d. l/100km

Pojemność baku: 48 litrów

Teoretyczny zasięg: ok 500 km

Długość / Szerokość / Wysokość: 3975 mm /1709 mm/ 1456 mm

Waga: 1163 kg

Pojemność bagażnika: l // 276l

Liczba drzwi/Liczba miejsc: 3/4

Emisja CO2: g/km // 140 g/km

Opony: 205/40 R17

Wersja wyposażeniowa: ST

Cena podstawowa: 94 350 PLN

Cena testowanego egzemplarza: ok 103 000  PLN

 

Galeria

 

 

 

 Zdjęcia: Krzysztof Zdankowski

 

 


 

Najczęściej odwiedzane filmy

Najczęściej odwiedzane testy


 

Pod koniec lutego polski oddział japońskiej marki Mitsubishi obchodził 20-lecie istnienia w naszym kraju. Z tej okazji przedstawiono dwoje nowych ambasadorów swojej marki. Pierwszym została Anna Cieślak, która zasiadła za kierownicą modelu ASX. Brzydszą płeć reprezentuje natomiast Maciej Stuhr, który użytkować będzie najnowszy model Outlandera w odmianie PHEV. I właśnie najnowsza, trzecia generacja tego modelu gościła w styczniu w naszej redakcji. Co prawda w zwykłej odmianie benzynowej, ale moim zdaniem równie interesującej, co hybryda. Zapraszam do lektury.

 

Czytaj więcej


Samochody ekologiczne stają się coraz częstszym widokiem na naszych drogach. Jedną z przedstawicielek tego segmentu jest niepozorna z wyglądu Honda Civic Hybrid, która dysponuje pod maską niewielkim silnikiem benzynowym wspomaganym przez jednostkę elektryczną. Dzięki temu, zużycie paliwa jest mniejsze, a przede wszystkim emisja dwutlenku węgla do atmosfery wynosi zaledwie 109 g/km.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej

Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej