Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Ford Focus III generacji już kilkakrotnie gościł na łamach naszej strony, w różnych wersjach nadwoziowych i silnikowych. Były dwa hatchbacki, z oszczędnym dieslem i z małolitrażowym silnikiem benzynowym jak również sedan w mocnej odmianie benzynowej. Teraz przyszła pora na rodzinnego „kombiaka”, pozwalającego nie tylko na rodzinne podróże, ale również dającego kierowcy sporo satysfakcji z prowadzenia.A to za sprawą benzynowego silnika EcoBoost o mocy 150KM. Zapraszam do artykułu.

Opis

Od 2010 roku
Obecnie prezentowana, trzecia generacja Focusa, w salonach gości już od 4 lat. Auto dostępne jest w trzech wersjach nadwoziowych. Jako hatchback, sedan oraz kombi. Klienci do wyboru mają bardzo szeroką paletę silników. Począwszy od 85-konnego benzyniaka przez  140-konnego diesla kończąc na benzynowych 250 koniach mechanicznych w wersji ST. W lutym tego roku w Barcelonie zaprezentowano odświeżoną gamę wszystkich odmian Focusów.

Rodzinne kombi
Wnętrze auta zapewnia przestrzeń dla czwórki dorosłych pasażerów. Z przodu mamy do dyspozycji bardzo dobrze wyprofilowane i rewelacyjnie wygodne fotele. W drugim rzędzie znajdziemy teoretycznie trzyosobowa kanapę, która jednak przez swoje wyprofilowanie zapewni komfort i wygodną podróż tylko dwójce pasażerów. W takiej konfiguracji jestem pewny, że nikomu nie zabraknie miejsca nad głowami oraz na nogi.

Bagażnik oferuje490 litrów regularnej przestrzeni<nie pisz tego w każdym teście, to truizm>. Jeśli jednak ta wartość okaże się zbyt mała,możemy ją bez problemu powiększyć do nawet 1516 litrów! Wystarczy złożyć oparcia tylnej kanapy.

Zegary w Fordzie to dwie oddzielne tuby przypominające kształtem krople wody. Są rozdzielone elektronicznym wyświetlaczem komputera pokładowego. Ich niewątpliwą zaletą jest czytelność i przejrzystość cyferblatów.

Konsola środkowa jest dość mocno wysunięta do przodu, a na niej znajduje się malutki wyświetlacz radia, które obsługujemy stylowymi przyciskami. Ich natłok podczas pierwszego spotkania może przestraszyć, ale szybko okazuje się, że nie ma żadnych problemów z ich opanowaniem.

Auto we wnętrzu prezentuje bardzo dobrą jakość wykonania, którą możemy krótko podsumować jako niemiecka precyzja lub, jak kto woli, perfekcja.

Alternatywa dla diesli
Pod maską prezentowanego dziś Forda Focusa Kombi znajduje się nowoczesny, benzynowy silnik EcoBoost o pojemności 1,6 litra i mocy 150 KM. Silnik ten pozwala ważącemu 1282 kg Focusowi rozpędzić się do pierwszej setki w 8,8 sekundy i podróżować z maksymalną prędkością 210 km/h.
Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą 6-biegowej, manualnej skrzyni biegów. Przełożenia skrzyni biegów są bardzo dobrze dopasowane do możliwości silnika. Poszczególne biegi idealnie wędrują na wytyczone miejsce, a ich długość jest optymalnie dobrana, aby kierowca zawsze miał bardzo dobrą elastyczność.
Dodatkowym atutem, który na pewno pomaga jest spory moment obrotowy, który wynosi standardowo 240 Nm, uzyskiwanych już od 1600 obr./min. Silnik ten wyposażony jest system overboost, który chwilowo pozwala zwiększyć ten jakże ważny parametr do wartości 270 Nm. To czuć!

Układ kierowniczy jest precyzyjny, ale dość sztywno ustawiony. Owszem, daje poczucie pełnego panowania nad samochodem, ale możemy to odczuć jako wadę podczas manewrów parkowania. Dla leniwych auto testowe wyposażono w dodatkowy system automatycznego, wzdłużnego parkowania.

Zawieszenie według mnie jest sztywno zestrojone. Na pewno korzystnie wpływa na bezpieczeństwo lecz mając do czynienia z samochodem typowo rodzinnym, moglibyśmy oczekiwać bardziej miękkiego zawieszenia. Jednak dzięki takiemu zestrojeniu auto prowadzi się bardzo pewnie i stabilnie. Komfort pokonywania nierówności mógłby być mimo wszystko minimalnie lepszy.

W mieście do oszczędnych nie należy
Nie ma co ukrywać, że prezentowany silnik nie należy do oszczędnych w mieście. Focus potrafi wtedy zużyć nawet 9,1 litra benzyny bezołowiowej. Dużo lepiej jest w trasie., gdzie zużycie stabilizuje się na poziomie 6,3 litra. Średnio w teście Ford spalił 7,7 litra na każde 100 kilometrów. Wyniki te są w 100% akceptowalne.

Podsumowując:     
Ford za pomocą Focusa już wielokrotnie udowadniał, że jest marką,która poważnie podchodzi do swoich klientów. Samochód oferuje wygodne i komfortowe wnętrze, bogate wyposażenie i świetny nowoczesny i dynamiczny silnik. Jedynie cena, która w przypadku testowanego auta wynosi ponad 100 tys zł, może studzić zapał potencjalnych nabywców. No cóż, nowoczesność kosztuje.

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: R4, benzynowy (turbo)
Pojemność silnika: 1596 ccm
Moc: 150 KM przy 5700obr./min
Moment obr.: 240Nm przy 1600-4000obr./min z overboost 270 Nm
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 8,8 s
Vmaks: 210 km/h
Zużycie paliwa: 7,7/5,0/6,0 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 9,1/6,3/7,7 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 714 kilometrów
Wymiary: 4556/1823/1505 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1282 kg
Ładowność: 618 kg
Pojemność bagażnika: 490/(1516) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 139 g/km
Opony: 215/50R17
Wersja wyposażeniowa: Titanium
Cena wersji podstawowej: 82 900 PLN
Cena wersji testowanej: 101 000 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej