Firma Ford zaprezentowała dziś nowego Forda Focusa RS - samochód sportowy o wysokich osiągach przeznaczony do użytku na publicznych drogach, wyposażony w innowacyjny napęd na wszystkie koła oraz układ TVC poprawiający stabilność na zakrętach.
Nowy Ford Focus RS, pod maską którego pracuje silnik 2,3 litra EcoBoost o mocy przeszło 320 KM, to najnowszy model zaprezentowany w ramach ofensywy Forda zakładającej wprowadzenie na światowy rynek ponad 12 samochodów o wysokich osiągachdo 2020 roku.
Oprócz sprawiania radości entuzjastom, modele te przyczyniają się do realizacji założeń strategii One Ford w zakresie rentownego wzrostu, nieustającego udoskonalania produktów oraz wprowadzania innowacji w każdym aspekcie biznesu.
„Nowy Ford Focus RS to poważna maszyna, wyposażona w nowoczesne technologie
i nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne wyznaczające nowe standardy w zakresie przyjemności z jazdy na drogach publicznych i na torze,” powiedział Raj Nair, wiceprezes grupy ds. globalnego rozwoju produktu, Ford Motor Company. „Linia RS może poszczycić się bogatą tradycją we wprowadzaniu innowacji, które ostatecznie przynoszą korzyści wszystkim nabywcom modeli Forda, a nowy Ford Focus RS nie jest pod tym względem wyjątkiem.
To doskonały przykład naszego dążenia do wprowadzania innowacji poprzez tworzenie samochodów o wysokich osiągach, które powodują u kierowców szybsze bicie serca.”
Opracowany w Europie i Stanach Zjednoczonych przez niewielki zespół inżynierów z Ford Performance, nowy model reprezentuje trzecią generację Forda Focusa RS, idąc w ślady aut wprowadzonych na rynek w latach 2002 i 2009. Najnowszy Ford Focus RS będzie trzydziestym z kolei modelem oznaczonym legendarnym znaczkiem RS, bazującym na dziedzictwie takich legend, jak 16-zaworowy Ford Escort RS1600 z 1970 roku, turbodoładowany Ford Sierra RS Cosworth z 1985 roku wyróżniający się radykalną aerodynamiką oraz Ford Escort RS Cosworth z 1992 wyposażony w napęd na cztery koła.
Ford Focus RS odznacza się dynamiczną stylizacją nadwozia, przyczyniającą się do polepszenia właściwości aerodynamicznych i wydajności chłodzenia, a także technologiami, które debiutują w modelu ze znaczkiem RS. Wśród nich znalazł się na przykład opracowany przez Forda samochodowy system komunikacji SYNC2.
Nowy Ford Focus RS jest pierwszym modelem serii RS, który będzie sprzedawany na rynkach całego świata. Produkcja tego modelu z przeznaczeniem na globalny rynek rozpocznie się pod koniec tego roku w należącej do Forda Fabryce w Saarlouis w Niemczech.
„Nowy Ford Focus RS reprezentuje wszystkie najważniejsze cechy Forda, oferując innowacje, niezrównane wrażenia z jazdy oraz doskonałe osiągi, które do tej pory były zarezerwowane wyłącznie dla sportowych samochodów luksusowych marek,” powiedział Jim Farley, prezes Ford of Europe, Middle East and Africa. „Jesteśmy świadomi, iż przez te wszystkie lata podnieśliśmy poprzeczkę w zakresie osiągów, wprowadzając kolejne generacje wyczynowych modeli RS, przy czym nasz najnowszy samochód po raz kolejny wprowadza nowe standardy.”
„Równie ważny jest dla nas fakt, iż dzięki technologiom, takim jak EcoBoost, możemy zademonstrować sposób, w jaki rozwiązanie zastosowane w niemal każdym nowym modelu Forda może również stanowić podstawę naszych najlepszych samochodów sportowych.”
Swój udział w powstaniu nowego Forda Focusa RS miał również Ken Block, gwiazda Gymkhany i World Rallycross, który jako konsultant dołączył do zespołu Ford Performace podczas specjalnej prezentacji zorganizowanej w Kolonii w Niemczech - mieście, w którym
w 1968 roku zrodziła się legenda, czyli model Ford 15M RS.
Innowacyjny napęd na 4 koła Ford Performance All-Wheel-Drive zapewnia niezrównane prowadzenie.
Nowy Focus RS wykorzystuje nowy, innowacyjny system napędu na cztery koła Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego (DynamicTorqueVectoring), by zapewnić kierowcy niespotykany poziom prowadzenia i przyjemności
z jazdy, łącząc wyjątkową trakcję i przyczepność z niezrównaną zwinnością i szybkością
w zakrętach.
System Ford Performance AWD opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają „wektorowanie momentu obrotowego”, co ma ogromny wpływ na zachowanie się auta w zakrętach i stabilność w łuku.
Sterownik tylnego mechanizmu różnicowego nieprzerwanie dokonuje rozdziału siły napędowej, zarówno w zakresie międzyosiowym, jak i między kołami osi tylnej, dostosowując się do każdej sytuacji drogowej i monitorując dane z rozlicznych czujników samochodu, aż stukrotnie w ciągu każdej sekundy. Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70% momentu napędowego, z czego do 100% może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół.
Podczas pokonywania zakrętu sterownik tylnej osi przekierowuje siłę napędową do „zewnętrznego” koła, opierając się na danych takich jak kąt skrętu kierownicy, przyspieszenie boczne, odpadanie (odchodzenie z obranej przez kierowcę trajektorii) i prędkość. Ów „transfer napędu” daje w efekcie „wpychanie” samochodu do wnętrza skrętu, poprawiając zwinność skrętną i stabilność w łuku, dosłownie eliminując podsterowność.
System AWD dopracowano tak, by zapewniał wyjątkową przyczepność – z przyspieszeniami bocznymi przekraczającymi 1 g – oraz najlepszą w klasie prędkością pokonywania łuku oraz przyspieszeniem na wyjściu ze skrętu. Zapewniając neutralne zachowania i regulowane reakcje w zakresie granicznym oraz zdolność do uzyskiwania kontrolowanych poślizgów nadsterownych, Focus RS dostarcza kierowcy najwspanialszych doznań z gatunku przyjemności z prowadzenia auta.
„Ten system napędu na cztery koła to przełomowa technologia, zdolna zapewnić najlepsze własności jezdne w skręcie i przyjemność z prowadzenia samochodu na granicy przyczepności” – oświadczył DavePericak, dyrektor Global Ford Performance. „Po prostu wyrzuciliśmy na śmietnik wszystkie dotychczasowe teorie, jakoby napędzane na 4 koła hatchbacki nie mogły zapewniać przyjemności z jazdy. I stworzyliśmy samochód, który po równi zaskakuje
i nagradza.”
Aby uzyskać optymalne własności dynamiczne, system Ford Performance AWD skalibrowano wraz z zaawansowanym systemem stabilizacji pojazdu ESP, szczególny nacisk kładąc na zachowania opartej na układzie hamulcowym kontroli „wektorowania momentu obrotowego”, który działa równolegle z „wektorującym moment obrotowym„ napędem AWD.
Wśród innych wyjątkowych cech układu jezdnego wymienić należy sportowe zawieszenie, którego charakterystyka sprężyn, łożyska i stabilizatory są sztywniejsze niż ich odpowiedniki
w Fordzie Focusie ST, oraz amortyzatory o przełączanych trybach pracy i twardości, pozwalające na przestrojenie samochodu do jazdy torowej. Starannie skalibrowany układ kierowniczy o elektrycznym wspomaganiu, współpracujący ze sztywniejszą konstrukcją przednich kolumn resorujących i zwrotnicami niewspółosiowymi, na krótszych wahaczach, zapewnia „czucie” przednich kół i responsywność układu na niespotykanym poziomie.
„Fordy Focus ST i Fiesta ST pokazały, że potrafimy uzyskać sportowe „czucie” układu kierowniczego z układem kierowniczym EPAS, a model RS jeszcze bardziej przesuwa tę granicę. Dzięki temu oferujemy sportowym kierowcom niezwykle bezpośrednio przełożony układ kierowniczy, precyzyjny i zrównoważony zarazem” – dodał Pericak.
Inżynierowie Forda ściśle współpracowali z Michelinem, by stworzyć wyczynowe opony 235/35 R19, które dopasują się do dynamicznych możliwości Forda Focusa RS, standardowe opony Pilot Super Sport do codziennego użytku i – po raz pierwszy w modelu RS – opcjonalne opony Pilot Sport Cup 2 dla maksymalizacji dynamiki auta na torze wyścigowym.
Także wygląd zewnętrzny auta dopasowano tak, by wspomagał cele związane z dynamiką. Staranna optymalizacja aerodynamiczna przedniego splittera, tylnego spoilera i ukształtowania podwozia wyeliminowała siły unoszące, dając w efekcie świetne wyważenie bez efektu przyziemnego, zapewniające wspaniałe prowadzenie i stabilność przy wysokich prędkościach.
Unikatowa jednostka napędowa zapewniająca wyższą moc.
Źródłem napędu nowego Forda Focusa RS jest silnik z technologią EcoBoost, która znajduje się obecnie w prawie każdym nowym modelu Forda. Dzięki dużej mocy i wysokiemu momentowi obrotowemu, specjalnie opracowana jednostka o pojemności 2,3 litra współpracująca z układem napędu na wszystkie koła oferuje doskonałe przyspieszenie.
Silnik rozwijający znacznie więcej, niż 320 KM dzieli podstawową strukturę z aluminiową, czterocylindrową jednostką 2,3 litra montowaną w nowym Fordzie Mustangu. Konstrukcja zastosowana w Fordzie Focusie RS została jednak poddana zakrojonym na szeroką skalę modyfikacjom.
Wyższa moc to zasługa zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll o niskiej bezwładności wyposażonej w większy kompresor, która zapewnia dużo lepszy przepływ powietrza. Z kolei znacznie większy intercooler dba o dostarczanie do silnika czynnika
o większej gęstości. Wyższa wydajność to również zasługa wykorzystania mniej restrykcyjnego układu dolotowego oraz wyczynowego układu wydechowego o dużej średnicy z elektronicznym zaworem zintegrowanym z końcowym elementem, który optymalizuje przeciwciśnienie
i charakterystykę dźwięku.
Głowica cylindrów - wykonana ze wzmocnionego aluminium w odpowiedzi na wyższe temperatury pracy - została zamontowana na bardziej wytrzymałej uszczelce o zwiększonej wydajności cieplnej. Z kolei blok cylindrów zawiera żeliwne tuleje o wysokiej wytrzymałości.
Priorytetem dla konstruktorów nowego Forda Focusa RS było opracowanie wydajnego układu chłodzenia. W tym celu specjaliści Forda wygospodarowali dodatkową przestrzeń w przedniej części nadwozia, aby zmieścić w niej większą chłodnicę - największą, jaka kiedykolwiek trafiła pod maskę Forda Focusa - która zapewnia wysoką wydajność podczas intensywnej eksploatacji auta na torze wyścigowym
Dzięki odpowiedniej kalibracji, jednostka napędowa odznacza się doskonałą reakcją na ruchy przepustnicy w dolnym zakresie obrotów, wysoką elastycznością w średnim zakresie oraz dynamiczną pracą przy wysokich obrotach, osiągając maksymalnie 6 800 obr./min.
Inspirujące osiągi wymagają inspirującej ścieżki dźwiękowej. Inżynierowie z Ford Performance zadbali o to, aby Ford Focus RS generował satysfakcjonujący, sportowy dźwięk podczas dynamicznej jazdy, uzupełniany charakterystycznym dla modeli RS „bulgotaniem”, „strzelaniem” i „trzaskaniem”.
„Ta bardzo wyjątkowa jednostka 2,3 litra EcoBoost pozwala kierowcom poczuć prawdziwą moc turbodoładowania, zachęcając ich tym samym do wkręcenia silnika na najwyższe obroty. Wszystko to odbywa się przy akompaniamencie przeszywających dźwięków, które wywołują uśmiech na twarzy prowadzącego,” powiedziałPericak.
Sześciobiegowa przekładnia manualna została zoptymalizowana z uwzględnieniem wymagań kierowców preferujących dynamiczną jazdę - drążek jest krótszy, co pozwala na szybszą
i bardziej precyzyjną zmianę biegów. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekładnię, jak i sprzęgło, wykorzystując bardziej wytrzymałe komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy generowany przez silnik.
Dzięki zastosowaniu wydajnej konstrukcji z bezpośrednim wtryskiem paliwa,systemem zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków oraz zaawansowanym układem turbodoładowania, silnik EcoBoost odznacza się również niskim zapotrzebowaniem na paliwo. W standardowym wyposażeniu nowego Forda Focusa RS znajdzie się system Auto-Start-Stop, w związku z czym model ten będzie też emitował mniej CO2, niż poprzednik.
Stylistyka wyczynowego auta to wspaniały wygląd i optymalna funkcjonalność.
Design nadwozia Forda Focusa RS jest tyleż atletyczny, co funkcjonalny. Styliści ściśle współpracowali ze specjalistami z Ford Performance, by uzyskać niezbędne cechy funkcjonalne – aby design wpłynął pozytywnie na aerodynamiczny docisk i balans, a także by wydajność chłodzenia aerodynamicznego układu napędowego i hamulców była optymalna.
„To jest najwyższa forma ewolucji Focusa – fantastycznie wygląda i doskonale spełnia swe zadanie” – powiedział Joel Piaskowski, dyrektor ds. Designu, Ford of Europe. „Modele RS zawsze były znakomitymi wyczynowymi samochodami, w których funkcja miała najwyższą wagę. Ten nowy Focus RS jest wierny owej tradycji.”
Bazujący na najnowszym Focusie, nowy RS ma potężny przedni pas z dumnym, trapezoidalnym grillem, i głębokim przednim splitterem, oferującym największe możliwe wloty powietrza chłodzącego silnik. Szeroka, atletyczna postawa jest podkreślana przez fartuchy boczne i wielkie wloty po obu stronach, które doprowadzają chłodzenie dla tarcz hamulcowych
i obejmują pionowe lampy przeciwmgłowe.
Tylny pas zupełnie zdominował wielki dyfuzor, który optymalizuje odpływ powietrza spod samochodu, redukując wznoszenie. Zintegrowano w nim także dwie okrągłe, wyczynowe końcówki układu wydechowego oraz (na rynkach europejskim i azjatyckim) centralną tylną lampę przeciwmgłową. Wyrazisty spoiler dachowy jest subtelnie wkomponowany w sylwetkę samochodu dzięki bocznym panelom lakierowanym na kolor nadwozia i opatrzonym logo RS.
Dynamiczny profil podkreślają rzeźbione „muskuły” burt oraz wyraziste wyoblenia nadkoli kryjących wieloszprychowe 19-calowe koła RS z lekkiego stopu, wykończone w matowej czerni, kute, wzmacniane, a zarazem ultralekkie, oszczędzające po kilogramie na każde z kół.
Standardowe biksenonowe lampy główne oferują funkcję Adaptive Front Lighting, dostosowującą intensywność i kąt świecenia do prędkości auta, kąta skrętu i odległości od obiektów na drodze tak, by jej oświetlenie było optymalne. Klienci mogą zamówić również najnowszą technologię automatycznego hamowania Active City Stop, funkcjonalną przy prędkościach do 50 km/h .
Wyczynowy charakter Focusa RS odzwierciedlają w kabinie grubo obite fotele Recaro (częściowo skórzane), ale w opcji dostępne są kubełkowe fotele wyczynowe RS Recaro z autentycznymi panelami mikrofibrowymiwykorzystywanymi w sportach motorowych (Europa i Azja).
Wnętrze cechuje się przeprojektowanym kokpitem Focusa z prostszym i bardziej intuicyjnym rozplanowaniem. System multimedialny SYNC2 zapewnia dostęp do radia, nawigacji, klimatyzacji i telefonu komórkowego za pośrednictwem sterowania głosowego oraz wysokiej rozdzielczości, dotykowego ekranu o przekątnej 8 cali. Proste komendy głosowe, jak np. „Znajdź tor wyścigowy” pozwalają kierowcom Forda Focusa RS otrzymać natychmiastowe zalecenia, jak dojechać na najbliższy publiczny tor. System SYNC2 można zamówić również
z kamerą cofania oraz z systemem audio Sony Premium, z 10 głośnikami i subwooferem.
Przyjemność z prowadzenia Forda Focusa RS zwiększa kierownica o spłaszczonym na dole wieńcu, obita miękką skórą, aluminiowe pedały i wyjątkowa grafika zegarów na głównym zespole wskaźników. Nad konsolą centralną zaś znalazły się dodatkowe wskaźniki dla ciśnienia doładowania, temperatury i ciśnienia oleju.
W całej kabinie znajdziemy wielokrotne powtórzenie niebieskiego tematu kolorystycznego RS, jako przeszycia na siedzeniach, kierownicy, dywanikach podłogowych, obiciach, jako kolorowa grafika na lewarku biegów, a także w postaci samego logo – na siedzeniach, kierownicy
i listwach progowych.
Do wyboru nabywcy są cztery wyjątkowe kolory nadwozia – Nitrous Blue (wibrujący barwą, czterowarstwowy lakier metaliczny ekskluzywny dla RS), Stealth Grey, Shadow Black i Frozen White. Samochód zaprezentowany w Kolonii pokryty jest tym samym specjalnym lakierem Liquid Blue, który po raz pierwszy pokazano na nowym modelu Forda GT w zeszłym miesiącu na Północnoamerykańskim Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Detroit.
Historia innowacji i wysokich osiągów.
Od czasów pierwszego modelu RS wprowadzonego do sprzedaży, marka RS stanowi nieodłączny element DNA Forda, oferując innowacje technologiczne i doskonałe osiągi na drogach publicznych i na torach wyścigowych. Dzięki sukcesom firmy w sportach motorowych, modele RS słyną z zaawansowanych technologii oraz doskonałych właściwości jezdnych, które do dziś ekscytują kierowców.
„Podobnie, jak wszystkie modele serii RS, nowy Ford Focus RS oferuje innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne i wysokie osiągi. Samochody ze znaczkiem RS od zawsze rozbudzały wyobraźnię fanów motoryzacji, co jest dla nas dużą motywacją do działania,” powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe.
Przez lata modele RS prezentowały innowacyjne technologie - od wolnossących
i doładowanych silników i wyrafinowanych detali aerodynamicznych po zaawansowane układy napędu na dwa i cztery koła.
Samochody wyposażone w pionierski napęd AWD to m.in. egzotyczny model RS200 z 1984 roku przeznaczony do rajdów Grupy B i wyposażony w centralnie umieszczony silnik, Ford Sierra RS Cosworth 4x4 z 1990 roku, spektakularny Ford Escort RS Cosworth oraz Ford Escort RS2000 4x4 z 1994 roku.
Oryginalny Ford Focus z 2002 roku był wyposażony w 2-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 215 KM oraz zaawansowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Model drugiej generacji przekazywał do przednich kół 305 KM, a jedną z innowacji było przełomowe zawieszenie typu RevoKnuckle.
Źródło: Ford Polska