Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

Sztandarową jednostką benzynową nowego Forda Focus jest nowoczesny silnik EcoBoost o pojemności 1,6 litra. Silnik ten cechuje bardzo niski poziom emisji CO2 oraz niespotykane w tej klasie benzynowych jednostek napędowych osiągi i wartości spalania paliwa.

Silnik EcoBoost to lekka, całkowicie aluminiowa konstrukcja, która (aby uzyskać nową jakość w zakresie wydajności) wykorzystuje trzy kluczowe rozwiązania: montowany centralnie, wysokociśnieniowy, bezpośredni układ wtryskowy, turbosprężarkę o małym momencie bezwładności oraz niezależny układ zmiennych faz rozrządu TiVCT.

Dzięki połączeniu tych zaawansowanych rozwiązań technologicznych silnik EcoBoost 1.6 może oferować wysoki moment już przy niskich prędkościach obrotowych silnika oraz dynamiczne osiągi typowe dla jednostek o większej pojemności skokowej. Jednocześnie silnik ten zachowuje gabaryty, masę własną oraz spalanie właściwe dla dużo mniejszych jednostek napędowych.

''Technologia Ford EcoBoost oferuje nabywcy wiele zalet typowych dla nowoczesnych silników wysokoprężnych, tzn. imponujący moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika oraz znacznie ograniczony poziom emisji CO2 - wyjaśnia Graham Hoare, dyrektor działu rozwoju zespołów napędowych, Ford of Europe. ''Jednocześnie silniki EcoBoost zachowują dynamiczną charakterystykę i niskie koszty serwisowe typowych jednostek benzynowych, czyli oferują nabywcy zalety obu rodzajów jednostek napędowych.''

Nabywcy nowego Focusa mają do wyboru wersje silnika Ford EcoBoost o pojemności 1,6 litra, o mocy 150 lub 182 KM. Obydwie odmiany charakteryzuje wysoka moc w połączeniu z bardzo szeroką i płaską krzywą momentu obrotowego. Silniki te osiągają maksymalny moment obrotowy wynoszący 240 Nm przy zaledwie 1600 obr./min.

Zarówno wersja 150 KM, jak i 182 KM ma możliwość chwilowego (do 15 sekund) skoku momentu obrotowego do 270 Nm podczas wyprzedzania lub dynamicznego przyspieszania. Funkcja ta jest dostępna w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika, dzięki czemu zapewnia dobre osiągi. W wersji 182 KM moment 270 Nm jest dostępny w zakresie od 1900 do 4000 obr./min.

W nowym Focusie silnik o pojemności 1,6 litra zapewnia wysokie osiągi i elastyczność. W porównaniu z silnikiem benzynowym o mocy 145 KM i pojemności 2,0 l, montowanym w poprzednim modelu, wersja silnika EcoBoost o mocy 182 KM umożliwia skrócenie czasu przyspieszenia od 0 do 100 km/h z 9,2 do 7,9 sekundy. Lepszy moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej oznacza także znaczne ograniczenie czasu potrzebnego na rozpędzenie pojazdu od 50 do 100 km/h (na czwartym biegu) z 11,9 do 7,7 sekundy.

Mimo znacznego polepszenia osiągów udało się o 18% zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w porównaniu z poprzednim modelem o pojemności 2,0 l. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w nowym Focusie z silnikiem o mocy 182 KM wynosi 6 l/100 km, a emisja CO2 to 139 g/km.

Trzy kluczowe rozwiązania technologiczne sprawiają, iż silniki Ford EcoBoost różnią się od tradycyjnych benzynowych jednostek napędowych. Są to układ bezpośredniego wtrysku paliwa, zaawansowane technologicznie turbodoładowanie oraz niezależny układ zmiennych faz rozrządu.

Aby zapewnić maksymalną wydajność, wysokociśnieniowy układ wtrysku bezpośredniego, podaje paliwo bezpośrednio do każdego cylindra w małych, dokładnie odmierzonych dawkach. Rozmiar kropli nie przekracza zazwyczaj 0,02 mm, co odpowiada jednej piątej grubości włosa ludzkiego.

Małe turbosprężarki z wirnikami o niskim momencie bezwładności obracającymi się z prędkością przekraczającą 200 000 obr./min. podnoszą wartość momentu obrotowego o około 50% i zapewniają natychmiastową reakcję na nacisk pedału przyśpieszenia nawet przy niskich prędkościach obrotowych silnika.

Niezależny układ zmiennych faz rozrządu TiVCT pozwala jednostkom napędowym na wypracowanie optymalnych osiągów w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika przy ograniczeniu poziomu emisji do minimum.

Zastosowanie każdego z wymienionych powyżej rozwiązań technologicznych z osobna przynosi pewne korzyści. Jednak dopiero wykorzystanie wszystkich pozwala wypracować znacząco poprawione osiągi i przynosi wymierny rezultat w postaci znacznie bardziej wydajnego procesu spalania w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika.

Źródło: Ford

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej