Ford Polska wprowadza do sprzedaży Focusa ECOnetic - pierwszy model z gamy modeli o ultra niskiej emisji CO2. A wszystko w trosce o środowisko naturalne.
Źródłem napędu w Fordzie Focus ECOnetic jest 1.6-litrowa jednostka Duratorq TDCi o mocy 109 KM ze standardowo montowanym filtrem cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter). Średnie zużycie paliwa według danych homologacyjnych wynosi 4,3 litra/100 km, co odpowiada średniej emisji CO2 na poziomie zaledwie 115 g/km. Dla tego samego 1.6-litrowego silnika Duratorq TDCi o mocy 90 KM, emisja CO2 spada do 114 g/km. Są to najlepsze wyniki w tej klasie dla samochodu z konwencjonalnym silnikiem spalinowym.
Przy przyjęciu jako punkt wyjścia już i tak bardzo oszczędnego standardowego silnika o mocy 109 KM, wyposażonego w filtr DPF, konstruktorzy chcąc jeszcze bardziej obniżyć wskaźniki emisji, poszli w kierunku dalszego obniżenia oporów towarzyszących jeździe. Dla obniżenia oporu powietrza samochód obniżono o 10 mm z przodu i o 8 mm z tyłu. W wyposażeniu seryjnym pojawił się pakiet dodatków poprawiających aerodynamikę, w skład którego wchodzą: zmodyfikowany spojler pod przednim zderzakiem, obudowy progów oraz tylny spojler. Dla dalszej poprawy aerodynamiki zewnętrzne obszary dolnej kraty wlotu powietrza z przodu zaopatrzono od wewnątrz w osłony zaślepiające. W efekcie, przy zastosowaniu opon 195/65R15, uzyskano bardzo dobry współczynnik oporu aerodynamicznego Cx równy 0,31.
Kolejnym krokiem zmierzającym do obniżenia oporów podczas jazdy - zresztą testowanym po raz pierwszy właśnie podczas prac nad Fordem Focus ECOnetic - było wprowadzenie nowego oleju przekładniowego o obniżonej lepkości, opracowanego przez partnera Forda - firmę BP. Korzyści z zastosowania tego typu oleju były oczywiste, więc Ford szybko zdecydował się na wprowadzenie tego oleju w innych modelach klasy kompaktowej i średniej.
Obok specjalnego skalibrowania modułu sterującego pracą silnika, pewne oszczędności związane z obniżeniem zużycia energii były możliwe dzięki modyfikacjom sterowanego elektro - hydraulicznego układu wspomagania kierownicy (Kliknij, aby powiększyćEHPAS). Korzyści te potwierdzają fakt, że często nawet bardzo niewielkie i pozornie mało znaczące zmiany mogą przynieść znaczące korzyści. W tym przypadku zmiana kalibracji i charakterystyki pracy elektro - hydraulicznej pompy układu wspomagania przyniosło na tyle znaczące zmniejszenie zużycia prądu, że przyniosło ono efekt w postaci wymiernego obniżenia zużycia paliwa.
W przyszłości oferta pojazdów obejmie także Mondeo ECOnetic o emisji CO2 poniżej 140 g/km oraz Fiestę o emisji CO2 poniżej 100 g/km
Źródło: Ford