Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Zanim skupię się dziś na bohaterze mojego artykułu, czyli Fiata 500L na początku chciałbym się do czegoś przyznać. Jestem wielkim fanem zwykłej, "standardowej" wersji, która jest po prostu piękna, te kształty, stylistyka. Istny ideał w tym segmencie aut, dlatego też z wielka niecierpliwością czekałem na jazdy testowe powiększoną 500-tką z przyrostkiem "L". A więc zapraszam na artykuł!

Opis

5 lat na rynku

Fiat od 2007 roku, kiedy do salonów wjechała najnowsza generacja 500-ki (po 32 latach przerwy) systematycznie stara się poszerzać odmiany nadwoziowe kultowego auta. Po standardowej wersji 3-drzwiowej i usportowionego Abartha przyszła pora na Cabrio (2009 r.) oraz bohatera dzisiejszego artykułu minivana o nazwie 500L. Debiut ostatniego a zarazem największego modelu miał miejsce w ubiegłym roku. Klienci do wyboru mają 11 kolorów nadwozia, które można łączyć z trzema barwami dachu (czarny, biały oraz w kolorze nadwozia) oraz 3-ma rodzajami felg ze stopu aluminium.

Ogromna

Prezentowany dziś Fiat 500L w stosunku do swojego protoplasty jakim jest zwykła 500-ka bardzo mocno urosła. Jest większa w każdym dosłownie "calu". Posiada większe szyby, słupki, które pomagają w utrzymaniu lepszej widoczności. Linia dachu jest poprowadzona wysoko, dzięki czemu we wnętrzu mogą podróżować nawet bardzo wysocy pasażerowie. Stylistycznie auto jedynie w przedniej części nadwozia swoimi charakterystycznymi światłami nawiązuje do "zwykłej" 500-ki. Reszta jest zupełnie inna ale ciągle utrzymuje styl "retro" Fiata 500.

Przestronnie

Wycieczkę po wnętrzu zacznijmy od deski rozdzielczej. Konsola środkowa jest stosunkowo mocno wysunięta do przodu. Składa się z centralnie umieszczonego, dotykowego, niewielkiego wyświetlacza, zintegrowanego z radioodtwarzaczem CD/MP3. Na samym dole znajdują się trzy pokrętła do obsługi dwustrefowej, automatycznej klimatyzacji. Obsługa jest prosta, intuicyjna i nie wymaga skupienia w trakcie jazdy.

Zegary to dwa duże cyferblaty, połączone wyświetlaczem komputera pokładowego oraz wskazówkami poziomu paliwa i temperatury silnika. Są czytelne i ciekawie się prezentują o każdej porze dnia i nocy.

Zaglądając do wnętrza testowanego Fiata 500L zauważamy bardzo dużo przestrzeni dla pasażerów. Auto bez problemów pomieści czwórkę a nawet piątkę dorosłych osób.

"Pięćsetka" dysponuje bardzo wygodnymi i dobrze wyprofilowanymi fotelami, których mankamentem może być brak dobrego trzymania bocznego. Pasażerom, którzy zajmą w nich miejsca, na pewno spodoba się spora przestrzeń nad głowami i na nogi. Z tyłu również nikt nie powinien narzekać na większy dyskomfort. Nad głowami rozprzestrzenia się panoramiczny wielki dach, który na pewno przypadnie do gustu dzieciom podróżującym na tylnej kanapie.

Pasażerowie do dyspozycji mają 400-litrowy bagażnik, do którego dostęp jest bardzo dobry, a całkowicie płaska podłoga umożliwia duże możliwości aranżacji jego wnętrza.

Do spokojnej jazdy

Fiat 500L dostępny jest na polskim rynku z czterema silnikami. Dwa benzynowe to 1,4 (95 KM) oraz 0,9 TwinAir o mocy 105 KM. Z wysokoprężnych klienci mają do wyboru 1,6 MultiJet (105 KM) i prezentowany dziś 1,3 MultiJet 85 KM.

Silnik ten nie ukrywajmy, nie należy do najbardziej dynamicznych co już na pierwszy rzut oka widać po danych technicznych. Przyśpieszenie do pierwszych 100 km/h zajmuje ponad 15 sekund a maksymalnie jesteśmy w stanie rozpędzić ogromną 500L tylko do 160 km/h. Rzeczywistość w 100 % oddaje przedstawione powyżej wartości, jednak nie możemy tego krytykować, ponieważ jest to samochód typowo do rodzinnych spokojnych wypadów po za miasto a nie wyścigowa odmiana Abartha.

Owszem brakuje trochę lepszej elastyczności dla testowanej jednostki napędowej ale jeśli kierowca nauczy się wykorzystywać dość spory moment obrotowy (200 Nm) i wyłączy tryb ECO to na pewno nie będzie czuć niebezpieczeństwa w podróżowaniu. Dodatkowym atutem jest bardzo dobrze pracująca, manualna skrzynia biegów, która wyposażona jest w pięć dłuższych przełożeń.

Układ kierowniczy działa idealnie i nie sprawia żadnych kłopotów. Testowany egzemplarz posiadał dodatkowe wspomaganie kierownicy nazwane "CITY". System ten umożliwia obracanie kierownicy jednym palcem! Dzięki tej funkcji manewrowanie na parkingu staje się czystą przyjemnością dla każdego, a parkowanie tak wielkim samochodem jest możliwe niemalże bez większego wysiłku włożonego przez kierowcę.

Zawieszenie zestrojono kompromisowo. Jest połączeniem komfortu i pewnego prowadzenia auta, mimo znacząco wyższego nadwozia, które stanowczo powoduje podświadomie ostrożniejszą jazdę autem w ciasnych zakrętach.

Mimo wszystko oszczędnie

Prawdziwe miłe zaskoczenie spotyka nas podczas wizyty na stacji paliwowej. Otóż nawet intensywna jazda po mieście nie spowodowała dużego zużycia oleju napędowego. I tak w mieście duża 500-ka zadawala się 5,6 litrami ropy. W trasie wartość ta potrafi spaść nawet do 4,5 litrów. Podczas tygodniowego testu Fiat 500L średnio zużywał na każde 100 kilometrów 5,1 litra oleju napędowego. Jest to bardzo dobry wynik, który pozwala na spokojne przejechanie prawie 980 kilometrów na jednym 50-cio litrowym baku.

Sumując

Najnowszy Fiat 500L jest bardzo ciekawą propozycją dla osób ceniących sobie indywidualny styl nadwozia połączony z funkcjonalnością a nie zależącym na super szybkim przemieszczaniu się z punktu A do B. Spełniając te wszystkie warunki 500L staje się samochodem idealnym dla rodziny, która na pewno posiada zasobny portfel ponieważ prezentowane dziś auto to wydatek aż 91 800 zł! Sporo, nawet jak na auto w pełni wyposażone, które na pewno zapewni wiele przyjemnych chwil podczas wakacyjnych i nie tylko wypadów z rodziną.

Plusy
Przestronne, a wręcz ogromne wnętrze
Oszczędny silnik
Bogate wyposażenie
Niesamowite małe zapotrzebowanie na paliwo

Minusy
Cena
Zbyt słaby silnik

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: 4-cylindrowy, wysokoprężny (Common Rail)
Pojemność silnika: 1248 ccm
Moc: 85 KM przy 3500 obr./min
Moment obr.: 200 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 15,2 sek.
Vmaks: 160 km/h
Zużycie paliwa: 5,0/3,7/4,2 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 5,6/4,5/5,1 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 980 kilometrów
Wymiary: 4147/1784/1658 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1315 kg
Ładowność: 485 kg
Pojemność bagażnika: 400/(1310) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 110 g/km
Opony: 225/45R17
Wersja wyposażeniowa: Lounge
Cena wersji podstawowej: 79 000 PLN
Cena wersji testowanej: 91 800 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Fiat 500L 1,3 MJ 85 KM Lounge S&S

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej