Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



W 2011 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie włoska marka Fiat zaprezentowała trzecią generację Fiata Punto. Punto A.D. 2012 wchodząc na rynek zastąpiło trzy wcześniej produkowane modele: Punto Classic, Grande Punto i Punto Evo. Obecny model dostępny jest  w 3 i 5-drzwiowej odmianie nadwozia

Opis

Zielona żaba

Bryła najnowszego wcielenia Fiata Punto w ogóle się nie zmieniła i jest to typowy, zwarty, miejski hatchback o agresywnych liniach. Z przodu nowością są rozdzielone kierunkowskazy, przeniesione poniżej głównych reflektorów. Z tyłu wzrok przyciągają nowego wzoru światła, które teraz są wykonane w technologii LED. Nadwozie posiada kilka stylistycznych "smaczków", które nadają mu niepowtarzalny wygląd. Korzystnie prezentuje się również jaskrawy, zielony kolor nadwozia, ozdobiony czarnym dachem i tego samego koloru kołpakami kół. Zresztą, sami oceńcie oglądając galerię.

Z polotem

Zaglądając do wnętrza "zielonej żaby" zauważamy ciemno-szarą tonację wnętrza. Mimo tego środek nowego Punto zaprojektowany jest z polotem. Wystarczy spojrzeć na deskę rozdzielczą, która składa się z nowocześnie zaprojektowanych zegarów znajdujących się w głębokich tubach. Centralnie umiejscowiono komputer pokładowy komunikujący się z nami w polskim języku.

Na górze konsoli środkowej usytuowano nawigację TomTom, obok której znalazł się niewielki schowek na drobiazgi. Poniżej mamy nowoczesne radio o dość dużej liczbie przycisków, które na początku przerażają, ale po krótkiej chwili stają się dziecinnie proste w obsłudze. Najniżej znajdują się trzy pokrętła obsługujące manualną klimatyzację.

Z przodu, gdzie do dyspozycji mamy nieźle wyprofilowane i komfortowe fotele, mamy sporo przestrzeni na nogi i nad głowami, która umożliwi wygodne podróżowanie dla każdego. Podobna sytuacja jest z tyłu, gdzie do dyspozycji jest trzyosobowa kanapa. Wygodnie zasiądzie na niej dwójka dorosłych osób plus dziecko.

Po otwarciu klapy bagażnika, naszym oczom ukazuje się 275-litrowa przestrzeń bagażowa o płaskiej podłodze. Problemem jest wysoki próg załadunkowy, przeszkadzający w załadunku cięższych walizek.

Kończąc wędrówkę po wnętrzu muszę powiedzieć, że plastiki i materiały są miłe w dotyku i dobrze spasowane

Bardzo ciekawa propozycja

Testowy Fiat Punto wyposażony jest w dwucylindrową, małolitrażową jednostkę napędową, którą mieliśmy okazję już poznać w nowej Pandzie. Silnik o pojemności skokowej zaledwie 895 ccm dysponuje turbiną i dzięki niej rozwija moc 85 KM. Jednostka ta nie czyni z Fiata demona prędkości, ale oferuje całkiem dobre osiągi przy całkiem sympatycznym i charakterystycznym dźwięku, który niektórym przypomina czasy Maluchów.

Wróćmy jednak do osiągów. Pierwsza setka osiągalna jest po 12,7 sekundy. Maksymalnie możemy rozpędzić ważące 1090 kg Punto do 172 km/h. Ogólnie rzecz ujmując, osiągi są w zupełności wystarczające do sprawnego poruszania nie tylko w mieście, ale również poza nim.

Dodatkowym atutem jest wysoki, jak na tę pojemność silnika, moment obrotowy. Wynosi on 145 Nm, a jego maksymalna wartość dostępna jest przy 2200 obr./min. W wykorzystaniu całego potencjału jednostki pozwala bardzo dobrze z nią współpracująca, manualna skrzynia biegów o sześciu idealnie dobranych przełożeniach, . Napęd, jak to bywa najczęściej w tej klasie, przekazywany jest na przednie koła.

Połączenie dobrze pracującej skrzyni biegów z wysokim momentem obrotowym pozwala na osiągniecie bardzo dobrej elastyczności niemalże zawsze, kiedy tego potrzebujemy. Należy tylko pamiętać o "zapięciu" odpowiedniego przełożenia skrzyni biegów.

Zawieszenie zestrojono neutralnie. Tak, aby zapewniało komfort podróżowania i bezpieczeństwo. Jak się okazuje jest to możliwe i nawet się bardzo dobrze sprawdza w codziennym użytkowaniu auta. Jedynym mankamentem, który można zauważyć to lekka tendencja do wynoszenia tyłu na zewnątrz podczas bardzo dynamicznej jazdy w ciasnych zakrętach. Jednak nie powoduje to niebezpieczeństwa ponieważ bardzo szybko do akcji wkracza system ESP pomagający w bezpiecznej podróży Puntem.

Koszty

W dobie wysokich cen paliwa naprawdę każdy kierowca liczy się kosztami tankowania swojego auta. Dlatego też producenci bardzo wzięli sobie ten fakt do serca i starają się zapewniać jak najniższe zużycia paliwa. Nie inaczej jest z prezentowanym Punto. Według producenta auto w odpowiednich warunkach pogodowych i drogowych powinno spalać 4,9/3,8/4,2 l (miasto/trasa/średnio). Rzeczywistość jest jednak trochę inna i w zimowych warunkach pogodowych moje testowe Punto zadowalało się w mieście 6,4 litrami benzyny bezołowiowej. W trasie zużycie spada do 5,4 litra, natomiast średnio podczas tygodniowego testu auto spalało 5,9 litrów na każde 100 kilometrów. Mimo wszystko wynik jest bardzo dobry!

Dla młodych i dynamicznych

Fiat Punto, który dziś Państwu zaprezentowałem, jest bardzo ciekawą propozycją dla młodych i dynamicznych osób lubiących niewielkie samochody za niewielkie pieniądze (52 490 PLN). I właśnie takim autem bez wątpienia jest testowane Punto, które z czystym sumieniem można polecić. Mimo tylu lat na rynku uważam, że jest to nadal godny konkurent dla innych aut tego segmentu.

Plusy

Cena

Wyposażenie

Silnik

Minusy

Lekka tendencja do wynoszenia tyłu

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: 2-cylindrowy, benzynowy (turbo)
Pojemność silnika: 875 ccm
Moc: 85 KM przy 5500 obr./min
Moment obr.: 145 Nm przy 2200 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 12,7 sek.
Vmaks: 172 km/h
Zużycie paliwa: 4,9/3,8/4,2 (6,4/5,4/5,9 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 45 litrów
Teoretyczny zasięg: 762 kilometrów
Wymiary: 4065/1687/1490 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1090 kg
Ładowność: 330 kg
Pojemność bagażnika: 275 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 98 g/km
Opony: 185/65R15
Cena wersji podstawowej: 45 490 PLN
Cena wersji testowanej: 52 490 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Fiat Punto 0,9 Turbo 85KM TwinAir S&S

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej