Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Jednym z najpopularniejszych modeli na świecie jest Fiat Panda, wyprodukowany w ponad 1,5 miliona egzemplarzach. W teście poznamy właśnie to auto, wyposażone w instalacje sprężonego gazu ziemnego CNG.

Opis

Bogata historia
Fiat Panda pierwszej generacji zadebiutował jako trzydrzwiowy samochód w 1980 roku i był produkowany aż do 2003 roku. Właśnie w tym roku, pokazano światu obecnie produkowaną odmianę Pandy. Od początku auto dostępne jest z czterema silnikami. Trzy benzyniaki: 1,1 54KM, 1,2 60KM i niedostępna już w Polsce odmiana 1,4 16V 100KM. Oprócz tych silników w ofercie dostępna jest dieslowska jednostka 1,3 MultiJet o mocy 75KM. Panda dostępna jest w wielu wersjach wyposażeniowych i odmianach, na przykład takie jak: Sport 100HP, Cross, Climbing, CNG. W przyszłym roku zostanie zaprezentowana światu najnowsza Panda.

Prawie jak minivan
Stylistyka zewnętrzna "Misia Pandy" ma typowo miejski charakter. Z przodu mamy kanciaste kształty lamp i ostre elementy zderzaka. Z boku widzimy, krótką maskę silnika i sporych rozmiarów przestrzeń pasażerską o kwadratowym kształcie, oprócz tego, zauważalne jest podwyższone nadwozie identycznie jak w wersjach 4x4. Spowodowane jest to, umiejscowieniem pod podłogą butli sprężonego gazu ziemnego. Panda CNG osadzona jest na czternastocalowych kołach, na których są ekologiczne opony zmniejszające opór toczenia. Tył, to przede wszystkim sporej wielkości lampy zajmujące całe słupki od dachu po zderzak. Jak, widać po sześciu latach pobytu na rynku, Fiat Panda podoba się wszystkim i nadal podbija serca Polaków i nie tylko.

Tylko dla czterech pasażerów
Wnętrze prezentowanego Fiata Pandy oferuje tylko cztery miejsca, a jest to spowodowane instalacją butli na sprężony gaz ziemny. Przednie jak i tylne miejsca są wygodne i zapewniają komfortowe podróżowanie. Fotele są nieźle wyprofilowane i posiadają nawet dobre trzymanie boczne. Miejsca na nogi oraz nad głowami jest wystarczająco dużo aby mogła zasiąść, również bardzo wysoka osoba.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Wszystko jej elementy umieszczono stosunkowo wysoko, ale dzięki temu jest łatwa w obsłudze. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest usytuowanie lewarka skrzyni biegów w desce rozdzielczej. Zegary zaprojektowane są z poetycką prostotą, są czytelne i przejrzyste, niezależnie od pory dnia. Skórzana kierownica leży bardzo dobrze w dłoniach i umila podróżowanie dla kierowcy. Jedyną wadą jest sterowanie radiem, do którego po pierwsze, trzeba się przyzwyczaić, a po drugie, aby pogłośnić radio musimy oderwać rękę od kierownicy.
Bagażnik oferuje równe 206 litrów przestrzeni łatwej do zagospodarowania, a niski próg załadunkowy ułatwi zapakowanie cięższych walizek.
A jak ma się sytuacja z jakością wykonania? Dobrze spasowane plastiki nie trzeszczą i nie pukają nawet na nierównościach, a w dodatku są miłe w dotyku. Materiały, którymi obszyto fotele są dobrej jakości. Całość wnętrza jest wygodną i miłą dla podróżujących tym autem.

Tylko 60 koni mechanicznych
Wersja CNG wyposażona jest w benzynowy silnik 1,2 o mocy 60KM. Jednak, moc ta dostępna jest tylko i wyłącznie podczas jazdy na benzynie. W momencie przełączenia na sprężony gaz ziemny, moc spada o równe sześć koni. Pierwszą setkę prezentowany Fiat osiąga po 14 sekundach i maksymalnie możemy go rozpędzić do 155 km/h (140km/h jeżdżąc na CNG). Napęd przekazywany jest na przednią oś za pomocą pięciobiegowej skrzyni biegów, która dobrana jest idealnie do możliwości silnika. Elastyczność jest wystarczająca do jazdy po mieście. Na trasie czasem może jej zbraknąć i wtedy musimy nawet zredukować bieg na niższy.
Układ kierowniczy wyposażony jest w podwójne wspomaganie. Standardowe oraz dodatkowe nazywane przez Fiata jako CITY. Po włączeniu tej funkcji kierownicę można obracać nawet najmniejszym palcem u ręki. Jednak system ten działa tylko do prędkości 60 km/h. Powyżej niej wspomaganie usztywnia się dając kierowcy poczucie pewnego i bezpiecznego prowadzenia auta. Zawieszenie jest bardzo dobrze dobrane do miejskiego charakteru samochodu, jest komfortowe i wygodne nawet podczas jazdy poza miejskiej.
Przejdźmy do sedna sprawy prezentowanej wersji, a są nią koszty podróżowania. Zacznijmy od jazdy na benzynie. W mieście zużycie oscyluje w granicach 7,5 litrów, zaś po za nim spada nawet do 5,3 litrów benzyny bezołowiowej. Podczas całego testu Fiat Panda średnio spalał 6,1 litrów na każde sto kilometrów. Na pełnym, 35-cio litrowym baku możemy przejechać około 637 kilometrów bez tankowania. Trochę mniej kilometrów możemy przejechać na 12 kilogramach sprężonego gazu ziemnego. Przy zużyciu około 8,5 gazu ziemnego mamy zasięg około 200 kilometrów. Niestety, wadą tej instalacji jest niewielka liczba tego typu stacji w Polsce, na których możemy zatankować gaz CNG.

Popularny Miś
Panda to najpopularniejszy model włoskiej marki Fiat. Ceny tego auta rozpoczynają się już od 27 tysięcy złotych. Jednak wersja testowa to wydatek już w standardzie aż 49 990 złotych, a z dodatkowym wyposażeniem o 6350 złotych więcej. Czy warto wydać taką kwotę za miejski samochód zasilany sprężonym gazem ziemnym? Jeśli mieszkasz w jednym z 24 miast w Polsce gdzie znajdują się tego typu stacje, to jak najbardziej warto. W przypadku braku na naszym terenie stacji CNG, możemy zastanowić się nad kupnem Pandy bez gaz, a wtedy cena będzie dużo niższa. Według mnie warto być posiadaczem rynkowego hitu Fiata.

Plusy
+ Przestronne wnętrze
+ Nieduże koszty utrzymania samochodu
+ Dobrej jakości plastiki i materiały
+ Pięciodrzwiowe nadwozie w standardzie
+ Dodatkowe wspomaganie CITY

Minusy
- Mała liczba stacji CNG w Polsce
- Cena wersji testowanej
- Niewygodne sterowanie radiem na kierownicy

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1242 ccm benzynowy (+ sprężony gaz ziemny CNG)
Moc: 60 KM przy 5000 obr./min // 52 KM przy zasilaniu CNG
Moment obr.: 102 Nm przy 2500 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 14 sek.
Vmaks: 155 km/h // 140 km/h przy zasilaniu CNG
Zużycie paliwa: 7,1/4,8/5,6 [7,5/5,3/6,1 w teście // 8,5 gazu CNG] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 35 litrów // 12 kg sprężonego gazu CNG
Teoretyczny zasięg: 637 kilometrów // około 200 kilometrów na gazie CNG
Wymiary: 3538/1578/1540 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1016 kg
Ładowność: 415 kg
Pojemność bagażnika: 206/[775] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/4

Wyposażenie: wersja CNG

dodatkowe wyposażenie:
centralny zamek z pilotem w kluczyku (+ 500 zł), światła przeciwmgielne (+ 600 zł), oparcie tylnego siedzenia dzielone 50/50 (+ 400 zł), sterowanie radiem z koła kierownicy (+ 450 zł), skórzana kierownica (+ 600 zł), relingi dachowe (+ 700 zł), 14 calowe felgi ze stopów lekkich z oponami 165/65/14 (+ 1 300 zł), zapalniczka (+ 100 zł), zintegrowane radio z odtwarzaczem CD i MP3 (+ 1 500 zł), Pakiet Komfort uchwyt dla pasażera z przodu, dwa z tyłu, regulacja wysokości przednich pasów bezpieczeństwa (+ 200 zł)

Cena: 49 990 zł [wersja CNG] 56 340 zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): Marcin Ławnik


Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej