Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Fiat to jedna z najpopularniejszych marek na rynku polskim. Dlatego też tym razem postanowiłem przetestować ostatnie wcielenie modelu Punto z przedrostkiem w nazwie Grande i silnikiem 1.3 MultiJet.

Małe Maseratti
Najnowsze Grande Punto to najładniejszy stylistycznie model segmentu B. Mocno wyprofilowany przód z łezkowatymi światłami, niektórym przypomina samochody spod znaku Maseratti. Linia boczna to bardzo długa maska, trochę napompowany przedział pasażerski oraz ostro ścięty tył pozbawiony jakiejkolwiek fałdki czy klamki. Całość to zwarta bryła budząca zainteresowanie niemalże każdego przechodnia. Dodatkowym atutem testowanej wersji jest jaskrawo-pomarańczowy kolor nadwozia. No cóż Włosi potrafią budować piękne auta.

Opis




Kolorowe wnętrze
Zaglądając do środka na pewno nie poczujemy się jak w niemieckim samochodzie, czyli szaro i ponuro. Firma Fiat w modelu Grande Punto oferuje dwukolorową tapicerkę nawiązującą do koloru nadwozia. Bardzo ciekawy pomysł zasługujący na pochwałę z mojej strony. Jeśli chodzi o spasowanie plastików oraz jakość materiałów wykorzystanych w testowanym egzemplarzu to większych uwag nie mam. Mimo sporego już przebiegu na liczniku nic nie trzeszczało i nie pokazywało nadmiernego zużycia.



Fotele
Z przodu jak i z tyłu miejsca na nogi nie powinno zabraknąć dla nikogo. Jest przestronnie i wygodnie dla czwórki dorosłych pasażerów. Przednie fotele są dobrze wyprofilowane i zapewniają komfortowe podróżowanie nawet na dalszych trasach. Podobnie ma się sytuacja z tyłu, ale pod warunkiem, że podróżujemy tylko we dwoje.



Deska rozdzielcza
Jest przejrzysta lecz stosunkowo za mocno pochylona w kierunku lewarka skrzyni biegów. Powoduje to częste uderzanie się kolanem podczas ostrzejszej jazdy. Poszczególne przełączniki są na swoim miejscu i obsługujemy je czysto intuicyjnie. A jak się ma sytuacja z zegarami. Są uporządkowane i stosunkowo czytelne a komputer pokładowy wyświetla informacje w języku polskim co jest kolejnym atutem wśród aut tego segmentu.



Bagażnik
Na koniec oglądania wnętrza zajrzyjmy do bagażnika. Po otwarciu klapy z pilota lub przyciskiem na konsoli środkowej naszym oczom ukazuje się 275 litrowa przestrzeń bagażowa. Jest całkowicie płaska lecz niestety z wysokim progiem załadunkowym. Jeśli jednak komuś będzie potrzeba przewieźć więcej bagażu, rozkładamy tylną kanapę i uzyskujemy całe 1030 litrów bagażnika.



Nie powala na kolana
Testowany Fiat Grande Punto pod maską posiada małolitrażowego diesla o pojemności zaledwie 1248ccm, lecz o nie bagatelnej mocy 90 koni mechanicznych. Niestety mimo sporej mocy i momentu obrotowego równego 200Nm nasza ...kropka...(Punto z włoskiego oznacza kropkę) nie jest amatorem sprintu spod świateł. Niecałe 12 sekund do pierwszej setki i 175km/h prędkości maksymalnej nie powali amatorów szybkiej jazdy na kolana, ale przecież to nie jest najważniejsze.



Oszczędnie
Wielkim atutem tego silnika, który opcjonalnie został spięty z 6 biegową manualną skrzynią, jest bardzo dobra elastyczność oraz niewielkie spalanie. Średnio Punto podczas naszego testu zadawalało się 5.1 litrami ropy na każde 100km, co trzeba uznać za bardzo dobry wynik zważywszy, że nie oszczędzaliśmy go. Na trasie może być tylko jeszcze lepiej. Zależnie od stylu jazdy osiągnęliśmy od 3.9 do 4.5 litra jakie potrzebowała ...kropka... do przejechania 100km.

Zawieszenie
Połączenie dobrze zestrojonego zawieszenia i układu kierowniczego (bez włączonego trybu City) powoduje, że auto prowadzi się bardzo pewnie w każdej sytuacji. Nawet jeśli przypadkowo wpadniemy w poślizg to bez problemu wyprowadzimy z niego nasze Punto. Niestety jest małe ...ale... odnośnie układu kierowniczego. Otóż mam na myśli tryb dodatkowego wspomagania o nazwie City. Po jego włączeniu owszem kierownicą możemy kręcić jednym palcem, lecz wtedy kompletnie nie mamy czucia co się dzieje z autem. Kolejnym dosyć ważnym minusem jest niepraktyczne wyprofilowanie kierownicy, które uniemożliwia szybsze nią manewrowanie.

Drogo, ale...
Fiat Grande Punto z wysokoprężnym silnikiem 1.3 MJ o mocy 90KM to propozycja dla osób dużo jeżdżących a nie potrzebujących wielkiego auta. Wtedy Grande Punto staje się idealną propozycją. Jest całkiem przestronny, bardzo oszczędny. Niestety jak to zwykle bywa w dzisiejszych czasach musi być jakiś poważny minus. I w tym wypadku jest nim wysoka cena. Prawie 64tys.zł za auto segmentu B to trochę za dużo.

Plusy
- Oszczędny silnik
- Ciekawa stylistyka zewnętrzna
- 6 biegowa skrzynia biegowa
- Dobrze zestrojone zawieszenie

Minusy
- Cena
- Niepraktyczne wyprofilowanie na kierownicy
- Wspomaganie typu City

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1248ccm (turbo diesel Common rail z intercoolerem)
Moc: 90KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 200Nm przy 1750obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 11.9 sek.
Vmaks: 175 km/h
Zużycie paliwa: 5.9/3.9/4.6 [6.4/4.3/5.1 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 45 litrów
Wymiary: 4030/1687/1490 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1145kg
Ładowność: 560kg
Pojemność bagażnika: 275/[1030] l [po rozłożeniu siedzeń]
Ilość miejsc: 5

Wyposażenie: wersja Dynamic m.in. ABS + EBD, 2 dwustopniowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne boczne, centralny zamek z pilotem w kluczyku, dzielona 40/60 kanapa tylna, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, obudowy w kolorze nadwozia, czujnik temperatury zewnętrznej, elektryczne szyby przednie, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, komputer pokładowy, system My Car z menu w języku polskim, kratka wlotu powietrza z elementami chromowanymi, lakierowane zderzaki, radioodtwarzacz CD + sterowanie w kole kierownicy, regulacja świateł przód, siedzenie kierowcy regulowane na wysokość, wspomaganie kierownicy Dualdrive, światła przeciwmgielne itd.
Wyposażenie dodatkowe lakier metalik (+1450zł), klimatyzacja manualna (+3000zł), felgi aluminiowe 15 calowe (+1500zł), skrzynia 6-cio biegowa manualna (+2300zł).

Cena: 55.600zł. [wersja Dynamic] 63.800zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ł.
(Zdjęcia): Artur Ł., Marcin Ł. oraz Andrzej M.


(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej