Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Marka Fiat Polakom jest bardzo bliska sercu. Bo któż nie miał z Nas do czynienia z ...Maluchem czy ...Dużym Fiatem.... Dlatego też po długich staraniach po raz pierwszy na łamach naszego serwisu zaprezentujemy samochód spod tej marki. A na początek będzie nim Fiat Albea, który dostępny jest tylko z jednym silnikiem benzynowym o pojemności 1.4 i mocy 77KM.

Teraźniejszy duży Fiat
Fiat Albea jest typowym trzy bryłowym sedanem, który niczym specjalnym nie wyróżnia się z tłumu, mimo, że jest nowocześnie zaprojektowany. Trzeba jednak powiedzieć, że nie jest to wadą ponieważ auta tego segmentu przede wszystkim mają być przestronnymi i rodzinnymi samochodami. Tak jak w latach 80-tych był słynny Fiat 125p, który takie zadanie spełniał.

Opis



Pod maską...
...testowanego modelu znajdowała się jedyna oferowana jednostka napędowa o pojemności 1368ccm. Z 8 zaworowego silnika producent osiągnął 77KM oraz 115Nm a więc do spokojnej jazdy w sam raz.



Przyśpieszenie do pierwszej setki zajmuje całe 13.5 sekundy i mamy możliwość rozpędzenia Albei do 162km/h. Co trzeba uznać za dobry wynik. Stosunkowo niewielka pojemność pociąga za sobą umiarkowane średnie spalanie, które oscyluje w granicach 7 litrów na każde 100km.

Miasto
Parametry z jakimi mamy do czynienia powodują, że Fiat Albea najlepiej się czuje mieście. Prawie 80 koni zapewnia sprawne przemieszczanie się po ulicach miast nie dając odczucia mniejszej mocy. Niestety apetyt na paliwo w mieście wzrasta do 9 litrów na każde 100km. A to już jest trudniejsze do zaakceptowania.

W trasie...
...jeśli podróżujemy w pełnym komplecie i z bagażem od razu odczujemy niezbyt duży moment obrotowy i moc. Do sprawnego i bezpiecznego wyprzedzania innych pojazdów musimy często sięgać do lewarka 5 biegowej skrzyni. Do zestopniowania poszczególnych przełożeń nie mam żadnych zastrzeżeń. Zawieszenie jest poprawnie zestrojone i nie stwarza nerwowości podczas szybszej jazdy. Spalanie w trasie przy normalnej jeździe waha się w granicach 6.2 litrów. Czyli jest do zaakceptowania w dzisiejszych realiach wysokich cen.

Wnętrze
Środek Fiata Albei zapewnia komfortowe podróżowanie czterem dorosłym osobom. Spowodowane jest tym, że przednie fotele jak i tylna kanapa są poprawnie wyprofilowane i nie budzą zastrzeżeń.



Nie miałem żadnych uwag co do materiału jakim zostały pokryte siedziska, ale gorzej już było z plastikami! Ich jakość była dobra, lecz spasowanie niestety już nie. Deskę rozdzielczą wraz z zegarami zaprojektowano czytelnie i przejrzyście a do tego jest prosta i łatwa w obsłudze.



Przyszła pora na bagażnik. A do dyspozycji mamy niebagatelną 515 litrową przestrzeń bagażową, której nie mają nawet większe limuzyny. To się nazywa pojemność!



Podsumowując
Ostatnie wcielenie Fiata Albei zapewnia dobry komfort i przestronne wnętrze z przepastnym bagażnikiem. Za niezbyt wygórowaną cenę (43200zł) dostajemy prawie w pełni wyposażony samochód. Szkoda tylko, że nie mamy do wyboru wersji dieslowskiej 1.3 MultiJet.

Plusy
- Przestronne wnętrze
- Dobrze zestrojone zawieszenie
- Duży bagażnik

Minusy
- Spore spalanie w mieście
- Niezbyt dobrze spasowane plastiki

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1368ccm (benzynowy)
Moc: 77KM przy 6000obr./min
Moment obr.: 115Nm przy 3000obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 13.5sek.
Vmaks: 162km/h
Zużycie paliwa: 8.7/5.9/6.9 [9.0/6.2/7.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 47 litrów
Wymiary: 4210/1703/1490 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Pojemność bagażnika: 515/[b.d.] l [po rozłożeniu siedzeń]
Waga: 1045kg
Ładowność: 505kg

Wyposażenie: wersja Dynamic ABS z EBD, 2 airbagi, centralny zamek z pilotem w kluczyku, fotel kierowcy z regulacją wysokości i części lędźwiowej, kierownica pochłaniająca energię w przypadku zderzenia, kierownica regulowana na wysokość, klimatyzacja manualna, elektryczne lusterka w kolorze nadwozia, otwieranie bagażnika i wlewu paliwa z wnętrza pojazdu, pełno wymiarowe koło zapasowe, przednie światła z funkcją Follow me home, system przeciwpożarowy FPS, szyby przednie sterowane elektrycznie, szyby atermiczne, wspomaganie kierownicy, zderzaki w kolorze nadwozia, światła przeciwmgielne, zestaw wskaźników komfort (temperatura wody, kontrolka otwarcia drzwi, informacje na wyświetlaczu), światła przeciwmgielne itd.
Dodatkowe wyposażenie felgi aluminiowe 14calowe (+1200zł), wbudowane radio z RDS i odtwarzaczem CD (+1400zł), dwukolorowe wnętrze (+1000zł).

Cena: 39600zł. [wersja Dynamic] 43200zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ł.
(Zdjęcia): Andrzej M. oraz autor


(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej