W ostatnich latach kilka firm motoryzacyjnych postanowiło wskrzesić swoje legendarne modele. Nie inaczej postąpił Fiat wprowadzając na rynek najnowsze wcielenie do dziś kultowego modelu 500. Czy nowoczesnym Europejczykom Fiat 500 przypadnie do gustu? Czas pokaże.
Opis
Niepowtarzalna stylistykaFiat 500 przyciąga spojrzenia przechodniów niczym "magnes". Gdzie właściciel 500-ki nie pojawi się, tam wokół niego gromadził się tłum przechodniów zachwyconych stylistyką najmniejszego Fiata. Co jest tego przyczyną? Otóż nietuzinkowy wygląd zewnętrzny, praktycznie niczym nie odbiegający od swojego protoplasty. Z przodu podwójne, owalne światła spoglądają na nas sympatycznym uśmiechem. Linia boczna mocno przypomina tą z Mini Cooper'a. Z tyłu, Fiat 500 charakteryzuje się mocno ściętą szybą i klapą bagażnika, a wszystko ozdobione jest sympatycznymi lampami w stylu retro. Całość, to bardzo ładne i sympatyczne auto nawiązujące swoim wizerunkiem do jego pradziadka.
2+2
Wnętrze prezentowanego Fiata 500, nawiązuje do swojego protoplasty. Oczywiście jest tu nowocześniej niż w latach 50-tych. Widzimy to spoglądając na zegary, które skonstruowano w stylu "wash & go", czyli wszystko w jednym. W owalnej obudowie połączono: prędkościomierz, obrotomierz oraz wyświetlacz komputera pokładowego. Wszystko jest podświetlone na bardzo popularny w ostatnich latach pomarańczowy kolor. Konsolę środkową zaprojektowano w stylu przypominającym starsze lata. Na samej górze zintegrowano radio CD/MP3, niżej jest centrum dowodzenia klimatyzacją i nawiewami, a na samym dole usytuowano bardzo wygodny lewarek skrzyni biegów. Kierownica mimo nowoczesnych przycisków, zaprojektowana jest w stylu retro. Całość jest dwukolorowa z czego jedna część jest w kolorze nadwozia. Bardzo ciekawe rozwiązanie, ożywiające wnętrze. Środek oferuje wygodną podróż tylko dla dwójki dorosłych osób (z przodu) oraz ewentualnie dwójka dzieci z tyłu. Podobnie ma się sytuacja z bagażnikiem o 185-cio litrowej przestrzeni, która przeważnie wystarczy tylko na większe zakupy z supermarketu lub jedną, dużą walizkę podróżną.
Wszystko jest wykonane z dobrej jakości materiałów i plastików, a ich spasowanie jest prawidłowe. Tapicerka jest w jasnym kolorze i choć łatwo się brudzi, nawiązuje do charakteru i stylu auta.
Pasażerom podróż umilać będzie sporych rozmiarów, panoramiczny dach, który niestety w tym modelu nie jest otwierany ani uchylany. A szkoda!
Pod maską mały, oszczędny diesel
Pod maską testowanej 500-ki znajduje się małolitrażowy, wysokoprężny silnik o pojemności 1248ccm. Z tej pojemności producent osiągnął równe 75KM, które dostępne są już przy 4000obr./min. Oprócz tego, kierowca ma do dyspozycji 145Nm momentu obrotowego, który osiągamy przy niskich obrotach (1500obr./min.). Dzięki temu Fiat 500 oferuje bardzo dobrą elastyczność praktycznie w całym zakresie obrotomierza. Dodatkowym atutem jest precyzyjna i dobrze dobrana do możliwości samochodu, pięciobiegowa manualna skrzynia biegów. Połączenie tego wszystkiego, pozwala ważącemu 980kg autku na przyśpieszenie od 0 do 100km/h w równe 12.5 sekundy i maksymalne rozpędzenie się do 165km/h. Niezłe wyniki!
Układ kierowniczy działa idealnie i nie sprawia żadnych kłopotów. Testowany egzemplarz posiadał dodatkowe wspomaganie kierownicy zwane "CITY". System ten umożliwia obracanie kierownicy jednym palcem! Dzięki tej funkcji manewrowanie na parkingu staje się czystą przyjemnością dla każdego, a parkowanie tak niewielkim samochodem jest możliwe niemalże w każdej szczelinie jaką znajdziemy na parkingu.
Zawieszenie zestrojono kompromisowo. Jest połączeniem komfortu i pewnego prowadzenia auta. Jest jednak małe ale, a mianowicie mały rozstaw kół i niewielka masa auta powodują, że na śliskiej nawierzchni pojawia się podsterowność, czyli wynoszenie przodu auta na zewnątrz zakrętu.
Wielkim atutem testowanego samochodu jest niewielki apetyt na paliwo. Małolitrażowy silnik 1.3MJ w mieście zużywał około 6 litrów oleju napędowego. Na trasie spalanie spada do 4.3 litrów, a podczas całego testu 500-ka zużywała zaledwie 5 litrów na 100 kilometrów. Dzięki temu, na 35-cio litrowym baku mamy możliwość przejechać aż 700 kilometrów bez wizyty na stacji paliwowej. Rewelacyjna oszczędność!
Legenda musi sporo kosztować
Niestety, oszczędności w ogóle nie zauważymy u wskrzeszonej legendy Fiata. Podstawowa odmiana z silnikiem 1.3 MultiJet 75KM w wersji wyposażeniowej Lounge to wydatek 50.500zł. (57.600zł wersja testowana). Jednak, powiedzmy sobie szczerze: Kultowe auta zawsze są i będą drogie ze względu na swoją nietuzinkowość!
Plusy
+ Niewielkie spalanie
+ Niezła dynamika
+ Ciekawa stylistyka nadwozia
Minusy
- Cena
- Zbyt słabe grzanie w bardzo niskich temperaturach
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1248ccm turbodiesel
Moc: 75KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 145Nm przy 1500obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 12.5sek.
Vmaks: 165km/h
Zużycie paliwa: 5.3/3.6/4.2 [6.0/4.3/5.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 35 litrów
Teoretyczny zasięg: 700 kilometrów
Wymiary: 3546/1627/1488 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 980kg
Ładowność: 440kg
Pojemność bagażnika: 185/[625] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 3/4
Wyposażenie: wersja Lounge
Cena: 50.500zł. [wersja Lounge] 57.600zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): Marcin Ławnik