Po niezbyt udanym modelu Stilo, Fiat próbuje odbudować swoją pozycję najnowszym Bravo. Właśnie ten model postanowiłem wziąć pod lupę i przetestować wersję Sport z silnikiem wysokoprężnym o mocy 150KM.
Opis
Jeden z ładniejszych FiatówMoim zdaniem Fiat Bravo jest jednym z ładniejszych samochodów w swojej klasie. Z przodu spoglądają na nas piękne, wyłupiaste reflektory o soczewkowych oczkach. Z boku nie przypomina auta pięciodrzwiowego, lecz samochód sportowy o zadziornej linii nadwozia. Z tyłu zaokrąglone lampy, idealnie wkomponowane w piękną linię całego nadwozia, zaprojektowanego przez słynnego, włoskiego projektanta Giugiaro.
Komfortowo
Wnętrze najnowszego Fiata Bravo wygląda jak z samochodu o klasę wyższą. Wykonano je w ciemnej tonacji z niebieskimi wstawkami na fotelach i boczkach drzwi. Plastiki oraz materiały jakie zostały wykorzystane w Bravo są bardzo dobrej jakości, a w dodatku do ich spasowania nie możemy mieć żadnych zarzutów.
Przednie siedziska wyprofilowano w stylu sportowych foteli z rajdówek. Dzięki kubełkowemu wyprofilowaniu, pewnie przytrzymują ciało podczas ostrzejszej jazdy po łukach i zakrętach, a oprócz tego zapewniają komfortowe podróżowanie nawet na dalekich trasach. Z tyłu teoretycznie mogą zasiąść trzy dorosłe osoby, lecz pamiętajmy, że tylko teoretycznie. W praktyce jest już zupełnie inaczej, bo wygodnie mogą tam zasiąść tylko dwie dorosłe osoby, i właśnie te dwie osoby z tyłu, nie powinny narzekać na brak komfortu. Z naszymi bagażami również nie powinno być większych kłopotów, dzięki 400 litrowemu kufrowi o regularnych kształtach. Szkoda, że ma stosunkowo wysoki próg załadunkowy.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Jest zaprojektowana z polotem i finezją. Moim skromnym zdaniem, każdemu z nas powinna przypaść do gustu. Konsola środkowa to połączenie radioodtwarzacza oraz panelu od rozbudowanej, dwustrefowej klimatyzacji. Wszystko jest bardzo proste w obsłudze i nie sprawia żadnych problemów. Zegary to dwie oddzielne tuleje, połączone wyświetlaczem od komputera pokładowego. Są czytelne i ciekawie się prezentują o każdej porze dnia i nocy. Ciekawostką jest fakt komunikowania się z komputerem pokładowym, (Windows Mobile) wydającym polecenia głosowe w języku polskim. Nareszcie jakaś marka doceniła naszych klientów i uwzględniła to w autach sprzedawanych na naszym rynku.
Na koniec opisywania wnętrza chciałbym wspomnieć o ogromnym panoramicznym szyberdachu, który w ciepłe i słoneczne dni daje możliwość poczucia się niczym w kabriolecie. Warto dokupić do swojego samochodu taką opcję.
Prawie ideał, gdyby nie...
Prezentowany Fiat Bravo posiada pod maską 16-to zaworowy, wysokoprężny silnik o pojemności 1910ccm montowany jest również w samochodach koncernu General Motors. Jednostka napędowa osiąga moc 150KM i 305Nm momentu obrotowego. Takie parametry ważącemu niecałe 1400kg Fiatowi, pozwalają na rozpędzenie się do pierwszej setki w równe 9 sekund. Jednak na tym nasze przyśpieszenie się nie kończy, bo Bravo potrafi osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą około 210km/h. Silnik został połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów o krótkich przełożeniach, bardzo dobrze dobranych do jego możliwości. Elastyczność, dzięki sporemu momentowi obrotowemu i dobrze współpracującej skrzyni biegów, stoi na wysokim poziomie i zapewnia pewne przyśpieszenie w każdej sytuacji na drodze.
Zawieszenie zestrojono poprawnie. Jest połączeniem komfortowego i sportowego podróżowania, a zarazem pewne prowadzenie samochodu, niezależnie od stylu jazdy kierowcy. Niestety, w układzie kierowniczym znalazłem pewne ale... Jest zbyt mocno czułe, a przy większych prędkościach może powodować brak kontroli nad autem w ekstremalnych sytuacjach. Zaznaczam, że pomijam fakt włączenia słynnej funkcji CITY wspomagającej układ kierownicy teoretycznie tylko, podczas manewrów parkowania. Gdyby nie fakt źle dopasowanego układu kierowniczego, można by pokusić się o stwierdzenie, że Fiat stworzył niemal idealny samochód dla każdego.
Kolejnym, wielkim plusem prezentowanego Bravo jest niewielkie zapotrzebowanie silnika na paliwo. Podczas całego mojego testu, samochód spalił nie więcej, jak 6.1 litrów na każde 100 kilometrów. Miałem też okazję uzyskać rewelacyjnie niskie spalanie w cyklu mieszanym, wynoszące równe 5.5 litrów! Dzięki tak niskiemu zużyciu na 58 litrach jakie mamy do dyspozycji w Bravo możemy bezproblemu przejechać około 951 kilometrów. Po prostu Fiat Bravo 1.9 MultiJet jest bardzo oszczędnym samochodem, w każdych warunkach.
Prawie idealnie
Fiat Bravo 1.9 MultiJet o mocy 150KM jest bardzo ciekawą propozycją dla osób ceniących sobie oszczędne, a zarazem dynamiczne podróżowanie samochodem klasy kompakt. Aby stać się posiadaczem podstawowej wersji Sport, musimy posiadać na koncie równe 78.990zł. Jeśli spodobała się Państwu prezentowana odmiana z dodatkami musicie wydać aż 92.990zł! A taka cena, staje się już zbyt mocno wygórowana jaka za auto tej klasy.
Na koniec chciałbym potencjalnym klientom zaznaczyć, że jeśli chcecie kupić tą wersję z silnikiem 150 konnym należy się pośpieszyć, bo podobno, zostanie zastąpiona dwulitrowym dieslem o mocy 180KM.
Plusy
+ Dynamiczny i elastyczny silnik
+ Małe zapotrzebowanie na paliwo
+ Dobrze wykonane i spasowane wnętrze
+ Jakość materiałów oraz plastików
Minusy
- Zbyt czuły układ kierowniczy przy większych prędkościach
- Cena
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1910ccm turbodiesel (Common Rail z intercoolerem)
Moc: 150KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 305Nm przy 2000obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9.0 sek.
Vmaks: 209 km/h
Zużycie paliwa: 7.6/4.5/5.6 [8.0/4.9/6.1 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 58 litrów
Teoretyczny zasięg: 951 kilometrów
Wymiary: 4336/1792/1498 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1360kg
Ładowność: 470kg
Pojemność bagażnika: 400/[1175] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja Sport
Cena: 78.990zł. [wersja Sport] 92.990zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik
Serdeczne podziękowania dla Ani za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej