Z czym kojarzy Ci się marka Fiat? Głównie z motoryzacją… a przede wszystkim z bardzo popularnym i modnym Fiatem 500. Jestem pewny, że nawet przez chwilę nie pojawił się w Twojej głowie obraz dość sporego „klocka” z silnikiem diesela o pojemności 2.4l, napędem 4x4 i prześwitem lekko ponad 20 cm. Mi też nie.
Opis
Zapewniam Cię jednak, że nie jest to wytwór mojej spaczonej wyobraźni tylko fakt który mam zamiar bliżej Ci przedstawić, bo wiem ten „klocek” to Fiat Fullback który, jeździ i radzi sobie świetnie na nierównym terenie. Nie jest to owoc pracy samego koncernu Fiat i nie uważam tego za wielki minus. Włosi chcąc poszerzyć swoją ofertę, a dokładniej mówiąc, wprowadzić coś zupełnie nowego, nie do końca mając dobre pojęcie o „montowaniu” LCV (lekkich samochodów dostawczych), weszli we współprace z doświadczonym japońskim koncernem Mitsubishi i wyszło im to na dobre.
Patrząc na naszego włoskiego bohatera, widzimy wiele podobieństw względem popularnego Mitsubishi L200. Delikatne zmiany nadkola, inaczej narysowany grill i zmiana jeszcze paru detali powinny wystarczyć, żeby odróżnić go od swojego starszego brata z innej matki. Ale nie mam zamiaru rozpisywać się tutaj na temat różnic pomiędzy Włochem a Japończykiem. Fullback z każdej strony wygląda masywnie i nie ma wątpliwości, że jest to samochód przystosowany do ciężkiej pracy w każdych warunkach. Wszystkie wersje Fullbacka są zdolne do przeprawy przez błoto, śnieg, piasek lub wszystko inne, co stoi mu na drodze w ramach ludzkiego rozsądku.
Jak na samochód roboczy Fiat Fullback oferuje bardzo wiele. Odtwarzacz CD i MP3, Bluetooth, wygodne skórzane fotele, dwustrefowa klimatyzacja czy kamera cofania i można pomyśleć, że właśnie usiadłeś za kierownicą luksusowego SUV-a. Jest fajnie ale ten luksus możemy otrzymać decydując się na najbogatszą wersję wyposażenia.
Chcąc skorzystać w pełni z tego luksusu na chwilę przesiadłem się na tylną kanapę żeby przekonać się czy miejsca jest wystarczająco na wygodne wyprawy poza miasto. Jestem pod dużym wrażeniem, wystarczająca ilość miejsca za fotelem kierowcy i wyjątkowo wygodna kanapa, zapewni pasażerom komfortowe voyage.
Fullback napędzany jest silnikiem diesla 2,4 litra, o mocy 180 KM. Dodatkowo możesz wybrać pomiędzy sześciobiegową manualną skrzynią lub opcjonalnie 5-biegową automatyczną przekładnią. Maksymalny moment obrotowy to 430 Nm przy 2500 obr./min. 2,4-litrowy diesel ciągnie mocno na każdym przełożeniu, jednak w wersji z automatyczną skrzynią biegów możesz odnieść wrażenie, że każdy bieg skrzynia załącza z lekkim opóźnieniem, wprowadzając silnik na wysokie obroty, co przedkłada się na wzrost hałasu w kabinie.
Ze względu na konstrukcję ramy podwozia, jazda Fullbackiem po zwykłych drogach może być nieco podobna do jazdy ciężarówką, ale za to po za trasą zaczyna się zabawa. Do wyboru są 4 tryby napędu, „2H” - napęd tylko na tylną oś, „4H” - dostępny przy prędkości do 100 km/h, tryb „4HLc” - z blokadą centralnego dyferencjału, „4LLc” - nie tylko blokuje centralny dyferencjał, ale również aktywuje reduktor w celu zwiększenia momentu obrotowego w warunkach off-roadowych.
Kąt natarcia 30 stopni, kąt zejścia 22 stopnie, kąt przechyłu bocznego to 45 stopni a więc możemy się już pobawić w mały rajd w ciężkich warunkach.
Nie ma się co oszukiwać i trzeba powiedzieć wprost, że Fiat Fullback nie wgniecie Cię w fotel podczas przyspieszania. Ciężki Włoch potrzebuje 11,8 sekundy żeby rozpędzić się od 0 do 100km/h i jest to wszystko czego można oczekiwać przy wsparciu 5-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Ale na pick-up-a nie będzie się decydował niespełniony kierowca WRC. Spalanie w cyklu mieszanym oscyluje w granicach 10 l/100km.
Fullback jest idealny dla każdego konstruktora, pracownika leśnictwa, inżyniera czy teraz bardzo popularnego drwala, który chce przejechać z punktu A, mieszczącego się w najgorszym bagnie w dowolny punk B nie tracą czasu na objazdy. Lekki w prowadzeniu o dynamicznej linii i bogatym wyposażeniu wnętrza. W wersji LX można zapomnieć, że to pick-up samochód ze skrzynią ładunkową i kabiną pasażerską.
Cena… zaczynając od najniższej to 118 080 PLN za Fullback-a z przedłużoną kabiną, 150-konnym silnikiem, manualną skrzynią biegów w wersji wyposażenia SX. Dla porównania, wersja testowa to Fullback z podwójną kabiną, 180-konnym silnikiem, automatyczną 5-biegową skrzynią w wersji wyposażenia LX to koszt 137 145 PLN. Patrząc na cennik niemalże bliźniaczego Mitsubishi L200 z podwójną kabiną, silnikiem o pojemności 2.4-litra i mocy 181 KM w najwyższej wersji wyposażenia Instyle Double Cab to wydatek na poziomie 148 990 PLN.
Dane techniczne
Dane techniczne:
Silnik: turbodiesel, R5, 20V
Pojemność silnika: 2442 ccm
Moc: 180 KM przy 3500 obr./min
Moment obr.: 430 Nm przy 2500 obr./min
Skrzynia biegów: 5-stopniowa, automatyczna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 11,8 s.
Vmaks: 177 km/h
Zużycie paliwa: 7,5 (l/100km) (cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 10,0 (l/100km) (cykl mieszany)
Pojemność baku: b.d litrów
Teoretyczny zasięg: 680 kilometrów
Wymiary: 5285/1815/1780 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1875 kg
Pojemność bagażnika: 1000 kg
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Emisja CO2: 196 g/km
Opony: 245/65 R17
Cena wersji podstawowej: 118 080 PLN (przedłużona kabina)
Cena wersji testowanej: 137 145 PLN
Autor(tekst+fot.): Krzysztof Zdankowski