Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Historia Fiata Punto rozpoczyna się w 1993 roku kiedy bardzo popularne UNO zostało zastąpione pierwszą generacją „kropki”. Auto produkowane było do 1999, kiedy w salonach pojawiła się II generacja. Od 2005 roku klienci mieli wybór pomiędzy dotychczasowym modelem, a całkowicie nowym Grande Punto. W drugiej połowie 2009 roku Fiat do sprzedaży wprowadził zmodyfikowany model o nazwie Punto Evo, nie porzucając przy tym produkcji Grande Punto. Wreszcie nadszedł rok 2012, kiedy to oba modele zostały zastąpione przez produkowane do dziś Punto 2012. Dość skomplikowana historia. Właśnie ten ostatni model mieliśmy okazję testować.
            

Opis

Mimo wieku może się podobać

Przód to rozdzielone kierunkowskazy, umiejscowione poniżej reflektorów. Owe reflektory przypominają swoim kształtem „krople deszczu”, zaś atrapa silnika na której znajduje się logo marki, jest niewielkich rozmiarów. Z tyłu wzrok przyciągają światła, które są wykonane w technologii LED. Całe nadwozie posiada kilka stylistycznych detali, które mimo upływających lat nadal nadają mu niepowtarzalny wygląd.         

Wygodnie

Zwiedzanie wnętrza auta zacznijmy nietypowo, bo od bagażnika. Kiedy odtworzymy klapę, naszym oczom ukazuje się widok 275-litrowej przestrzeni bagażowej. Lecz lekkim problemem jest wysoki próg załadunkowy. Czasem może on przeszkadzać w załadunku cięższych walizek.

Przednie miejsca to nieźle wyprofilowane i komfortowe fotele. Dodatkowo atutem jest sporo przestrzeni dostępnej na nogi i nad głowami. Natomiast z tyłu do dyspozycji jest trzyosobowa kanapa. Najwygodniej zasiądzie na niej jednak dwójka dorosłych osób plus ewentualnie dziecko.

Konsola środkowa to niewielki schowek na drobiazgi,  nowoczesne radio o sporej liczbie przycisków oraz trzy pokrętła obsługujące manualną klimatyzację. Wszystko jest banalnie proste w obsłudze. Tak powinno być w każdym aucie.

Zegary, niczym w sportowym aucie, umieszczono w oddzielnych, wyłupiastych tubach, które przedzielone są wyświetlaczem komputera pokładowego oraz wskaźnikami poziomu paliwa i temperatury silnika.

Wystarczający

Pod maską prezentowanego dziś Fiata Punto znajduje się wysokoprężna jednostka napędowa Multi Jet powstała przy współpracy z General Motors. Silnik ten ma pojemność 1,3 litra i rozwija moc 75 KM. Być może na papierze takie parametry nie powalają, ale ważące 1105 kg Punto ochoczo reaguje na pedał gazu i po 13,6 sekundy pokazuje na prędkościomierzu pierwszą „setkę”. Według producenta auto możemy rozpędzić do prędkości maksymalnej wynoszącej 165 km/h.

Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów. Jej przełożenia są dobrze dobrane, dzięki czemu nawet brak szóstego przełożenia nie jest wadą. Pracujący bez żadnych problemów i idealnie leżący w dłoni lewarek jest kolejnym atutem.

Elastyczność może nie zwala z nóg maniaków wciskania w fotel, ale jest wystarczająca, aby sprawnie poruszać się zarówno w mieście jak i poza nim. Mamy to zapewnione dzięki 190 Nm momentu obrotowego, który dostępny jest od 1500 obr./min.

Zawieszenie jest zestrojone w sposób kładący nacisk na rewelacyjne tłumienie nierówności, dając kierowcy i pasażerom komfort i wygodę podróżowania.

O kropelce

Testowanym przez nas Punto naprawdę można podróżować o kropelce. I to nie tylko poza miastem, gdzie spalanie średnie potrafi wynieść nawet 4 litry oleju napędowego, ale również w mieście. Zużycie paliwa w czasie jazdy miejskiej wynosi zaledwie 4,7 l!. Średnio Punto zadowala się 4,3 l na każde 100 kilometrów. Niesamowite!

Godny uwagi

Czekając na kolejną generację Fiata Punto mogę śmiało twierdzić, że obecna od kilku lat włoska „kropka” jest nadal bardzo atrakcyjnym samochodem. Z prezentowanym dieslem zapewnia niesamowicie oszczędne podróżowanie.

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: 4-cylindrowy, wysokoprężny (turbo)
Pojemność silnika: 1248 ccm
Moc: 75 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 190 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 13,6 s
Vmaks: 165 km/h
Zużycie paliwa: 5,2/3,5/4,1 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 4,7/4,0/4,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 45 litrów
Teoretyczny zasięg: 1046 kilometrów
Wymiary: 4065/1687/1490 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1105 kg
Ładowność: 485 kg
Pojemność bagażnika: 275/(1030) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 108 g/km
Opony: 195/55R16
Wersja wyposażeniowa: Easy
Cena wersji podstawowej: 53 200 PLN
Cena wersji testowanej: ok.61 550 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej