Nowa Panda Cross to najbardziej udoskonalona wersja SUV-a, „gatunku" motoryzacyjnego, który na przestrzeni lat rozszczepił się na podkategorie ze względu na rozmiary oraz różne zadania: od dużych SUV-ów, poprzez średnie aż po - ostatnio, wraz z rozwojem koncepcji „downsizingu"- kompaktowe SUV-y oraz SUV-y w małym rozmiarze. Jest to więc stale rozwijająca się i coraz ważniejsza gałąź rynku: wystarczy pomyśleć, że od wartości około 7% w 2006 roku (rok wprowadzenia na rynek pierwszej Pandy Cross) osiągnięto dzisiaj 20% łącznej sprzedaży w Europie.
W scenariusz ten wpisuje się nowa Panda Cross, która dokonuje kolejnego przeskoku ewolucyjnego, tworząc nową kategorię. Łączy więc układ napędowy oraz możliwości techniczne prawdziwego samochodu terenowego, osiągi oraz wyposażenie SUV-a, wymiary zewnętrzne, wydajność i sprawność miejskiego samochodu oraz wyróżniający się styl, potrafiący połączyć „serce i rozum". Atrakcyjności temu wszystkiemu dodaje jeszcze przystępna cena, która stanowi połowę wartości dużych SUV-ów najczęściej sprzedawanych w Europie.
Panda Cross ustanawia więc nową typologię samochodów, która opiera się na tym, do czego „zdolne" jest auto, niezależnie od segmentu, do którego należy. Tak więc - jak mówi nazwa, Panda Cross to samochód wszechstronny, nie tylko dlatego, że jest w stanie pokonać każdą przeszkodę dzięki napędowi na cztery koła oraz elektronicznej blokadzie mechanizmu różnicowego, (które to rozwiązanie jako pierwsza wprowadziła na rynek), ale również przyciąga różnych Klientów znajdujących w niej odpowiedź na wszystkie swoje potrzeby związane z możliwościami poruszania się. Są to osoby, którym nie odpowiadają kompromisy, gdyż znają oni bardzo dobrze świat samochodów terenowych, ale korzystają ze swojego auta również w mieście; osoby, które doceniają w samochodzie zarówno jego wyróżniający się styl, jak i wyposażenie w nowinki technologiczne; osoby, które oczekują elementów charakterystycznych dla dużych samochodów terenowych, ale z pewnością nie chcą zrezygnować z zalet, jakie tylko samochód o kompaktowych rozmiarach może zagwarantować.
Z tego powodu, pomimo, że Fiat Panda Cross ma bardzo wyrazisty styl, jego niebanalny wdzięk nie jest celem samym w sobie. Wszystkie elementy stylistyczne służą do ochrony części mechanicznych i nadania im odczucia solidności oraz pewności. Zresztą, Panda Cross została tak zaprojektowana, aby mogła zmierzyć się z każdym rodzajem trasy, nawet najbardziej wymagającym, ale również by mogła poruszać się w ruchu miejskim, a przede wszystkim, wszędzie zaparkować.
Połączenie funkcjonalności i stylu jest cechą wyróżniającą wersję Cross już zresztą w poprzednich generacjach modelu, jak pokazują to edycje limitowane oraz serie specjalne Pandy 4x4. Już końcem lat osiemdziesiątych, oferta Pandy obejmowała modele „topowe gamy", z bardzo bogatym wyposażeniem standardowym w połączeniu z charakterystycznym stylem i bardzo nowoczesnym wyposażeniem, takim jak układ napędowy 4x4 Steyer-Puch, który wtedy był luksusem dostępnym w samochodach terenowych wyższej klasy. Formuła ta okazała się zwycięska i potwierdzała się na przestrzeni lat aż do 2006 roku, kiedy to Fiat jako pierwszy wprowadził na rynek pojęcie „Cross" stosując je do Pandy: prawdziwy mini SUV, zdolny do pokonania każdej trasy.
Dzisiaj nowy Cross powraca do gamy Pandy - najszerszej oferty w swojej kategorii - potwierdzając wszechstronność i funkcjonalność modelu, który od ponad 30 lat wyznacza drogę dla samochodów z segmentu miejskich samochodów. Wystarczy pomyśleć, że był to pierwszy „miejski maluch", w którym zamontowany został diesel, metan i LPG w tym segmencie, pierwszy z napędem na cztery koła i pierwszy, który okazał się być samochodem naprawdę dla wszystkich, na każdy czas i na każdą sytuację. W ten sposób Panda okazała się na stałe zdobyć podium w sprzedaży w swoim segmencie w Europie, gdzie - również po pierwszych 6 miesiącach 2014 roku- zajmuje drugie miejsce, zaraz po Fiacie 500.
Styl i wymiary.
Każdy detal Pandy Cross został opracowany pod kątem udoskonalenia osiągów off-roadowych, a poprzez język stylistyczny powszechnie stosowany w SUV-ach, uczynienia jej od razu rozpoznawalnej i niepowtarzalnej.
Nieprzypadkowo wszystkie detale stylistyczne służą przede wszystkim do zabezpieczenia elementów mechanicznych i nadania im odczucia solidności oraz pewności, a poza tym, indywidualnego charakteru.
Przód samochodu charakteryzuje się całkiem nowym wyglądem, dzięki nowemu zderzakowi, który wyróżnia pokaźna płyta podwozia w kolorze srebrnym „ultrashine" służąca do zabezpieczania elementów mechanicznych, z charakterystycznymi otworami, które nawiązują do „kwadratokółek" (ang. "squircle") Pandy. Solidność oraz off-roadowy charakter podkreślone są przez haki holownicze w czerwonym, błyszczącym kolorze, które są natychmiast rozpoznawalne. Całkowicie nowe są też lampy zespolone, dzięki reflektorom oraz nowym światłom przeciwmgłowym wbudowanym w okolicach grilla oraz światłom do jazdy dziennej DRL z technologią LED, wbudowanym w płytę podwozia.
Patrząc z boku nie sposób przeoczyć wyrazistego zarysu nadkoli, bocznych listew ochronnych karoserii ze znaczkiem „Cross", czy nowych relingów dachowych, które nawiązują do wykończeń płyty podwozia. Felgi o średnicy 15 cali posiadają 5 ramion ułożonych w kształcie litery „V" i wykonane są z polerowanego lekkiego stopu.
Również tył tego samochodu jest bardzo wyrazisty i obejmuje nowy zderzak z płytą osłonową nawiązujący swoim kształtem i wykończeniem do przedniej płyty podwozia, nowe, polerowane obramowanie zestawu lamp tylnych oraz chromowaną końcówkę wydechu.
Wnętrze Pandy Cross jest dopracowane w każdym calu i bardzo oryginalne. Siedzenia wykonane są z naturalnej tkaniny o „technicznym wzorze", a ich boki wykończone brązową eko-skórą - identycznie, jak panele drzwiowe. Siedzenia przednie zdobi logo Cross z metalizowanego poliuretanu.
Deskę rozdzielczą wykonano w nowym, miedzianym kolorze, a na jej tle wyróżnia się nowe, srebrne wykończenie „ultrashine" zestawu wskaźników. W tej samej barwie wykończono konsolę centralną, w której znajduje się selektor do jazdy off-road „Terrain Control"'. Całości dopełnia obszyta skórą kierownica z przyciskami sterowania audio oraz skórzana gałka dźwigni zmiany biegów.
Pięcioro drzwi oraz typowa dla wyższego segmentu przestronność wnętrza czyni z Pandy Cross autentyczny miejski SUV również dlatego, że mimo stosunkowo niewielkich wymiarów zewnętrznych - długość 370 cm, szerokość 155 cm i długość 166 cm - oferuje zaskakująco pojemne wnętrze: wystarczy pomyśleć, że bagażnik jest jedynym z największych w tym segmencie (225 litrów).
Napęd 4x4 „Torque-on-Demand" z funkcją ELD (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego).
Panda Cross to pojazd o mocnym charakterze, który wie jak podbić serca najbardziej wymagających Klientów, w tym miłośników przygody i życia w plenerze. To właśnie z myślą o nich, nowa Panda Cross wyposażona jest w układ napędowy 4x4 „Torque-on-Demand" z dwoma mechanizmami różnicowymi oraz elektronicznie sterowanym sprzęgłem.
Jest to system napędu na cztery koła pozostający pod kontrolą modułu elektronicznego, który na podstawie analizy sygnałów docierających z samochodu kieruje rozdziałem mocy na oś przednią i tylną, odpowiednio do warunków przyczepności podłoża. Zaletą tego systemu jest pełna automatyka działania bez konieczności obsługi ze strony kierowcy.
Panda Cross wyposażona jest w standardzie w system elektronicznej stabilizacji jazdy ESC wraz z funkcją ELD, czyli elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, która wspomaga ruszanie i jazdę na podłożu o niskiej przyczepności (śnieg, lód, błoto... itp.).
Selektor dla miłośników jazdy terenowej.
Jako jedyna w swoim segmencie, Panda Cross oferuje selektor jazdy, który pozwala amatorom off- roadowej jazdy włączyć napęd 4x4, w zależności od panujących warunków, wybierając jeden z trzech trybów pracy: Auto, Off-road i Hill Descent Control.
W trybie Auto, moment obrotowy jest rozkładany optymalnie pomiędzy oboma osiami pojazdu, zależnie od stopnia przyczepności podłoża oraz bez konieczności włączania przez kierowcę napędu.
Na normalnym podłożu, na przykład w mieście albo na autostradzie, Panda Cross porusza się z napędem na przód, wtedy 98% momentu kierowane jest na koła przednie. Natomiast kiedy podłoże jest śliskie albo jazda odbywa się po nierównościach, system kieruje automatycznie moment obrotowy tam, gdzie jest potrzebny, dzięki pracy sprzęgła, które stale dozuje napęd na oś tylną.
Tak więc, sprawdzone i przetestowane sprzęgło sterowane elektro-hydraulicznie, przenosi do 190 Nm momentu obrotowego na tył (co odpowiada całemu momentowi obrotowemu dostarczanemu przez silnik) w zaledwie jedną dziesiątą sekundy: oznacza to, że zdolność samochodu do przystosowania się do warunków niskiej przyczepności jest niemal natychmiastowa.
W trybie Off-road, napęd 4x4 jest stały do 50 km/h, tak aby reakcja samochodu była natychmiastowa i włączana jest też elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (ELD), która wstępnie kieruje moment obrotowy na tył, dzięki czemu następuje szybsze włączenie 4x4; zapobiega włączeniu się ASR, aby poprawić kontrolę niskiej przyczepności i w pełni wykorzystać moment obrotowy silnika. Działa, hamując koła, które tracą przyczepność lub ślizgają się bardziej niż inne, przenosząc w ten sposób siłę napędową na te, które lepiej trzymają się podłoża. W ten sposób udoskonalany jest napęd na niejednolitym podłożu.
Służący do optymalnej kontroli prędkości zjazdu z wyjątkowo stromych wzniesień lub bardzo nierównych tras, tryb HDC (Hill Descent Control) utrzymuje stałą prędkość samochodu podczas zjazdu, poprzez samodzielne i zróżnicowane oddziaływanie na hamulce. W ten sposób system wspiera kierowcę, pomagając mu pokonać duże stromizny, przy użyciu tylko pedału hamulca i przyspieszenia. Poza tym, Hill Descent Control pomaga zachować linię zjazdu, niwelując uślizgi boczne na nierównej powierzchni o zróżnicowanej przyczepności. Integralna część systemu ESC, funkcja HDC włącza się automatycznie, jeśli prędkość spada poniżej 25 km/h i pozostaje w gotowości do 50 km/h.
Opony.
Aby zapewnić maksymalną przyczepność na każdym niemalże podłożu, nowy model wyposażony został w opony „All Season" 185/65/R15 (większe niż w Pandzie 4x4), o charakterystyce zoptymalizowanej pod kątem lepszych własności trakcyjnych na drogach ośnieżonych, ale także precyzji i łatwości kierowania na nawierzchniach mokrych i suchych oraz skuteczności w warunkach off-roadowych.
Zawieszenie.
Zawieszenie pojazdu z napędem 4x4 ma do spełnienia dwa podstawowe zadania: zapewnić komfort, łatwą obsługę, trzymanie się drogi oraz bezpieczeństwo typowe dla napędu 2WD oraz odpowiednią charakterystykę jezdną na różnych rodzajach podłoża, szczególnie w warunkach jazdy terenowej.
Z tego też powodu konstruktorzy zdecydowali się na zastosowanie dwóch sprawdzonych układów, zapewniających doskonałe osiągi oraz wyjątkowy komfort: niezależnego zawieszenia na kolumnach MacPherson z przodu oraz specjalnie zmodyfikowanej dla napędu 4x4 belki skrętnej z tyłu. W porównaniu z układem wahaczy wleczonych w poprzedniej generacji, ten ostatni schemat gwarantuje większą lekkość, większy komfort jazdy i lepsze wyciszenie, bez uszczerbku dla osiągów terenowych.
Charakterystyczne kąty oraz zdolności off-roadowe.
Wychodząc od doskonałej bazy - Pandy 4x4, jedynego w historii miejskiego samochodu, który otrzymał wyróżnienie „SUV Roku" - w nowej Pandzie Cross wykonano kilka technicznych zabiegów ukierunkowanych na poprawę właściwości off-roadowych. Przede wszystkim, do 161 mm wzrósł prześwit w wersji TwinAir, a do 158 mm w wersji Multijet: jest to zasługa przeprojektowania przedniego i tylnego zderzaka oraz zastosowania specyficznych sprężyn i opon większych o 10 mm. Również lepsze niż w Pandzie 4x4 są kąty charakterystyczne dla samochodów terenowych: kąt najazdu 24°, zejścia 34°, rampowy 21°. Są to wartości bardzo zbliżone do tych spotykanych w „rasowych" samochodach terenowych i wyższe, niż w głównych SUV-ach występujących na rynku. Tak więc, Panda Cross może pokonać maksymalne nachylenie 70% oraz pochylenie boczne 55%.
Panda Cross to uterenowiony maluch również w małych, technicznych detalach oraz zastosowanych środkach bezpieczeństwa. Na przykład, osłony pod podwoziem wraz ze stalowymi tarczami, pozwalają jej pokonać nawet najtrudniejszą trasę, bez uszkodzenia znajdujących się na spodzie części mechanicznych. Poza tym, kanał ssący jest podniesiony od ziemi o 739 mm w wersji diesel i o 711 mm w wersji benzynowej. Dzięki temu Panda Cross nie ma trudności nawet na głębokich wgłębieniach terenu, na przykład podczas pokonywania brodów.
Silniki.
Klient może polegać na najmocniejszych silnikach z gamy, pozostających w doskonałej harmonii z terenową „orientacją" nowej Panda Cross, a wyposażonych w Start&Stop: turbodieselu 1.3 Multijet i benzynie 0.9 TwinAir Turbo, które, w porównaniu z silnikami dostępnymi dla innych wersji, oferują większą moc, odpowiednio do 80 i 90 KM.
Prekursor nowej rodziny dwucylindrowych silników benzynowych Fiata, jednostka 0.9 TwinAir Turbo rozwija moc 90 KM (66 kW) przy 5500 obr/min i moment obrotowy 145 Nm w zakresie 1900 obr/min (stały do 3.000 obr/min). Aby jazda była bardziej ekologiczna, a spalanie paliwa mniejsze, wystarczy na desce rozdzielczej nacisnąć przycisk ECO, powodujący ograniczenie momentu obrotowego do 100 Nm przy 2000 obr/min. W cyklu mieszanym silnik ten zużywa 4,9 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 114 g/km.
Mając ciągle na uwadze poszanowanie środowiska oraz przyjemność z jazdy, Panda Cross może zostać wyposażona w silnik 1.3 turbodiesel MultiJet II z montowanym w standardzie filtrem cząstek stałych (DPF), rozwijający moc 80 KM (59 kW) przy 4000 obr/min i moment 190 Nm przy 1500 obr/min. Prawdziwe arcydzieło technologii w miniaturze - ważący łącznie z osprzętem tylko 140 kg- silnik ten należy do drugiej generacji jednostek MultiJet i wyposażony jest w turbosprężarkę o stałej geometrii oraz intercooler, udoskonalony pod kątem rozwijania momentu obrotowego na niskich obrotach. W cyklu mieszanym silnik 1.3 MultiJet II spala 4,7 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 125 g/km.
Sześciostopniowa skrzynia przekładniowa.
W wersji z silnikiem TwinAir Turbo w Pandzie Cross oferowana jest specjalna, sześciostopniowa skrzynia przekładniowa o "skróconym" przełożeniu pierwszego biegu akcentującym charakterystykę off-roadową pojazdu i szczególnie przydatnym przy ruszaniu pod górę. "Skrócony" pierwszy bieg ułatwia także jazdę off-road, umożliwiając utrzymanie niewielkiej prędkości przy obrotach jałowych silnika i maksymalną kontrolę nad pojazdem.
Wyposażenie standardowe i opcjonalne.
Bogate i kompletne wyposażenie standardowe nowej Pandy Cross obejmuje klimatyzację automatyczną, radioodtwarzacz CD/MP3 z systemem Blue&Me i sterowaniem przyciskami na kierownicy, 15-calowe matowane felgi z lekkiego stopu, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, zagłówki tylnej kanapy, kolumnę kierownicy z regulacją w pionie, przednie lampy przeciwmgielne, skórzane obszycie kierownicy i gałki dźwigni biegów, fotel kierowcy z regulacją wysokości, system ESC z funkcjonalnością ELD oraz ogumienie "All Seasons" M+S o rozmiarze 185/65 R15.
Dostępny jest również szeroki wybór opcji akcesoryjnych pod kątem użytkowania miejskiego lub plenerowego - zgodnie z preferencjami kierowcy. Są to m.in. elektrycznie podgrzewana szyba czołowa, przyciemniane szyby boczne czy innowacyjny system "City Brake Control" nagrodzony tytułem "Euro NCAP Advanced 2013".
Źródło: Fiat