Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Dodge Caliber to amerykańska odpowiedź na auta takie jak: Cee'd, Golf, Astra, Auris... Jednak nie jest to kolejny kompakt, niewyróżniający się niczym od swoich przeciwników. Tego auta, na pewno nie pomylimy z innymi samochodami tej klasy. W dzisiejszym teście pod lupę wezmę Dodga Caliber z silnikiem wysokoprężnym 2.0CRD o mocy 140KM.

Pokaz muskułów
Caliber to muskularne i potężne auto. Wszystko wygląda tu na duże, ponieważ takie jest. Sporej wielkości atrapa silnika, reflektory z przodu jak i z tyłu a wszystko uzupełnione 17 calowymi masywnymi alufelgami. Dlatego całość nadwozia przypomina bardziej SUV'a niż auto klasy kompakt, ale tak ma być! To firmowy znak Dodga Calibra.

Opis




Po obejrzeniu auta z zewnątrz, przyszła pora zajrzeć do jego środka.

Plastik fantastik
Wnętrze wita nas bardzo masywną deską rozdzielczą, mocno wysuniętą w kierunku foteli przednich. Takie wysunięcie sprawia wrażenie, że znajdujemy się w czołgu. Mnie osobiście to odpowiada, ale moi pasażerowie mieli różne odczucia i trzeba je uszanować. Deskę rozplanowano z głową, jest przejrzysta, czytelna i intuicyjna w obsłudze. Podobnie ma się sytuacja z zegarami, które zaprojektowano w stylu amerykańskim. W nocy białe cyferblaty podświetlone są delikatną zielenią, dzięki temu nie rozpraszają uwagi kierowcy.



Zajmijmy się przestronnością wnętrza Dodga Calibra, który oferuje nam cztery pełnowartościowe miejsca. W piątkę niestety może być już zbyt ciasno. Spowodowane jest to dość pokaźnym uchwytem na butelki zamontowanym na środku podłogi. Przestrzeni z przodu nie powinno zabraknąć nikomu. Wygodne fotele zapewniają dobre trzymanie boczne oraz komfort nawet na dłuższych trasach. Z tyłu kanapa jest wygodna, lecz gorzej jest z miejscem nad głowami, przez opadającą linię dachu.



Pora na zapakowanie bagaży czterech pasażerów. Do dyspozycji mamy 296 litrów płaskiej przestrzenni bagażowej. Trochę mało, lecz nie wszystko można mieć.



Zanim przejdę do jakości wykonania materiałów i plastików krótko wspomnę o nagłośnieniu. Firmowany jest przez firmę Boston Premium Audio i zapewnia miłe dla uszu doznania, wydobywające się z potężnej średnicy głośników.
Już od dawna jesteśmy przyzwyczajeni, że w autach amerykańskich plastiki nie są najlepszej jakości, lecz Amerykanie podchodzą do tego zupełnie inaczej niż Europejczycy. Dla nich auto ma głównie dobrze wyglądać a to co jest w środku stoi na drugim planie. I właśnie tak jest w testowanym Calibrze. Twarde i szorstkie plastiki nie zachwycają, ale całe szczęście są dobrze spasowane i nie trzeszczą. Materiały są tu lepszej jakości niż plastiki a do tego łatwe w utrzymaniu czystości.

Oszczędność
Otwieram sporej wielkości maskę, i widzę wysokoprężną jednostkę napędową o pojemności 1968ccm i mocy 140KM. Dieslowski silnik oferuje niezłe osiągi.



Mimo sporej masy własnej wynoszącej 1560kg auto sprawnie rozpędza się do pierwszej setki w niecałe 9.5 sekundy. Prędkość maksymalna jaką możemy uzyskać to równe 200km/h. Dzięki dobrze dobranej 6 biegowej manualnej skrzyni biegów oraz sporemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 310Nm, auto żwawo reaguje na wciśnięcie pedału gazu.
Zobaczmy jak ma się sytuacja z układem kierowniczym? Z jednej strony czuły, a zarazem dający pewne prowadzenie samochodu. Trochę gorzej jest z zawieszeniem, ponieważ moim zdaniem jest zbyt miękkie jak na takie gabaryty samochodu. Odczuwalne są przechyły nadwozia gdy dość szybko pokonujemy zakręty.
Pora na koszty podróżowania tak ekstrawaganckim autem jakim jest Dodge Caliber. W baku zmieścimy 51 litrów oleju napędowego. Przy spalaniu 6.6 litrów jakie uzyskałem w teście daje bez tankowania zasięg rzędu 772km. Wynik trzeba uznać za niewygórowany zważywszy na moją ciężką prawą nogę.

Dla wyróżniających się
Dodge Caliber jest nietuzinkowym autem, skierowanym głównie do osób chcących wyróżniać się na drogach. Moim zdaniem, właśnie tak jest w 100%, ponieważ wzbudza duże zainteresowanie, wśród innych użytkowników dróg. A, to wszystko dostajemy za 85.900zł. (Mój testowy egzemplarz kosztuje 94.000zł) z wyposażeniem SXT. Czy to dużo? Na to pytanie odpowiedź pozostawiam Państwu.


Film - Dodge Caliber



Plusy
- Ciekawa stylistyka nadwozia
- Oszczędny i dynamiczny silnik
- Dobrej jakości nagłośnienie

Minusy
- Słabej jakości plastiki
- Mały bagażnik

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1968ccm (turbodiesel, pompowtryskiwacze)
Moc: 140 KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 310Nm przy 2500obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9.3 sek.
Vmaks: 200 km/h
Zużycie paliwa: 7.9/5.1/6.1 [8.3/5.6/6.6 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 51 litrów
Wymiary: 4415/1800/1535 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1560 kg
Ładowność: 450 kg
Pojemność bagażnika: 296/[1013] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja SXT

Cena: 85.900 [wersja SXT] 94.000zł. [wersja testowana]

AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik

(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)


Film - Dodge Caliber
Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej