Śledź nas na:     

Marka:
Wróć
Jaki jest amerykański styl życia? Postanowiłem to sprawdzić na własnej skórze i zaprezentować typowo amerykańskie auto a dokładnie mówiąc Dodga Nitro. Już sam wygląd elektryzuje niejedną osobę, a dla kierowcy to dodatkowy zastrzyk adrenaliny w postaci najmocniejszej odmiany R/T z benzynowym silnikiem 4.0 l V6 o mocy 260KM.

Opis

Potężny w każdym calu
Na polskich drogach Dodge Nitro R/T jest bez wątpienia samochodem rzucającym się w oczy. Nikt nie przejdzie obojętnie obok tego auta, zwłaszcza w tak pięknym czerwonym kolorze nadwozia. Jego muskularność wzbudza strach, ale jednocześnie zachwyt. I nikomu nie przeszkadzają wszechobecne kanty i brak jakichkolwiek zaokrągleń nadwozia. Po prostu Nitro ma swój niepowtarzalny styl i albo podoba się, albo nie!

Po amerykańsku
Wnętrze Dodga Nitro oferuje nam 5 wygodnych i komfortowych miejsc. Z przodu, jak i z tyłu przestrzeni jest pod dostatkiem i nikt nie powinien narzekać na jego brak. Przednie fotele są wygodne i komfortowe, ale mogłyby posiadać trochę lepsze trzymanie boczne. Z tyłu kanapa zapewnia wystarczający komfort dla trójki pasażerów, której podróż będzie umilać umieszczony w suficie zestaw multimedialny, umożliwiający oglądanie filmu odtwarzanego z płyty DVD.

Spójrzmy na deskę rozdzielczą, a dokładnie mówiąc na konsolę środkową. Składa się z 7 calowego wyświetlacza, obsługującego wszystkie urządzenia pokładowe (radio, nawigację). Niżej usytuowano centrum dowodzenia klimatyzacją i podgrzewanymi fotelami. Obsługa jest prosta i nie sprawiająca żadnych problemów. Podobnie ma się sytuacja z zegarami, które umieszczono w trzech oddzielnych tubach. Są czytelne i przejrzyste w każdych warunkach pogodowych.

Pora zajrzeć do bagażnika. Niestety, do największych nie należy, bo i oferuje tylko 389 litrów przestrzeni do zagospodarowania. Niezbyt dużo, ale przynajmniej jest praktyczny i pakowny, a wysuwana podłoga ułatwia ustawienie bagaży.

Na koniec przyjrzyjmy się bliżej jakości wykonania wnętrza. I tu całkiem miła niespodzianka! Plastiki owszem są chropowate, ale bardzo dobrze spasowane i nie trzeszczące podczas jazdy po naszych drogach. Skórzana tapicerka jest śliska i łatwa do utrzymania w czystości, bo wykonano ją z dobrej jakości skóry.

Bulgot V6
Potężna i długa maska, kryje pod sobą prawdziwe monstrum w postaci, widlastego silnika benzynowego o pojemności 3952ccm i mocy aż 260KM! Jej brzmienie jest piękne ale bardzo donośne, które obudzi nawet śpiocha. Bulgot czterolitrowej V6, wzbudza zachwyt i zainteresowanie każdego kto znajduje się w pobliżu. Dodatkowo kierowca ma do dyspozycji, bardzo duży moment obrotowy, wynoszący równe 360Nm. Sumując to wszystko, ważący 1875kg Dodge Nitro pierwszą setkę osiąga w 8.5 sekundy i maksymalnie rozpędzimy amerykańskiego potwora, tylko do 202km/h. I więcej nie potrzeba. Silnik połączono z automatyczną skrzynią biegów o 5-ciu przełożeniach. Owszem nie jest to najszybsza skrzynia biegów na świecie, ale pamiętajmy, że konstrukcja ma już swoje lata i czasem zamyśli się. Elastyczność stoi na wysokim poziomie i zapewnia niemalże w każdych sytuacjach, natychmiastowe przyśpieszanie i bezpieczne wyprzedzanie innych pojazdów. Cała moc w zależności od potrzeb, przenoszona jest na tylne koła lub na obie osie. Mimo możliwości napędu 4x4, zapomnijmy o zjeżdżaniu z utwardzonej drogi. Powód jest prosty, to typowo szosowe opony o rozmiarze 245/50 R20. Ale nie martwmy się, bo Dodge Nitro R/T potrafi dostarczyć niesamowitej frajdy z jazdy nawet na utwardzonych drogach, bo, mamy tutaj do czynienia z usportowionym Suvem, a nie prawdziwą terenówką. Zawieszenie zestrojono "prawie" typowo po amerykańsku. Owszem jest stosunkowo miękkie, ale olbrzymich rozmiarów 20-calowe koła nie zapewniają dużego komfortu. W ostrzejszych zakrętach odczuwalne są mocne przechyły boczne co powoduje dyskomfort podczas podróżowania. Na pochwałę, zasługuje układ kierowniczy, który bez zastanowienia wykonuje każde polecenie, wydane przez kierowcę.

A teraz pora wyciągnąć portfel z kartami kredytowymi lub naszykować sporo pieniędzy, żeby zatankować prezentowanego Nitro 4.0L R/T. Do baku maksymalnie wlejemy 73.8 litrów benzyny bezołowiowej, która przy średnim spalaniu 13-stu litrów na każde 100 kilometrów, wystarczy zaledwie na przejechanie około 567 kilometrów. W mieście zużycie jest jeszcze większe i wynosi około 16.5 litrów. Niestety, stado 260-ciu koni mechanicznych musi dużo pić. W tym momencie nasuwa mi się wniosek, że "jeśli kupujemy takie auto to nie patrzymy na zużycie paliwa, bo liczyć ma się przyjemność z jazdy!".

Dla lubiących wyróżniać się
Dodge Nitro w usportowionej wersji R/T jest bardzo ciekawą propozycją dla osób lubiących wyróżniać się z tłumu, którym nie przeszkadzają ciągłe spojrzenia skierowane w kierunku ich auta. Żeby stać się posiadaczem czterolitrowego Nitro musimy wydać 147.351zł. za wersję podstawową R/T (158.700zł testowane auto). Za tą cenę, dostajemy w pełni wyposażony samochód z mocnym silnikiem V6, poza tym mamy pewność, że posiadamy jedyne, takie auto w mieście! Chyba, że żyjemy w Stanach Zjednoczonych.

Plusy
+ Osiągi
+ Niespotykany wygląd
+ Cena

Minusy
- Spalanie
- Niewielkiej wielkości bagażnik

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 3952ccm benzynowy V6
Moc: 260KM przy 6000obr./min
Moment obr.: 360Nm przy 4000obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa automatyczna
Napęd: tylny/4x4
0-100km/h: 8.5sek.
Vmaks: 202km/h
Zużycie paliwa: 15.9/8.9/11.5 [16.5/9.6/13.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 73.8 litrów
Teoretyczny zasięg: 567 kilometrów
Wymiary: 4584/1856/1773 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1875kg
Ładowność: 665kg
Pojemność bagażnika: 389/[1994] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5

Wyposażenie: wersja R/T

Cena: 147.351zł. [wersja R/T] 158.700zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): Marcin Ławnik

Galeria



Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej