W oczekiwaniu na debiut pierwszego SUVa Dacii, czyli model Duster miałem okazję przetestować Sandero Stepway, charakteryzujące się podwyższonym nadwoziem i plastikowymi nakładkami, a pod maską znajdowała się niesamowicie oszczędna jednostka wysokoprężna 1,5 dCi o mocy 68 KM.
Opis
Niby SUVSandero Stepway z wyglądu zupełnie nie przypomina auta z pod znaku Dacii. Wszystko jest stylizowane na pojazd z aspiracjami terenowymi. Nadwozie jest minimalnie podwyższone, a niespotykanego uroku dodają plastikowe wstawki wokół całego auta oraz ładne pięcioramienne, 15 calowe alufelgi o zarezerwowanym wyglądzie tylko dla tego modelu. Kolejnym wyróżnikiem auta są liczne przetłoczenia nadwozia, napis na drzwiach Stepway oraz chromowane relingi dachowe.
We wnętrzu bez zmian
Środek prezentowanej dziś Dacii Sandero jest identyczny jak w zwykłej odmianie. Wnętrze wita nas ciemnymi barwami, owszem nie jest to miłe dla oka, ale dzięki temu nie musimy obawiać się o szybkie zabrudzenie tapicerki. Jak już wspomniałem o kolorystyce, to wspomnę o jakości wykonania wnętrza. Plastiki są twarde, ale bardzo dobrze spasowane, a materiały użyte do obszycia siedzeń, są miłe w dotyku.
Przednie fotele i tylna kanapa zapewnia komfortowe podróżowanie dla czwórki dorosłych osób, choć miejsca jest dla pięciu pasażerów. Przestrzeni na nogi i nad głowami nikomu nie powinno zabraknąć, podobnie będzie z bagażami. Do dyspozycji mamy 320 litrową przestrzeń bagażową, którą bez problemu możemy powiększyć do 1200 litrów.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Zegary swoją prostotą są czytelne i przejrzyste niezależnie od pory dnia. Tak samo jest z konsolą środkową, która jest niesamowicie uporządkowana i dziecinnie prosta w obsłudze.
Zapytacie pewnie, czy wnętrze prezentowanej Dacii nie ma wad? Poważnych uchybień nie zauważyłem, ale to co mi przeszkadzało podczas użytkowania auta, to brak sterowania radiem z kierownicy i zbyt duża średnica koła kierownicy.
Oszczędność przede wszystkim
Wersja Stepway w Polsce dostępna jest tylko z jednym silnikiem benzynowym i wysokoprężnym. Jeśli mowa o dieslowskim silniku jest nim dobrze znana wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1461 ccm i mocy 68 KM. Silnik ten nie oferuje rewelacyjnych osiągów, ale w tym aucie nie jest to najważniejsze, bo wielką zaletą tej jednostki jest niewielki apetyt na paliwo, lecz o tym później. Moc 68 KM zapewnia ważącemu około 1200 kg autu, przyśpieszenie do pierwszych 100 km/h w niecałe 17 sekund i maksymalne rozpędzenie Sandero do 150 km/h. Tak, jak pisałem rezultaty nie powalają na kolana, ale miejmy na uwadze, że auto stworzone jest do taniej i komfortowej jazdy miejskiej a nawet dalekich podróży.
Najlepsza elastyczność silnika dostępna jest w okolicach 1700-2200 obr./min. w których jednostka napędowa uzyskuje maksymalny moment obrotowy równy 170 Nm. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą pięciobiegowej, manualnej skrzyni biegów. Charakteryzuje się typowymi dla tych skrzyń odczuwalnymi oporami podczas, każdej zmiany przełożeń.
Układ kierowniczy nie sprawia żadnych kłopotów i wszystkie polecenia przekazane przez kierowcę wykonuje natychmiastowo.
Zawieszenie zestrojono, tak aby zapewnić wszystkim komfortowe i bezpieczne podróżowanie. Trzeba jednak pamiętać, że tak dobrane zawieszenie nie pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów z powodu przechyłów nadwozia.
A teraz pora na największą zaletę tego silnika, a jest nią niesamowita oszczędność. W mieście zużycie waha się w granicy 6,5 litra oleju napędowego. Na trasie jest jeszcze lepiej i spalanie spada do 5 litrów. Podczas całego testu średnie zużycie oscylowało w przedziale 5,8-6,0 litrów na każde sto kilometrów. Dzięki temu, na niewielkim 50-cio litrowym baku możemy przejechać około 900 kilometrów bez tankowania.
Cena, to również duży atut
Dacia Sandero Stepway jest bardzo ciekawą propozycją dla osób potrzebujących przestronnego auta za nieduże pieniądze. Aby, stać się właścicielem prezentowanej wersji musimy wydać tylko 45 tysięcy złotych. W zamian dostajemy w pełni wyposażone auto z oszczędnym silnikiem wysokoprężnym i bardzo ciekawą stylistyką nadwozia wzbudzającą zachwyt wśród innych użytkowników dróg.
Plusy
+ Stylistyka zewnętrzna auta
+ Przestronne wnętrze
+ Oszczędny silnik
+ Cena
Minusy
- Zbyt duża średnica kierownicy
- Słaba dynamika jednostki napędowej
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1461 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 68 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 160 Nm przy 1700 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 16,7 sek.
Vmaks: 150 km/h
Zużycie paliwa: 6,2/4,8/5,3 [6,5/5,0/5,8 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 862 kilometrów
Wymiary: 4024/1753/1534 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1141 kg
Ładowność: 474 kg
Pojemność bagażnika: 320/[1200] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja Stepway
dodatkowa wyposażenie: pakiet opcji (klimatyzacja manualna + radioodtwarzacz CD/MP3) (+ 1 300 zł)
Cena: 43 600 zł [wersja Stepway] 44 900 zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik