Dacia marka rumuńskich samochodów powstała w 1952 roku pod nazwą Uzina de Autoturisme Piteºti. Od tamtej pory firma ta utrzymuje się na rynku, należąc do firmy Reanult. W tym roku przygotowano kolejną, a dokładnie czwartą po sedanie, kombi i dostawczaku, wersję pick-up. Auto z nadwoziem tego typu po raz pierwszy ukazano w 2007 roku. Początkowo sprzedaż odbywała się tylko w Rumunii i Bułgarii. W pozostałych państwach europejskich auto pojawiło się w listopadzie 2008 roku, zaś w Polsce dopiero w lutym 2009 roku. Czy będzie to hit? Czy auto "zaspokoi" potrzeby transportowe małych i średnich firm? Czas pokaże jak to będzie.
Opis
Zakładając niewielką firmę transportową, na pewno będziemy brać pod uwagę kupno takiego auta. Obecnie na rynku mamy dość sporo propozycji aut dostawczych, pick-up. Toyota Hilux, Nissan Navara, a może Dacia? Tak Dacia, a dokładnie Logan pick-up. Biorąc pod uwagę prostą konstrukcję, która nie powinna się psuć, śmiało można powiedzieć ze Logan nadaje się do takiej wersji nadwoziowej. Patrząc na auto z przodu widzimy zwykłego Logana który prezentuje się bardzo ciekawie. Podobnie jest z tylną częścią auta. Ciekawie zaprojektowana "paka" a także tylne lampy to wielki plus stylistyczny prezentowanego dziś auta. Największym atutem tej Dacii jest niewątpliwie wspomniana już wcześniej "paka" która pomieści około 800 kg ładunku o sporych rozmiarach.Zajrzyjmy teraz do wnętrza auta, może i nie ma tam sporo miejsca ale w końcu jest to niewielki pick-up. Środek, jak na auto tej klasy przystało oferuje nam 2 miejsca. Pomyślano o małym bagażniku, który umożliwi nam przewiezienie niewielkich rozmiarów bagaży, a to jakiej wielkości bagaż przewieziemy zależy, jak daleko zostanie odsunięty fotel zarówno kierowcy i pasażera. Śmiało można powiedzieć że tak, jak w innych wersjach Dacii postawiono na solidność i trwałość wykonania. Plastiki nie są tak przyjemne w dotyku, mimo to w środku jest dość sympatycznie.
Na pewno na plus zasługuje manualna klimatyzacja oraz radio firmy Blaupunkt, które umili nam czas wszystkich podróży, a przede wszystkim w czasie pracy. Dlaczego? Gdyż to auto powstało właśnie z myślą o niewielkich firmach transportowych. Mimo iż kierowca bez problemu zajmie swobodną i wygodną pozycję za kierownicą, to niestety prezentowany pick-up nie sprawdza się na dłuższe dystanse, gdyż brakuje regulacji podparcia lędźwiowego. Zapomniałem wspomnieć o najważniejszej rzeczy czyli kierownicy, na której brakuje przycisków obsługujących radio, pomimo to leży ona idealnie w dłoniach.
Testowany egzemplarz Dacii Logan Pickup wyposażony został w turbodoładowany silnik dieslowski Common Rail o pojemności zaledwie 1461ccm. Mało? Otóż w zupełności wystarczająco. Z tej pojemności uzyskano równo 85KM i 200Nm momentu obrotowego. Dzięki sporemu momentowi obrotowemu uzyskiwanemu już od najniższych obrotów, nasza Dacia pierwszą setkę osiąga po niespełna 13,5 sekundach, zaś przyspieszanie zakończy się dopiero przy 160km/h. Silnik został spięty z 5 biegową manualną skrzynią biegów, która jest idealnie zestopniowana, a połączenie z dieslowką jednostką napędową, zapewnia bardzo dobrą elastyczność.
Zawieszenie prezentowanego samochodu nie przypomina typowego francuza. Jest twarde, a zarazem zapewnia dobry komfort i niezłe resorowanie podczas jazdy z pełną paką. Auto pewnie się trzyma drogi. Nie odczuwało się żadnych przechyłów i nerwowości podczas pokonywania zakrętów z większą prędkością. Układ kierowniczy gdy manewrujemy na parkingu spisuje się bez żadnych zarzutów. Chodzi lekko i nie potrzeba większej siły do kręcenia kierownicą. Wraz ze wzrostem prędkości wspomaganie kierownicy usztywniało się dając bardzo dobre wyczucie auta, w trakcie jazdy.
Na koniec zostały do opisania koszty podróżowania najbardziej uniwersalną Dacią, a trzeba przyznać, że są po prostu rewelacyjne. Auto na 50 litrach oleju napędowego potrafi przejechać ponad 800 kilometrów ze średnim spalaniem 6,0 litrów na każde 100 kilometrów. W mieście zużycie oscyluje w granicach 7,0 litrów zaś na trasie potrafi spaść nawet do 5,0 litrów. Coś niesamowitego!
Dacia Logan Pick-up jest idealną propozycją dla osób posiadających małą firmę, w której potrzebne jest niewielkie, ale z dużymi możliwościami auto. Prezentowaną wersję, klient może kupić za 47 800 zł z możliwością odliczenia pełnego podatku VAT, a wtedy zakup Pick-upa staje się niesamowicie opłacalny.
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1461 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 85 KM przy 3750 obr./min
Moment obr.: 200 Nm przy 1900 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 13,5 sek.
Vmaks: 160 km/h
Zużycie paliwa: 5,9/4,8/5,2 [6,5/5,3/5,7 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 877 kilometrów
Wymiary: 4496/1735/1554 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1140 kg
Ładowność: 800 kg
Pojemność bagażnika: 300/[b.d.] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 2/2
Wyposażenie: wersja Confort
Cena: 42 300 zł [wersja Confort] 47 800 zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Marcin Ławnik
(Zdjęcia): Artur Ławnik