Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



W dzisiejszym teście zastanowimy się co można kupić w polskim salonie za maksymalnie 40tys.zł (nie biorąc pod uwagę dodatkowego wyposażenia). Idziemy do salonu Dacii, ups przepraszam do salonu Renault i wybór pada na Logana w wersji sedan. Jednak mamy dylemat wybrać diesla czy benzynę.... Dlatego też, postanowiłem tym razem w nietypowym teście porównać najbogatsze odmiany Logana, ale na początek przedstawię bohaterów starcia. Niebieski (WE 7955H) to "Klekot" z silnikiem 1.5dCi 68KM zaś szary (WE 7956H) to "Żyleta" z 105 konnym 16 zaworowym benzynowym silnikiem 1.6.

Opis

Na początek silniki
Pod maską obu Loganów znajdują się silniki pochodzące z francuskich Renówek. "Klekot" ma jednostkę dieslowską o pojemności 1461ccm.



Silnik ten uzyskuje niecałe 70KM i 160Nm Takie parametry nie zapewniają piorunujących osiągów dla auta ważącego 1065kg. Pierwszą setkę ujrzymy dopiero po 15 sekundach i rozpędzimy się maksymalnie do 158km/h. Co innego oferuje nam szara "Żyleta" z benzynowym silnikiem pod maską.



Szesnasto-zaworówce o mocy 105KM oraz 148Nm sprint z pod świateł zajmuje zaledwie 10 sekund (niektóre mocniejsze samochody mają gorsze przyśpieszenie) zaś nasze przyśpieszenie skończy się dopiero przy 183km/h. Dlatego postanowiłem wersję benzynową nazwać "Żyletą". "Klekot" i "Żyleta" zostały spięte z dobrze pracującymi 5-cio biegowymi manualnymi skrzyniami biegów.
Owszem silnika dieslowskiego i benzynowego nie można porównać bezpośrednio, lecz tutaj w 100% wygrywa mocniejsza benzyna.
Jednak inaczej sytuacja wygląda podczas wizyty na stacji paliwowej. Niebieski "Klekot" jest mistrzem oszczędzania! Średnio na każde 100km wystarczy mu zaledwie 4.7 litra ropy. Nie inaczej jest w mieście gdzie też niewiele potrzebuje. Bez oszczędzania zmieścimy się w 6.0 litrach na 100km. Za to o takim spalaniu możemy tylko pomarzyć w "Żylecie". W mieście zapotrzebowanie sięga 10 litrów zaś średnio 7.5 litra. No cóż stado 105 kucy musi być porządnie nakarmione.
Zawieszenia obu testówek zestrojono podobnie. Miękko, miękko i jeszcze raz miękko, ale ma to swoje wady i zalety. Zaletą jest komfort podróżowania, który stoi na dobrym poziomie i nie mamy prawa narzekać. Wadą zaś, jest nerwowe zachowanie auta podczas jazdy w zakrętach. Przy większych prędkościach mamy wrażenie, że zaraz przewrócimy się. Na szczęście to tylko wrażenie a nie fakty.

Wnętrze
Zajrzyjmy teraz do środka jednej jak i drugiej Dacii. "Żyletę" od "Kleokota" możemy odróżnić kilkoma charakterystycznymi elementami jakimi są: białe cyferblaty, skórzana kierownica oraz gałka zmiany biegów, czy srebrnego koloru obwódki nawiewów i klamek.
Jednak przyjrzyjmy się dokładnie wnętrzu i zacznijmy od materiałów. Ich jakość jest dobra i nie mamy na co narzekać. Gorzej jest z plastikami. Owszem do spasowania nie mamy zastrzeżeń, lecz jakość mogłaby być o wiele lepsza. No cóż nie można mieć wszystkiego.
Deska rozdzielcza jest bardzo prosto zaprojektowana i wręcz intuicyjna, gdyby nie małe ale... Chodzi o odwrócone pokrętła od nawiewów, do których trzeba się przyzwyczaić.



Zegary są czytelne, na pomarańczowo podświetlone. Owszem o wiele ładniej wyglądają białe cyferblaty jakie mamy w mocniejszej benzynowej wersji, lecz i tak nie mam większych uwag do ich stylu.



Wnętrze aut zapewnia bardzo przestronne i wygodne podróżowanie dla czwórki dorosłych pasażerów. Przednie fotele są dobrze wyprofilowane i zapewniają wystarczający komfort. Podobnie jest z tyłu gdzie żaden z dwojga pasażerów nie powinien narzekać na brak przestrzeni.



Nasze bagaże bez problemu zapakujemy do bardzo pojemnego bagażnika o pojemności aż 510 litrów.



Nadal wzbudza kontrowersje
Dacia Logan jak wygląda każdy widzi. Jednym wygląd przypadł do gustu innym nie podoba się kompletnie. Podejdźmy do jej wyglądu obiektywnie. I po krótkim zastanowieniu nasuwa się wniosek, że stylistykę Logana trzeba zaliczyć do pozytywów szczególnie po małym face-liftingu jaki przeszła pod koniec ubiegłego roku. Zmiany są jednak tak kosmetyczne, że mało wprawne oko w ogóle ich nie zauważy. Lekko przeprojektowany przedni zderzak, zaś tylna klapa uzyskała przetłoczenie przypominające spoiler. To główne zmiany w stylistyce zewnętrznej Dacii Logan. Całość to dalej typowy trzy bryłowy sedan mający swój ukryty urok, który po prostu trzeba odkryć i polubić.




Dla każdego coś dobrego
Jeśli nie jesteś amatorem szybkiej jazdy to wybierz "Klekota" czyli wersję wysokoprężną 1.5dCi 68KM, która spala zaledwie 4.7 litra na każde 100km. Koszt zakupu tego modelu z najbogatszym wyposażeniem wynosi 39.700zł. Jednak dla osób lubiących trochę lepsze osiągi i nie ważne jest większe spalanie proponuję "Żyletę", która wyposażona jest w benzynowy silnik o pojemności 1.6 i mocy 105KM. Niestety ta wersja silnikowa występuje tylko z wyposażeniem Prestige i kosztuje bez dodatkowego wyposażenia 38.600zł. Czyli dla każdego coś dobrego. Osobiście wybrałbym benzyniaka o mocy 105 koni mechanicznych, lecz to tylko moje skromne zdanie.

Plusy
- Przestronność wnętrza
- Przepastny bagażnik
- Oszczędna wersja dieslowska
- Dynamiczny silnik benzynowy

Minusy
- Jakość plastików
- Słaba widoczność podczas cofania do tyłu

Dane techniczne

Dane techniczne: Dacia Logan 1.5dCi 68KM
Pojemność silnika: 1461ccm (turbo diesel Common Rail)
Moc: 68KM 4000przy obr./min
Moment obr.: 160Nm przy 1700obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna< br>Napęd: przedni
0-100km/h: 15 sek.
Vmaks: 158 km/h
Zużycie paliwa: 5.8/4.1/4.7 [6.0/4.5/4.7 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 50 litrów
Wymiary: 4250/1742/1525 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1065kg
Ładowność: 535kg
Pojemność bagażnika: 510 l

Wyposażenie: wersja Laureate m.in. ABS, 3 punktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich tylnych miejscach, 7-funkcyjny komputer pokładowy, boczne listwy ochronne w kolorze czarnym, poduszka powietrzna kierowcy, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, felgi stalowe 15 calowe, fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia części lędźwiowej, wspomaganie kierownicy hydrauliczne, klapa bagażnika z przetłoczeniem typu spoiler, lampka kontrolna sygnalizująca nie zamknięcie drzwi, lampka sufitowa z czasowym wyłącznikiem oświetlenia, ogrzewana szyba tylna, ogrzewanie i wentylacja o 4-stopniowej sile nawiewu, przenośna popielniczka, przycisk otwierania bagażnika, światła przeciwmgielne, schowek w desce rozdzielczej (8 litrów), trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości, zderzaki przednie i tylne w kolorze nadwozia (część dolna) itd.
Dodatkowe wyposażenie czołowa poduszka powietrzna pasażera (+800zł), klimatyzacja manualna (+3500zł), Radio MP3 (+1400zł), lakier metalik (+1400zł).

Cena: 39.700zł [wersja Laureate] 46.800zł. [wersja testowana]

Dane techniczne: Dacia Logan 1.6 16V 105KM
Pojemność silnika: 1598ccm (benzynowy)
Moc: 105KM przy 5750obr./min
Moment obr.: 148Nm przy 3750obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10.2 sek.
Vmaks: 183 km/h
Zużycie paliwa: 9.2/5.9/7.1 [10.0/6.3/7.5 w teście] ( l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 50 litrów
Wymiary: 4250/1742/1525 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1115kg
Ładowność: 485kg
Pojemność bagażnika: 510 l

Wyposażenie: wersja Prestige m.in. ABS, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, 3-punktowe przednie pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości, 3 zagłówki tylne z regulacją wysokości, boczne listwy ochronne w kolorze nadwozia, chromowana opaska górnej części wlotu powietrza, elektryczne szyby przód/tył, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia odcinka lędźwiowego, skórzana kierownica oraz gałka zmiany biegów ze wstawkami chromowanymi, wspomaganie kierownicy, klapa bagażnika z przetłoczeniem typu spoiler, 7-funkcyjny komputer pokładowy, nakładki na progi, 15 calowe alufelgi, przyciemniane szyby boczne oraz szyba tylna i przednia, przycisk otwierania bagażnika, światła przeciwmgielne, schowek (pojemność 8 litrów)/kieszenie w drzwiach przednich, trzy trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z tyłu, zderzaki przednie i tylne w kolorze nadwozia, zewnętrzne klamki drzwi i lusterka boczne prestige w kolorze nadwozia its.
Wyposażenie dodatkowe lakier metalik (+1400zł), klimatyzacja manualna (+3500zł).

Cena: 38.600zł. [wersja Prestige] 43.500zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ł.

(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej