Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

W moich artykułach ostatnio przeważały samochody z wyższej półki cenowej. Postanowiłem to jednak zmienić i zaprezentować Wam model z przystępniejszą, dla większości osób ceną, która nie może przekroczyć 40tys.zł. Dodatkowym założeniem jest fakt, że musi to być auto w miarę rodzinne. Po krótkim przejrzeniu oferty naszego rynku wybór padł na Dacie Logan z podstawowym silnikiem 1.4 i w najbogatszej wersji wyposażeniowej Laureate.

Opis


Krótka historia
Po przejęciu przez koncern Renault rumuńskiej fabryki Dacia, zarząd Renault postanowił ponownie wskrzesić markę i wprowadzić na rynki światowe całkowicie nowy model o nazwie Logan. Do polskich salonów Logan trafił w maju ubiegłego roku i do dzisiaj sprzedano ponad 2400sztuk. Dostępny jest tylko jako czterodrzwiowy sedan z dwoma do wyboru benzynowymi jednostkami napędowymi 1.4 i 1.6. Na wiosnę przewidziano poszerzenie oferty o silnik dieslowski 1.5dCi.

Koniec suchych faktów, czas sprawdzić czy jest to samochód rodzinny. W tym celu wykonuje krótki telefon do rodziny z hasłem ...PAKUJCIE SIĘ! ZARAZ BĘDĘ...

Mały znaczy duży
Po kilku chwilach podjeżdżam pod dom i widząc ilość bagażu jaki czeka do zabrania, zaczynam się zastanawiać czy oby Logan pomieści to wszystko! Jednak po otwarciu klapy bagażnika okazuje się, że nie mamy czym zaprzątać sobie głowy.




Prezentowany model ma największy bagażnik(całkowicie równa powierzchnia) i wynosi w swojej klasie aż 510 litrów. Jako ciekawostkę można podać, że nawet dużo większe limuzyny nie posiadają takiej pojemności. Owszem bagażnik nie jest pozbawiony wad. Jedynymi jakie udało się zauważyć to zawiasy ograniczające możliwość pakowania wyższych przedmiotów oraz wysoki próg załadunkowy.
Przed ruszeniem w drogę zajrzyjmy do wnętrza testowanego modelu. Środek wykończony jest w szaro-czarnej tonacji ze wstawkami srebrnymi na konsoli środkowej oraz obwódkami zegarów co zapewnia miłe wrażenie dla oka. Dodatkowego uroku dodaje kolor podświetlenia zegarów i całej deski rozdzielczej (patrz zdjęcia poniżej).




Jakość materiałów nie budzi zastrzeżeń, lecz troszkę gorzej jest już z plastikami. Owszem są dobrze spasowane, ale niestety zbyt twarde w dotyku.
Wszystkie bagaże czteroosobowej rodziny zapakowane więc przyszła pora ruszać w podróż. Okazuje się, że przednie fotele zapewniają dobry komfort nie zależnie jak długo będziemy podróżować. Są dobrze wyprofilowane i posiadają trzymanie boczne. Na tylnej kanapie dwójka pasażerów również bez żadnego uszczerbku na komforcie może wygodnie podróżować.




Po prostu miejsca jest pod dostatkiem dla czterech dorosłych osób.
Przyjrzyjmy się dokładniej samej desce rozdzielczej.




Otóż wszystko jest na swoim miejscu, uporządkowane i łatwe w obsłudze. Jedynie początkowo trzeba się przyzwyczaić do odwróconych pokręteł nawiewu powietrza. Po krótkim zapoznaniu się z obsługą komputera pokładowego (7 funkcyjnego), widzimy zegary, które są czytelne i miłe dla oka dzięki podświetleniu oraz srebrnym obwódkom cyferblatów (o czym wspomniałem już wyżej).
Przejdźmy teraz do najważniejszej rzeczy czyli serca testowanego modelu.

Silnik by Renault
Pod maską testowanej Dacii Logan znajdowała się podstawowa jednostka benzynowa, pochodząca ze stajni Renault, o pojemności 1390ccm.




Silnik ten uzyskuje zaledwie 75KM i 112Nm, które uzyskujemy przy 4250obr./min. Dzięki niewielkiej wadze auta (975kg) takie parametry zapewniają wystarczające osiągi i elastyczność. Przyśpieszenie od 0 do 100km/h oraz prędkość maksymalna wynoszące 13 sekund i 165km/h może nie są piorunującymi wynikami lecz trzeba pamiętać, że nie kupujemy tego auta do ścigania się z pod świateł tylko do spokojnej jazdy. Silnik współpracuje z 5 biegową skrzynią biegów, która pracuje bez żadnych zastrzeżeń i jest precyzyjna.
Dacia Logan zbudowana jest na płycie podłogowej Renault Modusa. Z tego modelu również pochodzi tylne zawieszenie oparte na belce skrętnej zaś przednie są to kolumny McPhersona zapożyczone z Clio II. To zawieszenie, bardzo dobrze spisuje się na polskich nierównych drogach. Nie jest za miękkie oraz zbyt twarde po prostu w sam raz. Krótko mówiąc własności jezdne oceniam pozytywnie.
Przyszedł czas na sprawdzenie ile nas będzie kosztować podróżowanie Loganem z tym silnikiem. Otóż prezentowany model podczas testów zaspokajał się średnio na 100km 7.7 litrami benzyny. Biorąc po uwagę porę zimową nie jest to zły wynik.

Logan - miłe zaskoczenie
Powoli kończy się moja przygoda z prezentowaną Dacią Logan. Wróćmy jednak do początku gdzie postawiliśmy Sobie dwa założenia: cena nie może przekraczać 40tys.zł.oraz ma spełniać rolę auta rodzinnego. Okazało się że oba założenia Logan spełnia bez żadnego ale! Cena modelu testowego nie przekraczała 39tys.zł. Za tą kwotę otrzymujemy naprawdę przestronny rodzinny samochód z dużym bagażnikiem, do którego zapakujemy wszystkie bagaże naszej rodziny.
Podsumowując testowany model można go polecić przeciętnemu Kowalskiemu, któremu do codziennej jazdy więcej nie potrzeba niż samochód klasy małej. Lecz nie można zapomnieć że mały nie zawsze oznacza to samo...

Plusy
- Przestronne wnętrze
- Duży bagażnik
- Silnik
- Dobrze spasowane plastiki

Minusy
- Twarde plastiki
- Zawiasy wchodzące w bagażnik
- Niezbyt dobra widoczność do tyłu

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1390ccm
Liczba cylindrów/zaworów: 4/8
Moc: 75KM przy 5500obr./min
Moment obr.: 112Nm przy 4250obr./min
Skrzynia biegów: 5 manulana
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 510/[-] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 13sek.
Vmaks: 165 km/h
Zużycie paliwa: 9.2/5.5/6.8 [9.8/6.3/7.7 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 50 litrów
Wymiary: 4250/1742/1525 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 975kg

Wyposażenie: wersja LAUREATE 1 airbag, wspomaganie kierownicy, elektryczne przednie szyby oraz lusterka zewnętrzne, komputer pokładowy, reflektory przeciwmgielne, lakier metaliczny (+1350zł), felgi 15 calowe (+1500zł), klimatyzacja manualna (+3500zł), lakier matalik (+1300zł), radio CD, centralny zamek, zderzaki w kolorze nadwozia, reflektory przednie z regulacją kąta pochylenia.

Cena: 26900zł. [wersja Access] 38650zł. [wersja testowana Laureate + dodatki]

AUTOR: MaxArtur (ał)

 (!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)
Serdeczne podziękowania dla Andrzeja za zrobienie sesji zdjęciowej do testu

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej