Jest rok 2009. W słowackiej miejscowości Trnawa rozpoczyna się produkcja najmniejszego z minivanów francuskiej marki Citroen. Mowa jest o dość kontrowersyjnie zaprojektowanym modelu C3 Picasso. Po czterech latach przyszła pora na delikatne odświeżenie wyglądu tego minivana. Co się zmieniło? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w naszym artykule. Zapraszam do lektury.
Opis
Delikatne zmiany
Zmiany dotyczące modelu A.D. 2013 odnajdziemy głównie w przedniej części auta. Wprawne oko zauważy, że producent dodał diodowe lampy do jazdy dziennej oraz zmienił centralnie umieszczony firmowy znak. Ostatnią zmianą jest nowy odcień lakieru. I na tym koniec. Może się wydawać że to niewiele, ale po co zmieniać coś co jest przemyślane i przykuwające spojrzenia osób?
Wnętrze bez zmian
Citroen C3 Picasso wyposażony jest komfortowe przednie fotele. Mimo iż nie posiadają dobrego trzymania bocznego, są obszerne i każdy znajdzie swoją optymalną pozycję za kierownicą. Tył to kanapa, na której nie mniej komfortowo podróżować może trójka dorosłych osób. Miejsca zarówno na nogi, jak i nad głowami nikomu nie zabraknie. Podróż umilać będzie ogromnych rozmiarów panoramiczny, szklany dach.
Bagażnik o niskim progu załadunkowym oferuje 385 litrów pojemności. Jeśli komuś mało tej przestrzeni to istnieje możliwość jej powiększenia aż do 1506 litrów. Wystarczy złożyć tylną kanapę, aby uzyskać tak dużą przestrzeń o całkowicie płaskiej podłodze.
Deska rozdzielcza jest nietypowo skonstruowana. Przed kierowcą nie ma żadnych zegarów ani wskaźników. Wszystko jest umieszczone centralnie na konsoli środkowej, która składa się z czterech elektronicznych wyświetlaczy: prędkościomierza, komputera pokładowego, grupy pozostałych wskaźników oraz 7-calowego, kolorowego wyświetlacza nawigacji i radia. Niżej znajdują się przyciski obsługujące dwustrefową klimatyzację i wygodnie usytuowany lewarek skrzyni biegów.
Materiały i plastiki są bardzo dobre i nie mam większych zastrzeżeń do ich spasowania czy jakości.
Najmocniejszy z całej palety
Pod maską testowanego dziś C3 Picasso znajduje się najmocniejsza z całej palety silników jednostka 1,6 VTI o mocy 120 KM. Silnik nie posiada żadnych dodatkowych wzmocnień w postaci turbo, czy kompresora i jest wspólną konstrukcją z niemiecką marką Mini. Niebagatelna „na papierze” moc w rzeczywistości jest słabo odczuwalna. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu dopiero po niespełna 12 sekundach, zaś maksymalnie według producenta rozpędzimy C3 do około 190 km/h. Wyniki może nie powalają na kolana, ale miejmy na uwadze, że jest to auto typu minivan!
W prezentowanym Citroenie napęd przekazywany jest na przednie koła. Cała moc przenoszona jest za pomocą 5- biegowej, manualnej skrzyni biegów, która posiada dość długie skoki lewarka. To powoduje, że szybsza zmiana biegów jest nieco utrudniona. Brak szóstego biegu potęguje hałas w kabinie podczas jazdy z prędkościami autostradowymi.
Tylko w mieście duże spalanie
Benzynowa jednostka napędowa, w jaką wyposażony jest testowany C3 Picasso, charakteryzuje się przyzwoitym zużyciem paliwa. Jedynie w mieście można trochę ponarzekać z powodu spalania dochodzącego czasem nawet do 10 litrów. Sporo jak na miejskiego minivana. Dużo lepiej wypada sytuacja w trasie, gdzie Citroen potrafi zużywać zaledwie 5,9 litra benzyny bezołowiowej na 100 kilometrów. Podczas całego testu C3 Picasso z silnikiem 1,6 VTI średnio zadowalał się 7,6 litra PB95. Dzięki temu na pełnym 50-litrowym baku mamy możliwość przejechania około 650 kilometrów bez konieczności szukania stacji paliwowej.
Podsumowując:
Citroen C3 Picasso to bardzo ciekawa propozycja dla młodych osób ceniących sobie przestronne i komfortowe wnętrze w niewielkim gabarytowo aucie oraz nieszablonową stylistykę nadwozia. Te zalety posiada prezentowane dziś auto francuskiej marki, które naprawdę można z czystym sumieniem polecić.
Dane techniczne
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1598 ccm benzyna
Moc: 120 KM przy 5600 obr./min
Moment obr.: 160 Nm przy 4250 obr./min
Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 11,9 sek.
Vmaks: 188 km/h
Zużycie paliwa: 9,5/5,6/7,0 (10,0/5,9/7,6 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 657 kilometrów
Wymiary: 4078/1766/1631 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1278 kg
Ładowność: 475 kg
Pojemność bagażnika: 385 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 163 g/km
Opony: 205/45R17
Cena podstawowa: 70 300 PLN
Cena wersji testowanej: 81 250 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik