Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



W naszym serwisie Auto Testy mieliśmy już okazję testować samochód z pod znaku Citroena czyli C1. Teraz przyszła pora na trochę większy model tej marki była to, pachnąca jeszcze nowością, C3 w niebieskim odcieniu niczym policyjny radiowóz. Mój egzemplarz wyposażony był we wszystkie opcje jakie są dostępne na liście zaś pod maską znajdowała się benzynowa jednostka 1.4 o mocy 75KM.

Opis

Historia
Citroen C3 debiutował na rynku światowym latem 2001 roku. Początkowo dostępny był tylko jako 5 drzwiowy hatchback, lecz rok później do salonów trafiła wersja Pluriel (kabriolet). Pod maską odnaleźć możemy jeden z czterech silników (trzy benzynowe i jeden diesel) począwszy od benzyniaka 1.1 (60KM) skończywszy na dieslu 1.4 HDI (68 i 90KM). W tym roku model został poddany face-liftingowi.

Kaczątko
Spoglądając na C3 od razu nasuwa Nam się podobieństwo do jego protoplasty. A jest nim słynne 2CV, które podbija serca do dnia dzisiejszego na całym świecie. Linia boczna jest wręcz identyczna. Ale czy to jest wadą?... moim zdaniem nie! Sylwetka C3 głównie podoba się płci pięknej, ale nie tylko ponieważ za kierownicą widać często Panów.




Przestronnie tylko z przodu
Zaglądamy do środka. Wnętrze wita nas dwu kolorową tapicerką (siwo-czarną). Taki zabieg bardzo ożywia wnętrze i nie jest tu czarno i ponuro jak to bywa w niektórych niemieckich autach. Materiały którymi obszyto fotele były dobrej jakości i nie budziły zastrzeżeń. Gorzej niestety było z górną częścią deski rozdzielczej. Plastiki, które wykorzystano były chropowate, twarde i nieprzyjemne w dotyku. Natomiast lepszej jakości i milsze w dotyku plastiki znajdowały w dolnej części.
Usiądźmy teraz w fotelu. Otóż przednie miejsca zapewniały wystarczający komfort podróżowania nawet podczas dalekich podróży. Dzięki szerokiemu zakresowi regulacji kierownicy i fotela każdy kierowca niezależnie od postury znajdzie dla Siebie idealną pozycję. Niestety tak dobrze nie jest na tylnej kanapie. Mimo sporej przestrzeni nad głową z tyłu wygodnie zasiądą tylko niezbyt wysocy pasażerowie a spowodowane jest to małą ilością miejsca na nogi.



Przyjrzyjmy się teraz desce rozdzielczej. Kierowca przed sobą widzi cyfrowy licznik połączony z analogowym obrotomierzem. W części środkowej znajdują się dwa wyświetlacze. Wszystko jest czytelne i miłe dla oka, zaczynając z góry od komputera pokładowego kończąc na wyświetlaczu automatycznej klimatyzacji. Deska rozdzielcza jest uporządkowana zaś poszczególne urządzenia łatwe w obsłudze.



Po obejrzeniu wnętrza przyszedł czas na bagażnik. A tam czeka nas miła niespodzianka. Do dyspozycji mamy 305 litrową przestrzeń bagażową o regularnych kształtach. Co jak na auto segmentu B trzeba za uznać bardzo dobry wynik.


Eleganckim uzupełnieniem wnętrza o którym chciałbym wspomnieć jest opcjonalny szklany panoramiczny dach, który nie tylko nadaje autu wrażenie jeszcze bardziej przestronnego, ale dzięki niemu można się poczuć niczym w kabriolecie.



Tylko do spokojnej jazdy
Po odpaleniu silnika mam wrażenie jakby od razu zgasł, ale nic mylnego po prostu na wolnych obrotach jest w ogóle nie słyszalny. Zawdzięczamy to bardzo dobremu wyciszeniu wnętrza. A pod maską jak wspominałem znajduje się 8 zaworowa jednostka benzynowa o pojemności 1360ccm i mocy zaledwie 75KM.



Taka moc połączona z 118Nm daje wystarczające osiągi ale tylko do miasta. Gorzej niestety jest na trasie ponieważ daje o sobie znać przeciętna elastyczność spowodowana mniejszym momentem obrotowym. Aby sprawnie wyprzedzać należy przed każdym manewrem zredukować bieg na mniejszy. Przyśpieszenie od 0 do 100km/h zajmuje niecałe 12,5 sekund zaś prędkość maksymalna wynosi 167km/h. Po prostu trzeba otwarcie powiedzieć: ten silnik jest stworzony do spokojnej jazdy a nie do sportowych osiągów.
Silnik spięto z pięciobiegową, manualną skrzynia biegów, pracująca bez większych zarzutów. Jedynie do czego musiałem się przyzwyczaić to dłuższy skok lewarka podczas zmiany poszczególnych biegów.
Przejdźmy teraz do zawieszenia, które w testowanym modelu jest typowe dla francuskich aut. Miękkie, ale zapewniające wysoki komfort dla podróżujących pasażerów.
Na koniec spójrzmy na spalanie. Podczas jazd testowych moja C3 potrzebowała średnio 6.7 litra na każde 100km. Wynik może nie jest rewelacyjny, ale do zaakceptowania.

Ciekawa propozycja gdyby nie ta cena
Citroen C3 jest bardzo sympatycznym i komfortowym autem nadającym się idealnie do miasta. Silnik 1.4 8V 75KM zapewnia wystarczające osiągi do spokojnej jazdy. Niestety cena testowanej wersji powaliła niejednego z nóg! Około 65tyś.zł za auto klasy B mimo pełnego wyposażenia jest dla wielu Polaków nieosiągalne. Ale cóż jeśli Nas nie stać na topową wersję C3 można zastanowić się nad uboższą wersją, która również może być ciekawą propozycją...

Zalety
- Ciekawa stylistyka
- Sporej wielkości bagażnik
- Bogate wyposażenie
- Dobre wyciszenie kabiny

Wady
- Mało miejsca na nogi z tyłu
- Wybrzuszenie na kierownicy
- Cena

Dane techniczne

Dowód osobisty:
Pojemność silnika: 1360ccm (benzynowy)
Liczba cylindrów/zaworów: 4/8
Moc: 75KM przy 5400obr./min
Moment obr.: 118Nm przy 3300obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 305/[1150] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 12.4sek.
Vmaks: 167km/h
Zużycie paliwa: 8.2/5.0/6.2 [w teście 8.5/5.2/6.7] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 46 litrów
Wymiary: 3850/1667/1519 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1005kg
Ładowność: 465kg

Wyposażenie: wersja SX Pack m.in. ABS + BAS + EBD, poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne boczne, centralny zamek, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego uzależnione od prędkości, kanapa tylna składana i dzielona 60/30, w dwóch płaszczyznach regulowana kolumna kierownicy, komputer pokładowy, prędkościomierz cyfrowy, analogowy obrotomierz, radio CD + 6 głośników + sterowanie z kolumny kierownicy, światła przeciwmgielne, regulacja elektryczna reflektorów, system mocowania fotelików dla dzieci ISOFIX na miejscu pasażera z przodu i na bocznych miejscach z tyłu, elektryczne szyby przednie oraz lusterka, tapicerka welurowa z podłokietnikami, automatyczne włączanie świateł awaryjnych w razie nagłego hamowania itp.
Dodatkowe wyposażenie Pakiet Klimat PLUS-pakiet Klimat, czujniki cofania, lakier metalizowany (+2700zł), kurtyny powietrzne (+990zł), tempomat (+700zł), 15 calowe alufelgi (+1700zł), szklany panoramiczny dach (+2900zł), zmieniarka CD (+1400zł)

Pakiet Klimat=automatyczne światła przednie, automatyczne wycieraczki przednie, klimatyzacja automatyczna, schładzany schowek w konsoli centralnej, ogrzewanie lusterek bocznych.

Cena: 55050zł [wersja podstawowa] 65440zł. [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ł.
(Zdjęcia): Andrzej M. oraz autor


(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z autorem zastrzeżone!)

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej