Niecałe dwa miesiące temu miałem okazje przetestować dwa z trzech modeli trojaczków był to Peugeot 107 oraz Toyota Aygo. Przyszła więc pora na sprawdzenie najstarszego modelu, pod względem debiutu na rynku, czyli Citroen C1. Model, który został mi udostępniony wyposażony był w silnik benzynowy 1.0 68KM.
Życiorys
Citroen C1 na polskim rynku zadebiutował rok temu w czerwcu. Była to premiera nie tylko w Polsce ale i na świecie. Model ten dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych (3 i 5 drzwiowy) i wyposażeniowych (Flirt i Desire) z jednym silnikiem benzynowym.
Opis
Małe piorunyPrezentowana C1 większości osobom przypadła do gustu. Z przodu i z tyłu widać małe podobieństwo do Peugeota 107, ale nie do końca. Przednie światła są zaprojektowane niczym małe pioruny, które zachodzą dosyć głęboko na błotniki. Oczywiście szkła kloszy są całkowicie przezroczyste. Tylne lampy umieszczone pionowo w słupkach przypominają światła po tuningu. Spowodowane jest to przyciemnionymi kloszami, które nadają ciekawy wygląd autu.
Ocena stylistyki: 4+
Podobnie jak u rodzeństwa
Środek ... no cóż gdyby nie inna kierownica to nikt z nas nie wiedziałby w której marce siedzimy. Wnętrze wykonane jest z dobrej jakości plastików oraz materiałów. Wszystko jak należy spasowane i co najważniejsze podczas jazd nic nie trzeszczy.
Deska rozdzielcza zaprojektowana jest z wielką prostotą, która nie powinna nikomu przeszkadzać. Jest łatwa i intuicyjna w obsłudze. Zegary są miłe dla oka i jak to bywało w innych modelach trojaczków są czytelne.
Kliknij na zdjęcie jesli chcesz powiększyć
Przednie jak i tylne miejsca zapewniają wystarczający komfort podróżowania nawet dla czterech pasażerów. Jedyną rzeczą jaką można zauważyć to słabo wyprofilowane przednie fotele, które słabo trzymają na zakrętach.
Kliknij na zdjęcie jesli chcesz powiększyć
Planując podróże wakacyjne tym autem w 4 osoby to musimy wcześniej pomyśleć o bagażniku dachowym ponieważ nasza przestrzeń bagażowa w C1 wynosi zaledwie 139 litrów. Ale cóż przecież mamy do czynienia z małym autem miejskim.
Ocena wnętrza: 4+
W sam raz
Gdy zajrzymy pod maskę testowanego Citroena C1 ujrzymy dobrze znaną nam benzynową jednostkę napędową o pojemności 998ccm.
Silnik ten uzyskuje moc 68KM oraz 93Nm, które początkowo nie wygląda imponująco. Ale już po pierwszej przejażdżce zmienimy zdanie i uznamy, że dla auta ważącego 800kg takie parametry są w sam raz. Rozpędzanie C1 do pierwszych 100km/h zajmuje niecałe 14 sekund i możemy maksymalnie osiągnąć 157km/h.
Motor współpracuje z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, która działa bez większych zarzutów. Niestety nie każdemu do gustu przypadnie lewarek zmiany biegów, który jest za mały. Lecz jest to kwestia gustu.
Zawieszenie w testowanej C1 było zestrojone stosunkowo sztywno ale i zarazem komfortowo. Krótki rozstaw osi, był wyczuwalny na naszych dziurawych drogach, lecz nie jest tak źle.
Teraz przyszła pora na koszty podróżowania najmniejszym Citroenem. Otóż podczas jazd testowych nasza C1 spaliła średnio 5.0 litrów na 100km. Dzięki tak małemu spalaniu na 35 litrach przejedziemy około 700km (na jednym baku).
Ocena silnika: 5
Warto się zastanowić...
...nad zakupem najmniejszego Citroena. Za 33100zł możemy być posiadaczem 5 drzwiowego stosunkowo przestronnego modelu. W miarę dobrze wyposażonego i oszczędnego w użytkowaniu. Jest to idealny samochód nie tylko jako drugie auto w rodzinie, którego głównym zadaniem będzie poruszanie się po zatłoczonych ulicach miast, ale i jako małe auto rodzinne.
Ocena końcowa: 4+
Plusy
- Przestronne wnętrze
- Oszczędny silnik
- Cena wersji podstawowej
Minusy
- Mały bagażnik
- Brak obrotomierza w standardzie
Dane techniczne
Dowód osobisty:Pojemność silnika: 998ccm (benzynowy)
Moc: 68KM przy 6000obr./min
Moment obr.: 93Nm przy 3600obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 139/[751] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 13.7sek.
Vmaks: 157km/h
Zużycie paliwa: 5.5/4.1/4.6 [w teście 5.8/4.5/5.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 35litrów
Wymiary: 3435/1630/1465 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 800kg
Ładowność: 390kg
Wyposażenie: wersja Flirt ABS, 2 airbagi, zderzaki w kolorze nadwozia, zagłówki tylne regulowane na wysokość, wycieraczka tylnej szyby, pełno wymiarowe koło zapasowe, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikami napięcia, ogrzewanie tylnej szyby, lusterka boczne regulowane od wewnątrz, dwa pasy bezwładnościowe na tylnej kanapie, immobilizer, koła 14calowe z kołpakiem Starting, zasłona bagażnika.
Dodatkowe wyposażenie lakier metalik (+1300zł), Radio (radio firmowe CD, dwa głośniki wysokotonowe ) (+1150zł), wspomaganie kierownicy (+1500zł), szyby przednie sterowane elektrycznie, zamek centralny sterowany pilotem (+2850zł).
Cena: 33100zł. [wersja podstawowa 5 drzwiowa] 39900zł [wersja testowana]
AUTOR (tekst + zdjęcia): Artur Ł.
Już niedługo kolejny samochód
Czekam na Wasze opinie
Pozdrawiam
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia ze mną zastrzeżone!)
Artykuł również znajduje się na stronie Automobilklubu Bialskopodlaskiego( akbiala.pl )