Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

Cztery premiery Dodge Journey, Dodge Caliber SRT4, Jeep Grand Cherokee S Limited i Chrysler 300C z silnikiem wysokoprężnym pokaże Chrysler w Genewie.

Oprócz seryjnych samochodów na stoisku Chryslera będzie mo zna obejrzeć trzy projekty samochodów koncepcyjnych: Chrysler ecoVoyager, Jeep® Renegade i Dodge ZEO
Samochód koncepcyjny Chrysler ecoVoyager
Chrysler ecoVoyager napędzany jest silnikiem elektrycznym, którego głównym źródłem zasilania jest zespół akumulatorów litowo-jonowych, zapewniający zasięg 64 kilometrów, typowy dla codziennych dojazdów do pracy w USA. Silnik ten rozwija moc 200 kW (268 KM SAE), pozwalającą rozpędzić pojazd od 0 do 96 km/h w czasie poniżej ośmiu sekund. Tracona zazwyczaj podczas hamowania energia jest odzyskiwana (regenerative braking) - i w postaci prądu elektrycznego kierowana z powrotem do akumulatora, można więc śmiało stwierdzić, iż ecoVoyager jest pojazdem energooszczędnym, a zarazem obszernym w środku. Cały zespół napędowy ecoVoyagera mieści się pod podłogą, co pozwala znacznie powiększyć przestrzeń użyteczną dla pasażerów i ich bagaży. Do szczególnie interesujących elementów nadwozia pojazdu zaliczyć należy przedzielony wzdłużnie, szklany, panoramiczny panel dachowy, skrócony zwis przedni i tylny oraz wyrazisty tył na wzór rufy łodzi. Inspiracją dla sinusoidalnego kształtu okien bocznych, reflektorów, świateł tylnych oraz szczelin kraty chłodnicy jest ''uskrzydlony'' emblemat firmowy Chryslera. Trapezowy obrys kraty chłodnicy odwzorowuje tylna oszklona wnęka na numer rejestracyjny oraz pochylona szyba tylna - podkreślające niezmienną harmonię stylistyki ecoVoyagera. Charakterystycznymi akcentami są również przetłoczenia dolnej części drzwi oraz pasa przedniego i tylnego, ''wzmocnione'' kolorem karoserii Polar Ice. Drzwi boczne otwierają się pod kątem prostym (900)w kierunkach przeciwnych, a ponieważ nadwozie pozbawiono słupków środkowych (''B'') wsiadanie do ecoVoyagera jest rzeczywiście wygodne i proste.

Przesuwając oś przednią dalej niż zazwyczaj- uzyskano powiększenie objętości wnętrza oraz dostępnej przestrzeni na nogi, szczególnie dla pasażerów siedzeń tylnych.
Nawiew na szybę czołową i wyloty klimatyzacji na desce rozdzielczej i panelach drzwi- na przykład -ukryto w zakrytych siatką wgłębieniach. Nie ma więc przesuwnych kratek czy wystających pokręteł. Również i kolor wystroju - miękka szarość Dove Gray z ciepłymi akcentami drewna czereśni sprzyja wyciszonej atmosferze wnętrza.
Kryta skórą tablica przyrządów jest szeroka i wygięta, przypomina nieco w kształcie literę ''V'', a tuż pod szybą znajduje się duży ekran wyświetlacza. Na krańcach tablicy rozmieszczono ekrany video widoku lusterek zewnętrznych, a przed kierowcą - kolejny wyświetlacz zastępujący wewnętrzne lusterko wsteczne. Zestaw wskaźników prezentuje tylko informacje bieżące, które można śledzić ponad wieńcem kierownicy - co ogranicza konieczność pionowych ruchów oczu i ich akomodacji. Nie zakłócając uwagi kierowcy, pasażer na fotelu przednim może swobodnie oglądać filmy na swoim ekranie. Wysuwany panel sterujący z przyciskami funkcji (hot key) i komputerową myszką zastępuje klasyczną pionową konsolę środkową. Komfort siedzenia zapewniają cztery profilowane fotele o widocznej konstrukcji ramowej z szufladkami na drobiazgi pod spodem. W indywidualnych, regulowanych podłokietnikach foteli przednich umieszczono przyciski podgrzewania/masażu oraz sterowanie elektrycznych okien. Oba tylne, indywidualne podłokietniki składają się poręcznie w oparciu siedzenia. Oddzielająca oba miejsca konsola podłogowa mieści sześć butelek (690-ml) - z możliwością chłodzenia lub podgrzewania ich zawartości. Interesującym elementem wyposażenia jest system Direct Sound, zabudowany we wgłębieniu sufitowym pomiędzy podłużnymi taflami dachu. Direct Sound umożliwia odsłuchiwanie programu muzycznego, wybranego przez każdego z czworga pasażerów bez słuchawek i wzajemnego zakłócania odbioru.

Pojazd koncepcyjny Jeep Renegade
Koncepcyjny Jeep Renegade to ''zminimalizowany'' dwumiejscowy pojazd sportowego segmentu ''B''.
Podstawowym przesłaniem konstrukcyjnym nowego Jeep'a jest szeroko pojęta odpowiedzialność za stan środowiska naturalnego, stąd pojazd ten skonstruowano z materiałów nadających się do powtórnego wykorzystania. Jeep Renegade adresowany jest do klientów segmentu rynkowego ''zielonej estetyki'' - zorientowanych na bezwzględną ochronę środowiska lecz doceniających innowacyjność w stylu ''high-tech'' i dobre osiągi pojazdu pod warunkiem przestrzegania wymogów ekologii.

Istotnym elementem systemu napędu koncepcyjnego Jeepa Renegade jest bateria akumulatorów litowo-jonowych o pojemności wystarczającej na przejechanie 64 kilometrów. Zwiększenie zasięgu do 664 km umożliwia ''range extender'' - w tym przypadku jest to niewielki, 3-cylindrowy silnik wysokoprężny BLUETEC o pojemności 1,5 litra. W razie potrzeby jednostka ta zdolna jest wytworzyć moc 115 KM SAE (86 kW) przy znacznie niższej emisji spalin niż klasyczne silniki benzynowe. Średnie zużycie paliwa Renegade wynosi około 2,1 litra/100 km - tj. cztero- lub pięciokrotnie mniej niż ekwiwalentnego pojazdu napędzanego wyłącznie silnikiem benzynowym. Niskiemu zużyciu energii sprzyja system jej odzysku podczas hamowania (renegerative braking) oraz lekka, aluminiowa architektura pojazdu. Skuteczny napęd 4x4 - łącznie z reduktorem terenowym oraz blokadą mechanizmów różnicowych zapewniają dwa silniki elektryczne o mocy 200 kW (268 KM SAE) każdy.

Charakter ''jedności z naturą'' koncepcyjnego Jeepa Renegade podkreślony został wielkimi nadkolami, równie potężnymi kołami i ogumieniem oraz niską szybą czołową typu ''speedster'' - elementami zwiastującymi sprawność w warunkach terenowych oraz dużą dozę przyjemności z jazdy. Godne uwagi są specyficzne detale nadwozia - oprawione w gumę, techniczne-reflektory i lampy tylne oraz trójkątne prześwity fantazyjnie tłoczonych drzwi kierowcy i pasażera. Mimo obecności pałąka kapotażowego - Jeep Renegade nie posiada dachu. Ale za to znajdujący się za kokpitem bagażnik można wyposażyć w różnego przeznaczenia pokrywy, m.in. zwykłą płaską albo do przewozu sprzętu rekreacyjnego (rower albo kajak). W wersji ''surowej'' - bagażnik mieści dwa skutery wodne i pojemnik na inny sprzęt pod spodem. W komplecie są korki spustowe i apteczka pierwszej pomocy.

Symetryczna tablica przyrządów składa się z oddzielnych modułów działających w systemie ''plug&play'' - nadających się do podłączenia zarówno w wersji LHD jak i RHD (dla ruchu prawo- i lewostronnego) przez użytkownika. Po stronie pasażera zawiera m.in. busolę i przechyłomierz typu ''lotniczego'', a całość zasilana jest bezprzewodowo ze ścieżki elektrycznej na biegnącym w poprzek kabiny wsporniku, pod którym dostępna jest obszerna przestrzeń na podróżne drobiazgi. Jeszcze niżej umieszczono winylowe profile kolanowe , pełniące również rolę pochłaniaczy energii zderzenia.
Do kolumny kierownicy przymocowano cienki, wielopozycyjny zestaw wskaźników. Ekran dotykowy innych funkcji zamontowany jest obrotowo pośrodku - w sposób dostępny dla kierowcy i pasażera. Na przecięciu ramion kierownicy znajduje się okrągły ekranik LED zakresów pracy skrzyni przekładniowej, pod którym umieszczono poduszkę powietrzną kierowcy. Dolna część wieńca kierownicy jest spłaszczona celem zwiększenia miejsca na nogi. Do wybierania zakresów pracy skrzyni biegów służą podświetlone na czerwono lub zielono przyciski Park, Reverse i Drive. Drzwi otwierane są pociągnięciem brezentowych klamek-uchwytów. Poczucie beztroskiej i nieskrępowanej mobilności podnoszą trójkątne okienka-prześwity na poziomie bioder.
Starannie wyprofilowane fotele - wyposażone w pasy typu rajdowego oraz lekkie zagłówki w kształcie odwróconej litery ''U'', które pokrywa warstwa wodoodpornego, miękkiego tworzywa stosowanego do produkcji skafandrów dla nurków. Konstrukcja foteli jest trójwarstwowa: kompozytowa rama, pianka sojowa oraz ''skóra'' poliuretanowa.
,br> Samochód koncepcyjny Dodge ZEO
Koncepcyjny Dodge ZEO 2008 (Zero Emissions Operation – Zero Emisji Spalin) - to ''sportowy wagon''o układzie miejsc 2+2, w agresywnym i ekspresyjnym stylu marki Dodge. Szeroko rozstawione 23-calowe koła oraz odważne proporcje muskularnej karoserii przywodzą na myśl pełną młodzieńczego zapału interpretację ''muscle car'' we współczesnym wydaniu.
Koncepcyjny Dodge ZEO ma napęd wyłącznie elektryczny, a źródłem zasilania jest bateria akumulatorów 64 kWh, zdolna zapewnić zasięg co najmniej 402 kilometrów w jeździe szosowej.
Pojedynczy silnik elektryczny o mocy 200 kW (268 KM SAE) napędza koła tylne i umożliwia osiągnięcie prędkości 96 km/h ze startu stojącego w czasie poniżej sześciu sekund - podobnie jak w przypadku słynnej jednostki Chryslera 5.7 HEMI V8.
W przeciwieństwie do innych pojazdów tego typu, 4-drzwiowy Dodge ZEO jest w pełni funkcjonalnym pojazdem czteroosobowym, który rzeczywiście dba o stan środowiska naturalnego.
Wtulona pomiędzy potężne błotniki, wydłużona linia okien nadwozia ZEO kończy się w sposób charakterystyczny dla marki Dodge ponad tylnymi nadkolami w miejscu, gdzie osadzono trapezowy słupek C. Ekspresji dodają ''nożycowo'' otwierane drzwi, unikalna rzeźba reflektorów i świateł tylnych oraz pomarańczowo-srebrny lakier karoserii.
Pochyła, kryta materiałem powierzchnia przed kierowcą ''zakręca'' w kierunku drzwi i bocznego panelu wnętrza, po czym zmierza dołem ku panelowi i drzwiom po przeciwnej stronie, tworząc podobnie skośną płaszczyznę przed pasażerem.
Idea stylistyczna Dodge ZEO przewiduje wizualne połączenie w jedność oddzielnych elementów wnętrza. Wąskie pasmo błękitnego światła LED biegnie po obu burtach od przodu poprzez drzwi i tylne panele kabiny - aż do przegrody tylnej. Wrażenie starannej aranżacji kabiny podkreśla czysta biel Super White na znacznej powierzchni wnętrza. Smukła konsola centralna schodzi od szyby czołowej ku podłodze ZEO, przedzielając kokpit i kabinę poziomo na pół - przed dotarciem do przegrody tylnej. Dla wizualnego porządku przełączniki oraz ekran wyświetlacza wkomponowano w płaską powierzchnię konsoli.
Kierownicę wraz z kolumną i niezbędne wskaźniki zinterpretowano jako wspólny agregat, zastępujący konwencjonalną deskę rozdzielczą. Kierownica ZEO ma dwa pionowe, równoległe ramiona pozostawiające 80 procent widoczności , a w swej nieruchomej piaście - mieści poduszkę powietrzną i pomocnicze wyłączniki. Tuż za wieńcem kierownicy znajdują się horyzontalne łopatki sterowania funkcjami systemu audio. Podstawowe wskazania stanu zespołów pojazdu wyświetlane są na płaskim ekranie, umieszczonym na regulowanej kolumnie kierownicy w dogodnym polu widzenia. Rozwiązanie to sprzyja komfortowi prowadzenia i wygodzie kierowcy.

Źródło: Chrysler

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej