Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

Debiut marek Chrysler i Dodge na amerykańskiej scenie pojazdów hybrydowych odbywa się od razu na dużą skalę. Począwszy od połowy przyszłego roku Chrysler LLC do swej oferty włącza samochody Chrysler Aspen HEMI® Hybrid oraz Dodge Durango HEMI Hybrid, w których zaawansowane i paliwo-oszczędne technologie hybrydowe łączyć się będą z osiągami i funkcjonalnością właściwą dla pojazdów typu SUV.

Chrysler Aspen i Dodge Durango z napędem HEMI Hybrid to pierwsze pojazdy seryjne koncernu Chrysler LLC na rynku pojazdów hybrydowych.

W zależności od bieżącego zapotrzebowania, rozwijana w sposób płynny i ekonomiczny moc napędu Chryslera Aspen i Dodge Durango HEMI Hybrid wynosi 385 KM. Radykalny spadek apetytu na paliwo zarówno w mieście jak i przy prędkościach autostradowych pojazdy te zawdzięczają elektrycznej, bezstopniowej skrzyni biegów (o charakterystyce najlepszych przekładni automatycznych) w kombinacji z napędem hybrydowym o dwóch trybach pracy. Oba pojazdy mogą wciąż holować przyczepę o masie 2722 kg.

Spodziewane oszczędności paliwa wynikające z zastosowania hybrydowych układów napędowych HEMI Hybrid przekraczają średnio 25 procent, w tym niemal 40 procent w cyklu miejskim. Klientom, pragnącym wciąż korzystać z osiągów i zalet pełnowymiarowego pojazdu typu SUV – Chrysler Aspen i Dodge Durango HEMI Hybrid pozwolą zaoszczędzić kilkaset galonów benzyny w skali roku.

Słynny silnik HEMI V-8 będzie w dalszym ciągu oferowany z systemem zmiennej pojemności czynnej MDS, który pozwala w sposób niezauważalny pracować tylko czterem lub ośmiom cylindrom – w zależności od bieżącego zapotrzebowania na moc napędu. W systemie hybrydowym pracę HEMI V-8 wspomagają silniki elektryczne, dzięki czemu będzie on w stanie dłużej i częściej pracować w trybie oszczędnościowym – a więc zużywać mniej paliwa.

Samochody Chrysler Aspen i Dodge Durango HEMI Hybrid produkowane będą w zakładzie Newark Assembly Plant w Delaware – a do salonów sprzedaży w USA zaczną docierać w połowie 2008 roku.
Działanie skonstruowanego we współpracy z General Motors, Mercedes-Benz i BMW Group pierwszego w świecie systemu hybrydowego o dwóch trybach pracy Chryslera polega na zintegrowaniu sprawdzonych rozwiązań w dziedzinie automatycznych skrzyń przekładniowych z opatentowanym już – układem napędu spalinowo-elektrycznego.

Definicja „systemu hybrydowego o dwóch trybach pracy” wynika z zastosowania nisko- i szybkobieżnego trybu pracy elektrycznej bezstopniowej skrzyni biegów ECVT – obok czterech biegów o stałym przełożeniu, przydatnych w sytuacjach zapotrzebowania na zwiększoną moc napędu. W obu trybach pracy bezstopniowej system napędu wykorzystuje silniki elektryczne w celu ograniczenia zużycia paliwa w czasie przyspieszania oraz celem odzyskiwania energii – zwykle traconej podczas hamowania lub zwalniania prędkości jazdy. Do magazynowania energii „na później” służą baterie specjalnych akumulatorów.

Oba tryby pracy ECVT są odpowiednio zoptymalizowane do jazdy miejskiej i autostradowej.
W oprogramowaniu systemu hybrydowego o dwóch trybach pracy wykorzystano szereg znanych rozwiązań energooszczędnych, m.in. działanie systemu zmiennej pojemności czynnej MDS, stanowiącego seryjne wyposażenie silnika 5.7 HEMI V-8.

System hybrydowy Chryslera umożliwia także racjonalizację konstrukcji pojazdu – poprzez zamontowanie niewielkich, a rozwijających znaczną moc silników elektrycznych w przestrzeni zajmowanej przez „zwykłą” przekładnię automatyczną. Jest to wyraźna przewaga nad typowymi systemami hybrydowymi o pojedynczym trybie pracy, w których pracują silniki elektrycznie o znacznie większych wymiarach i masie.

Wybór pierwszego lub drugiego trybu pracy zależy od złożonego układu sterującego, który ustala wartość wymaganego w danej sytuacji momentu obrotowego i przesyła odpowiednią komendę do silnika głównego oraz do silników elektrycznych. Moc z silników płynie do skrzyni przekładniowej, która działa na podobieństwo zwykłej skrzyni automatycznej i dalej na koła pojazdu. W przeciwieństwie do konwencjonalnej przekładni bezstopniowej – w systemie tym wyeliminowano mechaniczne łańcuchy czy pasy przekładniowe. Załączanie każdego z trybów pracy odbywa się synchronicznie, tj. nie wymaga zmiany prędkości obrotowej silnika, a więc umożliwia komfortową płynność przyspieszeń.

Energii elektrycznej dostarcza bateria akumulatorów o napięciu 300V, której wymiary nie powodują ograniczenia przestrzeni pasażerskiej. Znajdujący się pod maską prostownik przetwarza prąd zmienny na stały o napięciu 12V, służący do zasilania standardowego wyposażenia elektrycznego – oświetlenia wnętrza, klimatyzacji oraz systemu audio. Doładowywaniem akumulatorów „zajmuje się” główny silnik benzynowy pojazdu.

Źródło: Chrysler

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej