Samochody typowo miejskie w naszych realiach zarobkowych często bywają jedynym środkiem lokomocji dla kilkuosobowej rodziny. Dlatego też auta małe muszę być tanie i w miarę możliwości przestronne. Dziś przekonamy się czy takim pojazdem jest Chevrolet Spark, który został mi udostępniony do testu.
Opis
ŻyciorysPierwowzorem Sparka jest Daweoo Matiz debiutujący w 1998 roku. Po niezbyt stabilnej sytuacji Żerańskiej Fabryki, General Motor postanowił w 2005 roku wypuścić bazujący na Matizie najmniejszy model Chevroleta i nazwano go Spark. Dostępny jest w jednym nadwoziu z dwoma jednostkami napędowymi do wyboru: 0.8 oraz 1.0
Czyżby Matiz II...?
"Czyżby to Matiz drugiej generacji?" - takie zdanie usłyszałem od osób przechodzących obok testowanego modelu. Musiałem sprostować, że nie jest to Matiz tylko najmniejszy model z pod znaku Chevroleta noszący nazwę Spark. Linia boczna przypomina bardzo swojego protoplastę z pod znaku Daweoo i dlatego większość osób twierdzi, że jest to Matiz II.
Spoglądając z przodu na Sparka zauważamy bardzo ciekawie zaprojektowane światła, które są w przezroczystych kloszach. Wygląda tak jakby Spark się do nas uśmiechał.
Z tyłu wygląd nie każdemu może przypaść do gustu. Wysoko umieszczone okrągłe tylne lampy, nie wszystkim się podobają, lecz jak zobaczą w nocy te same światła imitujące lampy diodowe, zmieniają zdanie.
Ocena stylistyki: 4-
Zegary na środku
Pierwsze co rzuca się nam w oczy po zajęciu miejsca to umieszczone na środku trzy zegary: prędkościomierz, obrotomierz oraz wskaźnik paliwa. Nie będę się nad tym rozpisywać ponieważ jest to kwestia gustu. Jednemu takie rozwiązanie przypada do gustu innym nie.
Deska rozdzielcza jest ergonomiczna i uporządkowana. Obsługa pokręteł jest prosta i intuicyjna.
Spójrzmy teraz na jakość wykończenia wnętrza. Otóż do materiałów nie mamy żadnych zastrzeżeń, są miłe w dotyku. Gorzej niestety jest już z plastikami. Owszem nic nie trzeszczy i spasowanie jest dobre ale są za twarde.
Chevrolet Sprak rejestrowany jest na pięć osób. Jednak przy pełnym komplecie o komforcie na tylnej kanapie można zapomnieć. Ale o tym później.
Przednie fotele zapewniają wygodne podróżowanie osobom o wyższym wzroście nawet na dalekich trasach. Jednak jeśli z przodu zasiądą tacy pasażerowie to z tyłu na nogi zostanie niewiele miejsca.
Bagażnik jest idealny na większe zakupy z supermarketu i na tym niestety koniec. Ponieważ jego pojemność wynosi tylko 170 litrów. Ale cóż chcieć więcej od auta klasy mini.
Ocena wnętrza: 4-
Powyżej 3 tysięcy obrotów na minutę
Testowany egzemplarz został wyposażony w litrową benzynową jednostkę napędową osiągającą 66KM oraz 91Nm.
Parametry nie powalą amatorów szybkiej jazdy na kolana ale w mieście są wręcz idealne. Jeśli lubimy podróżować spokojnie to również na trasie ten silnik jest wystarczający. Owszem jak będziemy chcieli sprawnie wyprzedzić inny pojazd przyda się redukcja biegu na mniejszy tak aby nasze obroty przekroczyły wartość 3tys i wtedy mały Spark bezproblemowo przyśpiesza. Przyśpieszenie od 0 do 100 zajmuje ponad 14 sekund i możemy rozpędzić małego Sparka do 156km/h.
Silnik spięty jest z pięciobiegową skrzynią, która dzięki dobrze dobranym biegom zapewnia spokojne lecz i również bardziej dynamiczne podróżowanie.
Zawieszenie Chevroleta jest trochę za miękkie lecz trzeba przyznać, że komfortowe. Takie zawieszenie ma też wadę. Na zakrętach odczuwalna jest tendencja do przechyłów bocznych co sprawia, że musimy być zawsze czujni.
Podróżowanie Chevroletem Sparkiem nie pochłonie dużych zasobów finansowych z naszego portfela. Testowy model średnio potrzebował na każde 100km tylko 6.3 litra. Patrząc na warunki w jakich jeżdziłem auto jest wynikiem dobrym.
Ocena silnika: 4
Chevrolet Spark – przede wszystkim do miasta
Przygoda z Chevroletem Sparkiem była bardzo ciekawą odskocznią od aut klasy wyższej. Mały ‘amerykanin’ najlepiej spisuje się w gąszczu zatłoczonych ulic dużych miast. Jeśli jednak będziemy chcieli się wybrać w trasę nie ma problemu. Spoglądając na cenę trzeba przyznać, że za niespełna 38tys.zł otrzymujemy auto z dobrym wyposażeniem i co najważniejsze z pięciodrzwiowym nadwoziem.
Ocena końcowa: 4
Plusy
- Rejestrowany na pięć osób
- Pięciodrzwiowe nadwozie
- W miarę dynamiczny i oszczędny silnik
- Idealny do miasta
Minusy
- Jakość plastików
- Mały bagażnik
Dane techniczne
Dowód osobisty:Pojemność silnika: 995ccm (benzynowa)
Liczba cylindrów/zaworów: 4/8
Moc: 66KM przy 5400obr./min
Moment obr.: 91Nm przy 4200obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
Pojemność bagażnika: 170/[845] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 14.1sek.
Vmaks: 156km/h
Zużycie paliwa: 7.2/4.7/5.6 [8.0/5.5/6.3 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 35 litrów
Wymiary: 3495/1495/1500 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 795kg
Ładowność: 475kg
Wyposażenie: wersja ELITE 2 airbagi, ABS, elektryczne szyby przednie, radio RDS z CD + 4 głośniki, opony 155/65 R13, klimatyzacja, centralny zamek, wspomaganie kierownicy, siedzenie kierowcy z regulacją wysokości, zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia, koło zapasowe pełnowymiarowe, lusterka zewnętrzne składane, sterowane ręcznie z wewnątrz, szyby przyciemniane itd.
Cena: 37900zł. [wersja testowana]
AUTOR: Artur Ławnik