Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Oferuje przestrzeń, luksus i niemalże sportowe osiągi przy umiarkowanym apetycie na paliwo. Oto najnowsze BMW X3 z trzylitrowym dieslem pod maską i zewnętrznym pakietem stylistycznym M-Power.

Opis

Druga generacja

Pierwsze BMW X3 zadebiutowało w 2003 roku. Model ten był pierwszym przedstawicielem klasy premium segmentu SAV, czyli Sports Activity Vehicle. Niszowy segment charakteryzuje się łączeniem cech auta kompaktowego z walorami jezdnymi większego brata X5. Auto w 2006 przeszło delikatną modernizację nadwozia, natomiast w 2010 roku zostało zastąpione całkowicie nową wersją.

Zniewalająca biel

Ciągle rosnąca popularność białego lakieru stała się faktem. Wystarczy spojrzeć na nasze ulice. Co trzecie, czwarte auto posiada nadwozie w jakimś odcieniu bieli. Nie inaczej jest z prezentowanym dziś BMW X3. Jednak kolor to tylko dodatek do tego auta, ponieważ najnowszy model jest w sam sobie piękny i uwodzicielski. Przód to typowe BMW charakteryzujące się atrapą silnika w kształcie zarezerwowanym tylko dla tej marki "nerek". Wokół nich usytuowane są bi-ksenonowe reflektory wyposażone w światła do jazdy dziennej w kształcie "ringów". Bok ukazuje typowe nadwozie SUV, które dodatkowo osadzone jest na 19-calowych alufelgach pochodzących z pakietu stylistycznego M-Power. Oprócz alufelg w pakiecie dostajemy poszerzone błotniki i nakładki zderzakowe. Owszem wygląda to efektownie i pięknie, lecz alufelgi o tym rozmiarze są zupełnie niepraktyczne na polskich drogach, negatywnie wpływając na komfort jazdy. Tył to masywne światła w technologii LED, które po zmianach upodobniły się do tych z X5. Kwintesencją tyłu są dwie owalne końcówki układu wydechowego.

Luksus typowy dla BMW

Wnętrze najnowszej X3 urosło porównując z poprzednim modelem. Teraz teoretycznie ma być wygodne dla piątki pasażerów. I w rzeczywistości tego doświadczymy. Komfortowo i wygodnie podróżować może nawet komplet pasażerów. Przód to nieźle wyprofilowane i obszerne fotele, z bardzo dobrym trzymaniem bocznym. Z tyłu obszerna kanapa, zapewnia komfort dla trójki osób. Krótko mówiąc, wnętrze X3 bez problemu pomieści komplet pasażerów i żaden z nich nie powinien narzekać na jego brak!

Podobna sytuacja jest z bagażnikiem, który jest o 90 litrów większy. Najnowsza "X-trójka" udostępnia nam aż 550 litrowy bagażnik, do którego dostęp jest idealny. Wysoko podnoszona klapa bagażnika i niezbyt duży próg załadunkowy umożliwiają zapakowanie większych walizek bez zbędnego wysiłku.

Spoglądając na deskę rozdzielczą od razu rozpoznamy, że siedzimy w BMW. Charakterystycznym elementem jest "budka suflera", w której usytuowano 8,8-calowy ekran obsługujący radio, komputer pokładowy i nawigację. Za sterowanie tymi urządzeniami odpowiada zmodyfikowany system i-Drive, którego pokrętło znajduje się miedzy fotelami. Poniżej monitora rozmieszczono najpotrzebniejsze przyciski od systemu muzycznego i automatycznej, dwustrefowej klimatyzacji. Bawarska marka zdążyła nas przyzwyczaić do niemieckiego uporządkowania i łatwości obsługi pokładowych urządzeń. Podobnie jak w innych modelach BMW, zegary w X3 są czytelne i przejrzyste w każdych warunkach, a w dodatku mile dla oka podświetlone na pomarańczowy kolor.

Fotele pokryte są miłą w dotyku skórą i materiałem. Nie gorzej jest z plastikami użytymi na desce rozdzielczej, które są miękkie i bardzo dobrze spasowane.

Idealny

Klasa premium rządzi się swoimi prawami. Kiedyś jednymą z nich był fakt montowania pod maską benzynowej jednostki, charakteryzującą się sporą mocą. Dziś nikt nie pogardzi mocnym, dieslowskim silnikiem o sześciu cylindrach. Właśnie taka jednostka znalazła się pod maską prezentowanego dziś X3. Trzylitrowy ropniak generuje aż 258 KM, dzięki czemu oferuje kierowcy niesamowite doznania, niczym rasowy "sportowiec". Moc ta gwarantuje przyśpieszenie do pierwszych 100 km/h w 6,2 sekundy, zaś na tym nie koniec rozpędzania. Według producenta prędkość maksymalna prezentowanego X3 wynosi 230 km/h, co jest realne do osiągnięcia tylko na niemieckich autostradach lub zamkniętym torze.

Napęd przekazywany jest na cztery koła za pomocą nowej, 8-biegowej, automatycznej skrzyni biegów, zaś moc między obie osie, automatycznie rozdziela elektronika. Choć przy wyłączeniu "kagańców" odczuwalny jest fakt przekazywania większej mocy na tylne koła. Skrzynia działa po prostu rewelacyjnie biegi zmieniane są niezauważalnie szybko i bez żadnych szarpnięć oraz opóźnień.

W samych superlatywach można mówić o elastyczności. Zapewnia ją potężny moment obrotowy, który wynosi aż 560 Nm dostępnych przy 2000 obr./min. Połączenie dużego momentu obrotowego i rewelacyjnej skrzyni biegów sprawia, że wyprzedzanie innych pojazdów to czysta przyjemność.

Prezentowany model posiada trzy możliwości ustawienia trybu pracy zawieszenia: Normal, Sport i Sport +. Jak sama nazwa mówi, Normal jest najbardziej neutralnym i komfortowym nastawieniem. Po przestawieniu na Sport utwardza się zawieszenie, a układ kierowniczy staje się sztywniejszy. Ostatnią możliwością, zarezerwowaną jedynie dla osób o mocnych nerwach, jest opcja Sport +. W trybie tym zostają wyłączone całkowicie wszystkie wspomagacze elektroniczne m.in. kontrola trakcji, czy ESP. Ostatnia opcja to coś dla prawdziwych amatorów sportu i całkowitego panowania nad autem!

Zużycie paliwa

Auto wyposażone jest w 67 litrowy bak, który zapewnia zasięg w granicy 830 kilometrów. Zapytacie jak to możliwe? W mieście realne spalanie wynosi 9 l, natomiast poza miastem spada do 7,2 l oleju napędowego. Średnio nasze X3 podczas całego testu spalało 8,1 l na każde 100 km. Jak przystało na dzisiejsze czasy, auto wyposażone jest w system Efficient Dynamics, zawierający m.in. system Start&Stop, który obniża zużycia paliwa w czasie jazdy w miejskim gąszczu.

Uniwersalny

BMW X3 jest samochodem uniwersalnym. Może służyć nie tylko jako reprezentacyjna limuzyna, ale również jako idealne auto rodzinne, którym - dzięki napędowi na obie osie - bez wahania można zjechać z utwardzonej drogi. Mimo, że X3 jest warta każdej wydanej złotówki to niestety, dla większości z nas nadal najpoważniejszą wadą tego ekskluzywnego auta będzie bardzo wysoka cena zakupu. Owszem, cena wersji podstawowej może jest jeszcze do zaakceptowania i wynosi 221 900 zł, lecz tak doposażona odmiana, jak nasz egzemplarz testowy, to już wydatek ponad 300 tys. zł. To bardzo dużo. No cóż, trzeba zacząć grać w Lotto!!!

Plusy
Dynamiczna jednostka
Stylistyka
Jakość wykonania
Przestronne wnętrze
Umiarkowany apetyt na paliwo

Minusy
Cena
19-calowe alufelgi

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 2993 ccm turbodiesel (Common Rail)
Liczba cylindrów/zaworów: 6/4
Moc: 258 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 560 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 6,2 sek.
Vmaks: 230 km/h
Zużycie paliwa: 7,0/5,5/6,2 (9,0/7,2/8,1 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 67 litrów
Teoretyczny zasięg: 827 kilometrów
Wymiary: 4648/1881/1661 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1726 kg
Ładowność: 575 kg
Pojemność bagażnika: 550/(1600) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 160 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: według wskazań komputera
Opony: 245/45 R19

Wyposażenie: wersja xDrive30d

Cena:
221 900 zł (wersja xDrive30d) 302 376 zł (wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej