Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Ekologia to najmodniejszy trend w motoryzacji. Dlatego każda z firm poszukuje różnych rozwiązań, które mogą spełnić rygorystyczne normy emisji spalin. Jednym z przykładów jest prezentowane dziś BMW 320d Efficient Dynamics.

Opis

Dynamiczna limuzyna

BMW 3 charakteryzuje się sylwetką typowego, trzybryłowego sedana o dynamicznych kształtach. Przód "trójki" to standardowe BMW, czyli okrągłe światła "ringi" do jazdy dziennej i nerkowata atrapa silnika, nadająca agresywności autu. Bok, to zwarta linia samochodu osadzonego na 16-sto calowych alufelgach. Sporych rozmiarów diodowe lampy, oraz owalna końcówka układu wydechowego, to charakterystyczne dla BMW elementy tyłu.

Wygodnie dla dwójki pasażerów

Wnętrze ma być wygodne dla piątki osób. Jednak w rzeczywistości komfort i wygoda przeznaczona jest dla dwójki dorosłych osób, zasiadających z przodu w nieźle wyprofilowanych i obszernych fotelach, z niezłym trzymaniem bocznym. Z tyłu wygodnie, ale tylko dla niezbyt wysokich osób. Po prostu miejsca na nogi i nad głowami jest niezbyt dużo. Nie powinniśmy mieć problemu z zapakowaniem naszych bagaży. "Trójka" udostępnia nam, aż 460 litrowy bagażnik, który mimo, sporej pojemności ma ograniczoną funkcjonalność, przez stosunkowo wysoki próg i nieduży otwór załadunkowy.

Deska rozdzielcza BMW składa się z "budki suflera", na której znalazł się 8,8 calowy ekran obsługujący radio, komputer pokładowy i nawigację. Niżej, znajdują się najpotrzebniejsze przyciski od rewelacyjnego systemu muzycznego i klimatyzacji. Wszystko jest uporządkowane i łatwe w obsłudze. Między fotelami usytuowano pokrętło systemu i-Drive.
W "trójce" zegary są czytelne i przejrzyste w każdych warunkach, a w dodatku mile dla oka podświetlone na pomarańczowy kolor.

Skórzano-materiałowa tapicerka i plastiki, które zostały wykorzystane w prezentowanym BMW są najlepszej jakości i nie można mieć do nich zastrzeżeń. Tak samo jest z montażem wszystkich elementów plastikowych i nie tylko, bo tak powinno być w aucie tej klasy.

Ekologiczna jednostka

Pod maską prezentowanego modelu, znajduje się wysokoprężna jednostka napędowa o mocy 163 KM. Moc ta uzyskiwana jest z modyfikowanego silnika o pojemności 2 litrów, skonstruowanego w technologii Common Rail. Kultura pracy jest dobra i powinna zadowolić nawet wybrednego kierowcę. Choć, w zimne poranki można odczuć, nierówną pracę i drgania na lewarku skrzyni biegów.

Ważące prawie półtorej tony auto, ochoczo przyspiesza do pierwszych 100km/h, w około 8,0 sekund, zaś maksymalnie rozpędzimy sedana do około 228 km/h. Napęd przekazywany jest w BMW na tylną oś, za pośrednictwem 6 biegowej manualnej skrzyni biegów, pracującej stosunkowo ciężko.

Elastyczność, dzięki sporemu momentowi obrotowemu, który wynosi 380 Nm jest bardzo dobra. Kierowca niezależnie od sytuacji ma pewność szybkiego przyśpieszenia, aby wyprzedzić inny pojazd.

Układ kierowniczy bardzo dobrze współpracuje z kierowcą. Jest dopasowany tak, aby zapewniać niemalże sportowe doznania, a mimo niezbyt lekko chodzącej kierownicy, wszystko wykonane jest posłusznie i bez żadnego zastanowienia. BMW zdążyło nas przyzwyczaić, że wyposaża swoje auta w aktywny układ kierowniczy z systemem Dynamic Drive. Dzięki temu, kierowca ma stuprocentową pewność panowania nad autem.
Zawieszenie jest stosunkowo twarde, ale zapewnia w pełni komfortowe podróżowanie. Auto trzyma się pewnie swojego toru jazdy i trudno jest je wyprowadzić z równowagi.

Przyszła pora wspomnieć o kosztach podróżowania prezentowanym autem. BMW 3, wyposażone jest w 61 litrowy bak, który umożliwia przejechanie nawet do 1000-ca km bez wizyty, na stacji paliw. Zawdzięczamy to małemu apetytowi na paliwo. Średnie zużycie to około 7 l. oleju napędowego. W mieście, "trójka" potrzebowała 6,3 l. Według mnie, wyniki te trzeba uznać za bardzo dobre.

Eko-gadżety

Testowana "beemka" to specjalna edycja modelu z serii 3, o nazwie Efficient Dynamics. Egzemplarz ten, różni się od swoich innych braci, licznymi udogodnieniami związanymi z ekologiczną jazdą. Otóż, w białej testówce dodatkowo znajdziemy: obniżone zawieszenie, pakiet aerodynamiczny, system Start&Stop (niestety niedziałający poniżej zera), opony o niskim oporze toczenia, czy wskaźnik zmiany biegów na wyższy lub niższy. A to wszystko zapewnia niesamowicie niską emisję CO2 do powietrza, wynoszącą w tej "trójce" zaledwie 109g/km.

Dla bogatych ekologów

Prezentowane dziś BMW 320d Efficient Dynamics z dodatkowym wyposażeniem to wydatek rzędu 171 365 zł. W zamian dostajemy w pełni wyposażone auto, dysponujące mocnym i przyjaznym dla środowiska dieslowskim silnikiem, dającym bardzo dużo frajdy z podróżowania nim. Czy warto zainwestować tyle gotówki na ekologiczne auto tej klasy? Myślę, że odpowiedź na to pytanie pozostawię Państwu, jednak takie ekologiczne auto podoba mi się. Jeśli motoryzacja ma iść w tym kierunku, to ja podpisuje się pod takimi rozwiązaniami bez dyskusji.

Plusy
Przyjemność z jazdy
Stylistyka nadwozia
Prestiż
Jakość wykonania
Materiały pochodzące z najwyższej półki

Minusy
Zbyt mała ilość miejsc na tylnej kanapie
Cena

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1995 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 163 KM przy 3250-4200 obr./min
Moment obr.: 380 Nm przy 1900-2750 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: tylny
0-100km/h: 8 sek.
Vmaks: 228 km/h
Zużycie paliwa: 5,0/3,6/4,1 (6,3/4,9/6,8 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 61 litrów
Teoretyczny zasięg: około 900 kilometrów
Wymiary: 4531/1817/1421 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1420 kg
Ładowność: 520 kg
Pojemność bagażnika: 460/(b.d.) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Emisja CO2 : 109g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: według wskazań komputera
Opony: 205/55 R16

Wyposażenie: wersja Efficient Dynamics Edition

dodatkowe wyposażenie: 16-calowe obręcze ze stopu lekkiego Double Spoke 268; opony 205/55 R16 (+ 3 077 zł), lusterko wsteczne przyciemniane automatycznie (+ 729 zł), ogrzewanie siedzeń dla kierowcy i pasażera (+ 1 498 zł), elektryczna regulacja foteli przednich (kąt nachylenia oparcia i wysokości fotela) (+ 2 105 zł), reflektory Bi-ksenonowe (+ 2 834 zł), tempomat (+ 1 134 zł), system nawigacyjny Professional z 8,8-calowym kolorowym ekranem (zawiera radio Professional, kontroler iDrive, 8 przycisków ulubionych funkcji oraz płytę nawigacyjną DVD - Europa zachodnia (+ 11 619 zł), tapicerka materiałowo-skórzana Impuls (+ 2 469 zł)

Cena: 145 900 zł (wersja podstawowa) 171 365 zł (wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej