Wcale nie jest łatwo otrzymać do testu samochód bawarskiego koncernu. Jednak po długich staraniach kilka tygodni temu udało mi się. Dzięki uprzejmości mojego znajomego miałem okazję cały dzień obcować z "piątką" wyposażoną w najmniejszą dostępną jednostkę wysokoprężną czyli w dwu litrowego turbo diesla.
Opis
ŻyciorysBMW serii 5 debiutowało na naszym rynku całe trzy lata temu (2003roku). Od początku dostępna jest w dwóch wersjach nadwoziowych sedan oraz kombi. Do tej pory mieliśmy wybór w pięciu silnikach benzynowych i trzech dieslowskich. Na początku tego roku do gamy wprowadzono nową dwulitrową jednostkę Common Rail o mocy 163KM.
Zawsze ...
... zastanawiam się jeżdżąc samochodami marki BMW co w nich jest tak bardzo przyciągającego uwagę innych osób. Owszem sylwetka prezentowanego modelu 5 jest zwarta, ładna i każdemu może przypaść do gustu. Po prostu jest to typowa limuzyna. Ale czy to wystarczy żeby jak magnes przyciągać spojrzenia przede wszystkim płci przeciwnej. Okazuje się, że tak.
Wygodnie i komfortowo
Na początku zajrzyjmy do środka. Wnętrze zapewnia komfortowe i wygodne podróżowanie pięciu pasażerom niezależnie czy są oni wysocy czy niscy. Kierowca bezproblemowo zajmie wygodną dla siebie pozycję do dalekich podróży za kółkiem.
Deska rozdzielcza jest niemal identyczna jak w innych modelach z pod znaku BMW. Uporządkowana i gdyby nie sterowanie komputerem pokładowym to można by ją nazwać łatwą w obsłudze. Może kiedyś bawarski koncern zmieni ten kłopotliwy dla wielu patent. Czytelność zegarów nie podlega żadnej dyskusji. Dodatkowo od kilkunastu lat w tej marce podświetlenie jest zawsze koloru czerwonego.
Plastiki oraz jakość skóry nie budzą większych zastrzeżeń. Może tylko warto by pomyśleć o ciemniejszym kolorze tapicerki skórzanej, na której na pewno mniej będą widoczne zabrudzenia.
Bagażnik 520 litrowy testowanego modelu zapewnia bezproblemowe zapakowanie wszystkich potrzebnych walizek.
W sam raz
W taki sposób można kilkoma słowami określić jednostkę napędową znajdującą się pod maską testowanej beemki.
A tam do dyspozycji mamy 163 niemieckich wierzchowców, które bez większych problemów rozpędzają ponad 1.5 tonowe auto do pierwszej setki w niecałe 9 sekund. Jest jednak małe ale! Podczas rozpędzania niestety w tym modelu była odczuwalna tzw. "turbo dziura", która znikała przy 2000obr./min kiedy silnik uzyskiwał maksymalny moment obrotowy wynoszący 340Nm. Elastyczność stoi na wysokim poziomie i podróżując tym autem nie będziemy mieli problemów z wyprzedzaniem innym pojazdów.
Silnik spięto z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Poszczególne przełożenia wchodzą bezproblemowo i są dobrze ze stopniowane.
Przyszedł czas na kilka słów o zawieszeniu. A o nim możemy mówić w samych superlatywach. Lepiej zestrojonego zawieszania chyba żaden inny producent nie montuje w swoich samochodach. Połączenie komfortu i sportu. Jeżdżąc tym samochodem mamy pełną kontrolę nad pojazdem. Po prostu wszystko zależy od nas! No może nie do końca ponieważ jeśli przecenimy nasze umiejętności szybko wspomogą nas liczne systemy elektroniczne na czele z systemem stabilizacji toru ESP.
Na koniec przyszła pora sprawdzenia kosztów podróżowania BMW. Czy i w tym przypadku sprawdza się przysłowie ...Będziesz Miał Wydatki...? Tym razem nie sprawdza się to przysłowie ponieważ nasz model testowy zaspokajał się średnio 7 litrami ropy na każde 100km.
Oszczędne BMW
Jeśli macie ochotę poruszać się na co dzień prestiżową marką a nie potrzebujecie o wiele droższego modelu jakim jest np. seria 7 to warto pomyśleć o prezentowanej serii 5. A do tego dochodzi możliwość oszczędnego podróżowania marką BMW dzięki dwu litrowemu silnikowi dieslowskiemu, który oprócz tego jest również dynamiczny. Wybór pozostawiam Państwu.
Plusy
- Dynamiczny i oszczędny silnik
- Zawieszenie
- Komfort podróżowania
Minusy
- Turbo dziura
- Cena
- System sterowania komputerem pokładowym
Dane techniczne
Dowód osobisty:Pojemność silnika: 1995ccm (Common Rail turbo diesel)
Moc: 163KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 340Nm przy 2000obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: tylny
Pojemność bagażnika: 520/[-] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 8.6sek.
Vmaks: 223km/h
Zużycie paliwa: 8.0/4.7/5.9 [10.0/6.0/7.0 w teście](l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 70litrów
Wymiary: 4841/1846/1468 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1510kg
Ładowność: 540kg
Wyposażenie ABS, ESP, Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, Poduszki powietrzne boczne, Wspomaganie kierownicy, Regulowana kolumna kierownicy, Elektryczne szyby przód/tył, Elektryczne lusterka, czujnik deszczu z automatyczną aktywacją świateł mijania, klimatyzacja automatyczna o rozszerzonym zakresie, komputer pokładowy, radioodbiornik BMW Business z odtwarzaczem CD, światła przeciwmgielne itp.
Cena: 160800zł [wersja podstawowa z dieslem] 195000zł. [wersja testowana]
AUTOR:
Tekst: Artur Ł.
Zdjęcia: Marcin Ł.
Serdeczne podziękowania dla właściciela tego samochodu za udostępnienie do sesji zdjęciowej.