Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Poszukujemy rodzinnego, oszczędnego samochodu w wersji kombi. Kogo nie zapytamy wymienia VW Passata, Toyotę Avensis i tak dalej i dalej. Nikt nie wspomni o marce BMW, a w niemieckim koncernie czeka na nas miła niespodzianka w postaci prezentowanego dziś BMW 318d 143KM Touring.

Opis

Smukła linia kombi
BMW serii 3 w wersji Touring to właśnie ładnie zaprojektowane kombi. Jego linia jest smukła i powiewna, niczym modelki chodzącej po wybiegu. Z przodu, spogląda na nas, nerkowata atrapa silnika z reflektorami o kocim spojrzeniu. Tył charakteryzuje się diodowymi światłami o niesymetrycznych kształtach. Najnowsze BMW 3 Touring jest bardzo atrakcyjnym, stylistycznie samochodem rodzinnym.

Przestronnie i komfortowo
Wnętrze BMW 3 Touring, zapewnia wygodne podróżowanie dla czwórki dorosłych osób. Z przodu, kierowcę i pasażera otulają dobrze wyprofilowane fotele, o niezłym trzymaniu bocznym. Tylne miejsca, podobnie jak przednie są stosunkowo mocno ukształtowane a to umożliwia komfortową i wygodną podróż. Dodatkowo jazdę będzie umilać olbrzymich rozmiarów, panoramiczny szyberdach. Miejsca nad głowami z przodu jak i z tyłu jest pod dostatkiem. Trochę gorzej jest z naszymi nogami, zwłaszcza z tyłu, kiedy przed nami usiądzie wysoki pasażer. Przestrzeni nie zabraknie na pewno w bagażniku o pojemności 460 litrów i całkowicie płaskiej podłodze. Dostęp do niego jest dwojaki. Pierwszy, to standardowo unoszona klapa bagażnika drugi zaś to otwierając szybę.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Zaprojektowana jest w typowo bawarskim stylu. Na samej górze wielka "budka suflera", a w niej siedmiocalowy wyświetlacz ukazujący wszystkie pokładowe funkcje od nawigacji po tryby nawiewów. Niżej usytuowano najpotrzebniejsze przyciski i pokrętła od klimatyzacji. Między fotelami znajduje się słynne pokrętło i-Drive. Jest poręczne i całe szczęście łatwe w obsłudze jak i zresztą wszystkie pozostałe funkcje.
Zegary są mile dla oka podświetlone na pomarańczowy kolor, a przy tym czytelne i przejrzyste w każdych warunkach. Niezależnie czy jest to dzień, czy noc to potrzebne informacje są zawsze widoczne.
Kierownica i lewarek skrzyni biegów leżą idealnie w dłoniach.
Kończąc opisywanie wnętrza pora wspomnieć o jakości materiałów wykorzystanych w testowanej "trójce". Otóż, wszystko jest bardzo dobrze spasowane i najlepszej jakości.

Przede wszystkim oszczędność
Pod maską prezentowanej "trójki", pracuje wysokoprężna jednostka napędowa Common Rail, o pojemności 1995ccm. Silnik ten uzyskuje moc 143KM i 300Nm momentu obrotowego, który dostępny jest w zakresie 1750-2000obr./min. Takie parametry nie zapewniają oszałamiających osiągów, ale źle nie jest i według producenta pierwszą setkę osiągamy po 9.6 sekundach a maksymalnie rozpędzimy ważące 1580kg kombi do 210km/h. Jednak, własne pomiary zweryfikowały dane. Pierwsze 100km/h uzyskujemy po 9.8 sekundach, a prędkość maksymalna wynosi 218km/h. Wyniki w zupełności wystarczające, jak na auto z rodzinnymi aspiracjami. Silnik współpracuje z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów pracującą ciężko, ale bardzo precyzyjnie. Połączenie skrzyni biegów i sporego momentu obrotowego, zapewnia niezłą elastyczność i pewne wyprzedzanie innych pojazdów. Zawieszenie ustawiono stosunkowo twardo, lecz BMW-u nie zapomniało o komforcie pasażerów. Samochodem podróżujemy pewnie w każdych warunkach, a przy tym kierowca ma sporo przyjemności z jazdy, dzięki napędowi przekazywanemu na tylne koła. Nie zapomnijmy o fakcie, że mamy możliwość całkowitego odłączenia "elektronicznego kagańca" w postaci kontroli trakcji. A, wtedy wystarczy znaleźć pusty kawałek placu i zabawę w driftowanie mamy w 100% zagwarantowaną. Trzeba jednak pamiętać, że za kierownicą powinien siedzieć dobry kierowca. Układ kierowniczy to po prostu majstersztyk w każdym calu. Reaguje natychmiastowo na każde polecenie wydane przez kierowcę, który ma poczucie bezpiecznego i pewnego prowadzenia BMW 3 Touring.
Moje testowe BMW zostało wyposażone w specjalny system oszczędzania paliwa, nazwany przez bawarski koncern Efficient Dynamics. Na czym to polega? Otóż gdy auto pracuje na biegu jałowym (np. czekajmy na zmianę świateł) silnik automatycznie gaśnie na półtorej minuty. Gdy chcemy ruszyć, wystarczy wcisnąć sprzęgło a wtedy jednostka napędowa, automatycznie odpala system. Właśnie takie rozwiązanie przynosi wielką oszczędność w spalaniu. Podczas całego testu w cyklu mieszanym moja "beemka" nie zużywała więcej niż 5 litrów oleju napędowego. Tak małe zapotrzebowanie na paliwo powoduje, że na 61 litrowym baku mamy możliwość przejechania aż 1220km! W mieście, również spalanie nie jest duże i wynosi równe 6 litrów. Coś niesamowitego!

Rodzinne, oszczędne BMW
Prezentowane dziś BMW 318d Touring to przestronne, rodzinne auto z rewelacyjnie oszczędnym silnikiem w każdych warunkach. Do tego dochodzi, bardzo dobry układ kierowniczy i można się pokusić o stwierdzenie, że Bawarczycy stworzyli niemalże idealne auto. Niestety, jak zawsze musi być pewne ale... A w tym przypadku jest nim wysoka cena zakupu prezentowanej wersji 166.711zł (cena modelu po faceliftingu). W zamian dostajemy w pełni wyposażone auto... brakuje tylko skórzanej tapicerki i odpowiedniej kwoty na koncie.

Plusy
+ Oszczędny silnik
+ Układ kierowniczy
+ Przestronne wnętrze
+ Dobrej jakości materiały i plastiki

Minusy
- Cena

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1995ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 143KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 300Nm przy 1750-2000obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: tylny
0-100km/h: 9.6sek. 9.8sek. własne pomiary
Vmaks: 210km/h 218km/h własne pomiary
Zużycie paliwa: 5.8/4.2/4.8 [6.0/4.4/5.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 61litrów
Teoretyczny zasięg: 1220 kilometrów
Wymiary: 4520/1817/1418 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1580kg
Ładowność: 465kg
Pojemność bagażnika: 460/[1385] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5

Wyposażenie: wersja 318dT

Cena: 166.711zł. [wersja testowana (model po faceliftingu)]

AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): Marcin Ławnik


Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej