Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Audi A3 to przedstawiciel klasy kompaktowej, ale w wydaniu Premium. Jednak Premium nie zawsze oznacza, że auto musi posiadać pod maską najmocniejszy silnik. I właśnie tak jest w przypadku niedawno testowanego egzemplarza nowego A3 Sportback, wyposażonego w benzynowy silnik 1,4 TFSI o mocy zaledwie 122 KM. Czy zaledwie? O tym w moim artykule.

Opis

Sportback, czyli...

jest to typowy, pięciodrzwiowy hatchback, który charakteryzuje się sportową i agresywną linią nadwozia. Dodatkowym akcentem testowanego Audi A3 Sportback są pięcioramienne 17-calowe alufelgi. Przód charakteryzuje się bi-ksenonowymi lampami wyposażonymi w diodowe światła do jazdy dziennej oraz sporych rozmiarów atrapą silnika. Zaś tył to dość delikatna klapa bagażnika rozdzielająca diodowe lampy o również delikatnych kształtach.

Dość komfortowo

Zaglądając do wnętrza prezentowanego Audi A3 na pewno nie rozczarujemy się. Z przodu mamy do dyspozycji fotele oferujące szeroki zakres regulacji i bardzo skuteczne trzymanie boczne. Posiadają one obszerne siedziska, co pozytywnie wpływa na komfort jazdy.. Tylna kanapa zapewnia wystarczająco dużo miejsca na nogi oraz nad głowami dla dwójki dorosłych osób plus ewentualnie jeszcze dla dziecka, ale tylko pod warunkiem nie używania już fotelika.

Dzięki 380 litrom pojemności bagażnika i bardzo dobremu dostępowi do jego wnętrza, na pewno bez problemu zapakujemy najpotrzebniejsze torby podróżne lub sporej wielkości zakupy.

Zegary składają się z dwóch większych analogowych zegarów, czyli prędkościomierza i obrotomierza, które połączone są z mniejszymi wskaźnikami temperatury silnika oraz poziomu paliwa. Tuż obok znajdziemy sporych rozmiarów wyświetlacz komputera pokładowego. Czytelność i przejrzystość wskaźników nie budzi zastrzeżeń również w nocy, dzięki podświetleniu na miły, biały kolor.

Deska rozdzielcza jest uporządkowana i składa się z położonego centralnie, wysuwanego, 7-calowego wyświetlacza obsługującego system zarządzania wszystkimi funkcjami auta. Spoglądając niżej widzimy owalne nawiewy wlotów powietrza, pod którymi umieszczono kilka przycisków sterujących m.in. dwustrefową, automatyczną klimatyzacją. Lewarek skrzyni biegów otoczony jest przyciskami systemu zarządzania MMI. Dzięki nim w wygodny sposób obsłużymy cały komputer pokładowy, radio oraz nawigację.

W sam raz

Pod maską testowanego Audi A3, jak już zdążyłem wspomnieć na początku, znajduję się benzynowa jednostka napędowa, o pojemności 1395 ccm, wyposażona w turbinę. Moc, która producent uzyskał z tego silnika, to równe 122 KM. Każdy pewnie teraz ironicznie uśmiecha się i myśli, to na pewno nie jeździ. I jest w wielkim błędzie! Jednostka ta potrafi naprawdę pozytywnie zaskoczyć wszystkich, którzy mieli okazję przejechać się tym modelem.

Pierwszą setkę osiągamy po 9,5 sekundy i maksymalnie możemy rozpędzić ważące 1205 kg Audi A3 do około 200 km/h. Napęd przekazywany jest na przednią oś za pomocą 6-biegowej, manualnej przekładni.

Połączenie dobrze pracującej skrzyni i sporego momentu obrotowego, który wynosi równe 200Nm dostępnych w szerokim zakresie od 1500 do 4000 obr./min., daje bardzo dobrą elastyczność. Nie odczujemy braku przyśpieszenia, niezależnie w jakiej sytuacji się znajdujemy.

Zawieszenie zestrojono stosunkowo twardo. Jakie są tego konsekwencje? Otóż: po pierwsze: auto trzyma się bardzo dobrze drogi, niczym sportowe. Bardzo trudno Sportbacka wprowadzić w niekontrolowany poślizg i krótko mówiąc, samochodem podróżujemy bezpiecznie.

Po drugie: mamy zapewnione komfortowe podróżowanie, ale czasem twarde zawieszenie daje o sobie znać, szczególnie na dziurawych i nierównych drogach. Po prostu nie ma ideałów.

Tylko 6,4 litra

Pora spojrzeć na zużycie paliwa. Audi A3 Sportback przy pełnym, 50-litrowym baku pozwala na przejechanie do 800 kilometrów bez tankowania. Zawdzięczamy to średniemu spalaniu podczas całego testu tylko 6,4 litra benzyny bezołowiowej na każde 100 kilometrów. W mieście spalanie oscyluje w granicach 7 litrów, natomiast w podróży trasą poza obszarem zabudowanym Audi potrafi zużyć nawet 5,9 litra!

Na początek

Prezentowane dziś Audi A3 Sportback, mimo niemalże podstawowego silnika, jest bardzo dobrą propozycją dla każdego, kto nie potrzebuje na "full" wyposażonego samochodu, ale koniecznie musi to być auto klasy Premium. Właśnie takie dokładnie jest wyżej opisane A3 Sportback, które zapewnia komfortowe i wygodne podróżowanie za rozsądne pieniądze wydane podczas wizyty na stacji paliw. Niestety, o tym samym nie można powiedzieć przy zakupie tego auta, ponieważ testowany model to wydatek ponad 120 tys zł. No cóż, za markę i klasę musimy słono płacić!

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: 4-cylindrowy, benzynowy (turbo)
Pojemność silnika: 1395 ccm
Moc: 122 KM przy 5000-6000 obr./min
Moment obr.: 200 Nm przy 1400-4000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9,5 sek.
Vmaks: 203 km/h
Zużycie paliwa: 6,6/4,6/5,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 7,0/5,9/6,4 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 781 kilometrów
Wymiary: 4310/1785/1425 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1205 kg
Ładowność: 560 kg
Pojemność bagażnika: 380/(1220) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 123 g/km
Opony: 225/45 R17
Wersja wyposażeniowa: Ambition
Cena wersji podstawowej: 103 200 PLN
Cena wersji testowanej: 122 560 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)

Galeria

Audi A3 Sportback 1,4 TFSI 122 KM Ambition

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej