Bohaterem naszego dzisiejszego testu jest pierwszy usportowiony SUV marki Audi. Jest nim piekielnie mocny model SQ5. A więc zapraszam do lektury artykułu.
Opis
Praktycznie bez zmian
Przód to olbrzymich rozmiarów atrapa silnika z logiem modelu, czyli SQ5. Rozdziela ona bi-ksenonowe reflektory wyposażone w diodowe światła do jazdy dziennej o bardzo ciekawym wzorze. Linia boczna to przede wszystkim 20-calowe alufelgi z oponami w rozmiarze 255/45. Również z tyłu w oczy rzucają się lampy diodowe, które naprawdę przykuwają na dłużej wzrok. Niżej usytuowano cztery wyloty rur wydechowych, które są zaopatrzone w chromowane nakładki. Całość nadwozia ozdobiona jest bardzo ciekawym odcieniem niebieskiego koloru.
Komfort i luksus
Wnętrze SQ5 praktycznie niczym nie odróżnia się od standardowych modeli Q5. Charakteryzuje się komfortem i dbałością o każdy szczegół. Przednie fotele zapewniają doskonałe warunki jazdy i nawet na bardzo długich trasach trudno się do nich przyczepić. Dzięki szerokiemu zakresowi regulacji na pewno każdy z nas odnajdzie idealną pozycję do podróży.
Z tyłu do dyspozycji mamy dość mocno wyprofilowaną, trzyosobową kanapę, na której bez problemu i wygodnie zasiądą niestety tylko dwie dorosłe osoby.
Do bagażnika mamy dostęp przez dużą i ciężką klapę, unoszoną i opuszczaną elektrycznie. Do dyspozycji oddano 540 litrów przestrzeni bagażowej o całkowicie płaskiej podłodze i dość niskim progu załadunkowym.
Bardzo pozytywnym akcentem jest umiejscowienie najważniejszych przycisków, które znajdują się dookoła lewarka skrzyni biegów. Kolejnym "smaczkiem" dopracowanym do perfekcji są czytelne i przejrzyste, a w dodatku miło podświetlone zegary z szarym tłem zawierającym logo modelu.
Piekielny moment obrotowy
Pod maską prezentowanego dziś sportowego SUV'a Audi znajduje się 3-litrowy diesel zbudowany w układzie V6. Wyposażony jest dodatkowo w dwie turbiny, które pozwalają na rozwinięcie mocy 313 KM. Silnik ten oferuje osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 250 km/h. Oczywiście jest ona ograniczona przez elektroniczny "kaganiec", bez którego auto mogłoby pojechać znacznie szybciej.
Prezentowane auto z niesamowitą łatwością "katapultuje" do pierwszej setki w 5,1 sekundy. Takie szybkie przyspieszenie zawdzięczamy firmowemu napędowi na cztery koła quattro i niesamowicie szybko działającej, 8-biegowej, automatycznej skrzyni biegów. Jednak największym atutem jednostki napędowej jest potężny moment obrotowy! W przypadku SQ5 wynosi on aż 650 Nm i dostępny jest już od najniższych obrotów, a dokładniej w zakresie 1450-2800 obr./min.
Układ kierowniczy, jak przystało na Audi, jest precyzyjny i bardzo dokładny, a kierowca ma zawsze pewność panowania nad samochodem. Tutaj zawsze wiemy, że to my rządzimy autem, a nie na odwrót!
Zawieszenie jest bardziej sztywne niż w standardowej odmianie, ale posiadamy taką samą możliwość indywidualnych ustawień. Dzięki opcjonalnemu "drive select" mamy możliwość dopasowania do własnych potrzeb sposobu pokonywania nierówności.
Zależnie od stylu jazdy
Spalanie Audi SQ5 jest więcej, niż zadowalające. Owszem, takie "stado koni" oczywiście musi swoje wypić, ale na pewno nie zrujnuje portfela właściciela auta. W mieście zużycie kształtuje się na poziomie 8,6 litrów ropy, zaś w trasie istnieje możliwość zejścia nawet do 7 litrów. Mimo mojej dość "ciężkiej" nogi, podczas kilkudniowego testu Audi SQ5 średnio spalało 7,8 litra na każde 100 kilometrów. Bardzo przyzwoity wynik, zważywszy na nieskrępowane dozowanie sobie przyjemności z jazdy!
Podsumowując:
Cóż więcej można powiedzieć o usportowionym SUVie Audi, czyli SQ5? Jest naprawdę samochodem pasującym do określenia Sport Utility Vehicle. Pod maską posiada rewelacyjny silnik wysokoprężny, który przekona do siebie niejednego przeciwnika diesli. Duże i obszerne nadwozie zapewnia komfortowe i luksusowe podróżowanie dla wszystkich pasażerów. Cóż chcieć więcej? Najlepiej dostępnej na koncie kwoty w wysokości ponad 370 tys. zł, która pozwoli stać się właścicielem tego pięknego auta!
Dane techniczne
Dane techniczne:
Silnik: wysokoprężny, V6, bi-turbo
Pojemność silnika: 2967 ccm
Moc: 313 KM przy 3900-4500 obr./min
Moment obr.: 650 Nm przy 1450-2800 obr./min
Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 5,1 sek.
Vmaks: 250 km/h
Zużycie paliwa: 7,6/6,4/6,8 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 8,5/7,0/7,8 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 75 litrów
Teoretyczny zasięg: 961 kilometrów
4629/1898/1655 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1755 kg
Ładowność: 610 kg
Pojemność bagażnika: 540 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 179 g/km
Opony: 255/45/R20
Wersja wyposażeniowa: SQ5
Cena wersji podstawowej: 274 840 PLN
Cena wersji testowanej: 370 000 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)
Galeria