Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Kilka tygodni temu w moich rękach posiadałem kluczyki do odnowionego i w pełni wyposażonego Audi Q5. Dodatkowym jego atutem był jeden z najmocniejszych dostępnych w tym modelu silników wysokoprężnych o pojemności 3 litrów i mocy 245KM. Po prostu idealne auto na krótkie lub dłuższe wycieczki poza miasto. Ja postanowiłem przetestować tego luksusowego SUV-a w okolicach Janowca.

Opis

Od 3 lat w polskich salonach

Pierwsze Audi Q5 zostało zaprezentowane w 2008 roku na salonie samochodowym w Paryżu. W Polsce sprzedaż auta rozpoczęła się w maju 2009 roku. Do dziś oferowane jest z szeroką gamą silników i opcji wyposażenia. Pięciodrzwiowy SUV z Ingolstadt kilka tygodni temu przeszedł drobny face-lifting nadwozia o którym pokrótce za chwilę. Q5 jest głównym konkurentem Mercedesa GLK, BMW X3, czy Volvo XC60.

Diodowe światła rządzą

Pod względem stylistyki Q5 to typowe Audi, które charakteryzuje się kilkoma wspólnymi cechami niezależnie od modelu. Przód to olbrzymich rozmiarów atrapa silnika Singleframe, która obecnie posiada sześć narożników zaś chromowane pionowe listwy i logo Audi wymodelowano w taki sposób aby przypominały elementy wyrzeźbione. Rozdziela ona bi-ksenonowe reflektory wyposażone w diodowe światła do jazdy dziennej o nowym kształcie. Linia boczna to przede wszystkim 20-calowe alufelgi z oponami w rozmiarze 255/45. Z tyłu również w oczy rzucają się nowo zaprojektowane lampy diodowe, które naprawdę przykuwają wzrok nie tylko przechodniów. Niżej znajdują się wyloty rur wydechowych, które są zaopatrzone w chromowane nakładki. Krótko mówiąc, Audi Q5 jest naprawdę bardzo ładnym stylistycznie samochodem.

Luksus i dbałość o detale

Wnętrze prezentowanego auta to wszechobecny komfort i dbałość o każdy, nawet najdrobniejszy szczegół. Przednie fotele zapewniają tak wysoki komfort, że z czystą przyjemnością na nich siadamy i trudno nas z nich "wygonić". Nawet na bardzo długich trasach trudno się do nich przyczepić. Dzięki szerokiemu zakresowi regulacji na pewno każdy z nas odnajdzie idealną pozycję do podróży.

Podobna sytuacja jest z bagażnikiem do którego dostęp mamy przez dużą i ciężką klapę, która jest unoszona i opuszczana elektrycznie. Do naszej dyspozycji mamy oddane 540 litrów przestrzeni bagażowej o całkowicie płaskiej podłodze i dość niskim progu załadunkowym.

Z tyłu do dyspozycji mamy obszerną, ale dość mocno wyprofilowaną, trzyosobową kanapę, na której bez problemu i wygodnie zasiądą dwie dorosłe osoby.

Ciekawie umiejscowiono najważniejsze przyciski - znajdują się one dookoła lewarka skrzyni biegów. To bardzo dobry i praktyczny pomysł. Kolejnym "smaczkiem" dopracowanym do perfekcji są czytelne i przejrzyste, a w dodatku miło podświetlone zegary.

Perfekcyjny

Pod maską mojej Q5 znajduje się 3-litrowy silnik, który napędza samochód swoimi 245KM. Niby nie jest to bardzo dużo, ale osiągi niejedną osobę mogą zaskoczyć. Auto ważące prawie 1800 kilogramów z łatwością "katapultuje" się do pierwszej setki w 6,5 sekundy. Maksymalnie możemy osiągnąć 225km/h. Tak rewelacyjne przyśpieszenie nie mogłoby istnieć bez napędu quattro i niesamowicie szybko działającej 7-biegowej, automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów S-tronic. Dodatkowym atutem jest potężny moment obrotowy, który w tym przypadku wynosi 580Nm i dostępny jest w zakresie 1750-2750 obr./min.

Układ kierowniczy, jak przystało na Audi, jest precyzyjny i bardzo dokładny, a kierowca ma zawsze pewność panowania nad samochodem. Poczucie bezpieczeństwa dają też liczne systemy elektroniczne, wspomagające bezpieczne prowadzenie samochodu.

Zawieszenie to połączenie komfortu i sportu lub po prostu indywidualnych ustawień. Ktoś zaraz powie, że nie można mieć wszystkiego w jednym aucie! Otóż będzie w bardzo dużym błędzie ponieważ Audi Q5 naprawdę to wszystko oferuje, dzięki opcjonalnemu "drive select", który umożliwia dopasowanie do własnych potrzeb sposobu resorowania nierówności.

Nawet 1000 kilometrów na jednym baku

Mimo bardzo dobrych osiągów, testowanym niedawno Q5 możemy na 75-litrowym zbiorniku przejechać nawet 1000 kilometrów. Zapewnia nam to umiarkowany apetyt na olej napędowy, który w mieście wynosi 8,5 litra a na trasie potrafi spaść do 7 litrów!!! Średnio podczas całego testu auta średnie zużycie paliwa wyniosło niecałe 8 litrów na każde 100 kilometrów drogi. Naprawdę jest to bardzo dobry i godny pochwały wynik, zważywszy co drzemie pod maską odświeżonej Q5.

Gdyby nie ta cena

Nowe Audi Q5 jest rewelacyjnym samochodem, do którego bardzo szybko człowiek się przyzwyczaja i za każdym razem z wielkim żalem opuszcza jego luksusową kabinę. Kolejnym wielkim atutem jest mocna, a zarazem oszczędna jednostka napędowa o pięknym brzmieniu wydobywającym się z końcówek układu wydechowego. Niestety to wszystko musi bardzo dużo kosztować. Audi prezentowaną dziś Q5 z dodatkowym wyposażeniem wycenia na aż 329 910zł!!! Sporo, lecz luksus rządzi się swoimi prawami!

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 2967 ccm turbodiesel (V6)
Moc: 245 KM przy 4000-4500 obr./min
Moment obr.: 580 Nm przy 1750-2750 obr./min
Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 6,5 sek.
Vmaks: 225 km/h
Zużycie paliwa: 7,1/6,0/6,4 (8,5/7,0/7,8 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 75 litrów
Teoretyczny zasięg: 1000 kilometrów
Wymiary: 4629/1898/1655 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1755 kg
Ładowność: 610 kg
Pojemność bagażnika: 540 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 169g/km
Opony: 255/45R20

Wyposażenie: wersja S-tronic S-line

Cena: 216 600 zł (wersja podstawowa) 329 910 zł (wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik


Galeria

Audi Q5 3,0TDI 245KM Quattro S-Line

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej