Lubisz sportowe auta i masz rodzinę to powinieneś poznać ubiegłoroczną nowość marki Audi, czyli sportową limuzynę A5 Sportback.
Opis
Od 2007 rokuNa początku było coupe, które trzy lata temu pojawiło się na salonie samochodowym w Genewie. Dwa lata później, Audi zaprezentowano ekskluzywne cabrio z miękkim dachem, a we wrześniu poznaliśmy odmianę Sportback, będącą sportową limuzyną. Auto bazuje na ostatniej generacji Audi A4 i jest pierwszym modelem coupe, w klasie średniej od czasów Audi 80.
Uwodzicielskie spojrzenie
Po krótkich formalnościach z niecierpliwiony czekam na parkingu, aż po chwili pojawia się mój testowy egzemplarz o uwodzicielskim spojrzeniu diodowych lamp. Coś pięknego! Stylistycznie Sportback jest pięciodrzwiowym autem, które przyciąga uwagę przepiękną linią i sportowymi proporcjami nadwozia nawiązującymi do odmiany Coupe. Przód to potężnych rozmiarów atrapa silnika, która rozdziela reflektory ksenonowe wraz z pięknie ułożonymi diodowymi światłami do jazdy dziennej. Podobnie jest z tyłu, gdzie odnajdziemy światła zbudowane w technologii LED, ułożone w kształt pierścienia. Całość osadzona jest na opcjonalnych, osiemnastocalowych obręczach kół, wykonanych ze stopów lekkich o niespotykanym wyglądzie.
Po dokładnym przyjrzeniu się zewnętrznej stylistyce auta, mogę obejrzeć wnętrze.
Sportowo, lecz komfortowo
Wnętrze Audi A5 Sportback, mimo typowo sportowego charakteru, zapewnia bardzo komfortowe i wygodne warunki do podróżowania dla czwórki osób i ich bagaży. Pojemność bagażnika wynosi aż 480 litrów, a dostęp do niego jest prawie perfekcyjny dzięki unoszonej klapie bagażnika. Wszystko, to zapewnia nam prawie pięciometrowej (471 cm) długości nadwozie połączone z długim rozstawem osi (281 cm) oraz dużą szerokością auta wynoszącą 185 cm. Nadwozie osadzone jest na wysokości 140 cm, a jest to o 36 milimetrów mniej niż w Audi A4. Z przodu do dyspozycji posiadamy dwa wygodne i przyjazne dalekim wojażom fotele, które mimo sportowego charakteru auta nie posiadają zbyt dobrego trzymania bocznego. Tył, to przede wszystkim mocno wyprofilowana kanapa, na której najwygodniej zasiądzie dwójka dorosłych osób. Jednak jest jeden warunek! Nie powinni być zbyt wysocy, ponieważ przez mocno opadającą linię dachu, może zbraknąć im miejsca nad głowami.
Spójrzmy na deskę rozdzielczą. A jest na co popatrzeć. Konsola środkowa składa się z centralnie usytuowanego ekranu, obsługującego m.in. komputer pokładowy, nawigację i radio. Niżej znajduje się panel obsługujący dwustrefową, automatyczną klimatyzację. Nietypowo, bo wokół lewarka skrzyni biegów, znajduje się całe centrum dowodzenia wszystkimi urządzeniami pokładowymi. Zresztą sami zobaczcie na zdjęciach.
Zegary są umieszczone w dwóch oddzielnych, łezkowatych tubach rozdzielonych sporych rozmiarów, podręcznym komputerem pokładowym. Wszystko podświetlone jest na spokojny biały kolor, który nie zmęczy nigdy naszych oczu. Kierowca do swojej dyspozycji posiada trójramienną, wielofunkcyjną kierownicę idealnie trzymającą się w dłoniach.
Mocny benzyniak
Audi A5 Sportback, daje swoim klientom możliwość wyboru wśród czterech wysokoprężnych i trzech benzynowych jednostek napędowych. Wysokoprężne jednostki to: 2,0 TDI 143 i 170KM, 2,7 TDI 190KM oraz najmocniejszy 3,0 TDI 240 KM. Wszystkie te silniki zbudowane są w nowoczesnej technologii Common Rail. Podobnie jest wśród benzyniaków, z których możemy wybrać 2,0 TFSI o mocach 180 i 211 KM oraz najmocniejszą z całej gamy 3,2 FSI 265 KM. Mój testowy egzemplarz wyposażony jest turbodoładowaną, dwulitrową jednostkę TFSI o mocy 211 KM. Aby sprawdzić co ten silnik potrafi, postanowiłem udać się na teren zamknięty.
Na początek sprint do pierwszej setki. Ustawiam lewarek, automatycznej siedmiobiegowej skrzyni biegów na D i czekam na start. Odliczanie rozpoczęte... 3,2,1 i po wciśnięciu pedału gazu A5 "katapultuje" do przodu. Po około 6,6 sekundach prędkościomierz wskazuje pierwsze 100km/h, jednak na tym nie koniec i Sportbacka możemy rozpędzić maksymalnie do 241 km/h. Elastyczność, zapewnia nam duży moment obrotowy, który wynosi równe 350 Nm i dostępny jest w bardzo szerokim zakresie obrotów. Dzięki temu, nie ma znaczenia z jaką prędkością podróżujemy, bo w każdej chwili mamy możliwość bardzo szybkiego przyśpieszania. Napęd przekazywany jest na obie osie za pomocą samoblokującego się mechanizmu różnicowego Torsen.
Jazda w ciasnym slalomie pokazała, jak dobrze w tym aucie dobrano układ kierowniczy i nieźle zestrojono zawieszenie, które mimo, że mają sportowy charakter to podróż Audi A5 Sportback jest komfortowa. Zawieszenie i układ kierowniczy ma charakter sportowy, lecz nie zapomniano również o komforcie podróżowania.
Zautomatyzowana, siedmiobiegowa skrzynia biegów S-tronic bardzo dobrze współpracuje z tą jednostką napędową. Biegi zmieniane są płynnie i bez żadnych szarpnięć. Bywa tak, że jeśli nie spojrzymy na obrotomierz, to nawet nie zauważymy kiedy nastąpi zmiana przełożenia.
Na koniec pora wspomnieć o kosztach podróżowania prezentowaną dziś A5 Sportback. W mieście potrafi pochłonąć nawet 10 litrów benzyny bezołowiowej. Na trasie zużycie spada do 7,1 litra średnio, zaś podczas całego testu spalanie nie przekraczało 8,7 litrów na każde 100 kilometrów. Przy pełnym 64 litrowym baku zasięg wynosi około 735 kilometrów.
Dla młodych, dynamicznych osób
Prezentowane dziś Audi A5 Sportback jest połączeniem komfortowego wnętrza i sportowych osiągów. Jest to samochód dla młodych i dynamicznych osób lubiących nietypowe auta, a bez wątpienia do takich należy A5 Sportback. Jednak, aby stać się posiadaczem prezentowanego dziś auta musimy posiadać sporo wolnej gotówki. W pełni wyposażona wersja, to wydatek rzędu 215 320 zł.
Plusy
+ Stylistyka zewnętrzna
+ Przestronne wnętrze
+ Wielofunkcyjna kierownica
+ Napęd Quatrro
+ Skrzynia biegów
+ Zawieszenie i układ kierowniczy
Minusy
- Zbyt słabe trzymanie boczne foteli
- Cena wersji testowanej
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1984 ccm turbo benzynowy
Moc: 211 KM przy 4300-6000 obr./min
Moment obr.: 350 Nm przy 1500-4200 obr./min
Skrzynia biegów: 7 biegowa, automatyczna
Napęd: 4x4, Quatrro
0-100km/h: 6,6 sek.
Vmaks: 241 km/h
Zużycie paliwa: 9,3/6,3/7,4 [10,0/ 7,1/8,7 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 64 litrów
Teoretyczny zasięg: 735 kilometrów
Wymiary: 4711/1854/1391 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1615 kg
Ładowność: 530 kg
Pojemność bagażnika: 480/[980] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja S-tronic Quatrro
dodatkowe wyposażenie: lakier metalik (+ 3 860zł), Lusterka zewnętrzne, składane, z funkcją przeciwoślepieniową i funkcją pamięci (+ 2 310zł), Adaptive light (+ 1 760zł), Czujnik zmierzchowy świateł i czujnik deszczu (+ 630zł), Obręcze ze stopu metali lekkich 8,5J x 18, 10-szprychowe, opony 245/40 R 18 (+ 4 880zł), Lusterko wewnętrzne z automatyczną funkcją przeciwoślepieniową (+ 1 230zł), Kierownica wielofunkcyjna, sportowa, 3-ramienna, obszyta skórą (+ 910zł), Ogrzewanie foteli przednich (+ 1 660zł), Regulacja ustawień przednich foteli, elektryczna, z pamięcią ustawień fotela kierowcy
- zawiera regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, elektryczną (+ 6 110zł), Tapicerka skórzana Milano (+ 8 990zł), System MMI Navigation (+ 10 520zł), Zmieniarka CD - dla systemu MMI Navigation (+ 2 110zł), Złącze Bluetooth (+ 1 510zł), apteczka, gaśnica, chlapacze, kamizelka (+ 640zł)
Cena: 168 200 zł [wersja S-tronic Quatrro] 215 320 zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik