Po długich staraniach udało nam się umówić do testów, pierwszy samochód marki Audi. Udostępniony egzemplarz to wersja z dwulitrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym, o mocy 200KM i napędzie Quattro.
Opis
DyskretnieGdyby nie napis z tyłu na klapie to, spoglądając na testowy egzemplarz nie będziemy wiedzieli, że mamy do czynienia z mocną odmianą tego modelu. Jego wygląd jest stosunkowo stonowany i bez żadnych fajerwerków. Jedyną rzeczą, którą przykuwa nasz wzrok to potężnych rozmiarów chromowana atrapa chłodnicy, nawiązująca do innych modeli tego koncernu. Patrząc na nasze Audi A3 widzimy niczym nie wyróżniające się z tłumu, zwyczajne auto klasy kompakt. Trzeba jednak pamiętać, że pozory często mylą, lecz o tym napiszę niżej.
Przestronnie
Zaglądając do środka pierwsze wrażenie nie jest zbyt dobre. Spowodowane jest to kolorystyką wnętrza, a dokładnie mówiąc panującą w środku jedną wielką czarnością. Jednak pomińmy ten fakt, bo kolorystyka to rzecz gustu, a dżentelmeni o gustach nie dyskutują. Środek oferuje nam bardzo dużo miejsca jak na auto tego segmentu. Wygodnie i komfortowo mogą podróżować cztery dorosłe osoby. Kierowca i pasażer mają do dyspozycji mocno, wyprofilowane kubełkowe fotele zapewniające bardzo dobre trzymanie boczne. Spójrzmy na deskę rozdzielczą. Jest uporządkowana typowo po niemiecku. Wszystko jest na swoim miejscu i bardzo proste w obsłudze. Podświetlone na czerwono zegary są czytelne i przejrzyste. Prościej chyba już się nie da zaprojektować konsoli środkowej, właśnie tak jest w Audi. Wielkie brawa!
Przyjrzyjmy się teraz jakości wykonania. I znów mamy do czynienia z niemiecką perfekcją. Wszystko jest dobrze spasowane i dobrej jakości. Nic nie trzeszczy, a materiały wykorzystane do obszycia foteli są bardzo dobrej jakości.
Na koniec pora wspomnieć o bagażniku. Niestety, 281 litrów przestrzeni jest przeciętnym wynikiem w tej klasie. Jedynym korzystnym faktem jest całkowicie płaska podłoga i stosunkowo niski próg załadunkowy.
Mocne uderzenie
Pod maską testowanego egzemplarza znajduje się 200 konna turbodoładowana, benzynowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem. Duża moc pozwala, aby nasze Audi A3 przyśpieszało do pierwszych 100km/h w 7 sekund, a maksymalnie możemy rozpędzić je do 234km/h. Takie wyniki stawiają go w grupie aut oznaczanych jako GTI, czyli usportowione auta kompaktowe. W bardzo dobrych osiągach, pomaga napęd na cztery koła sygnowany nazwą Quattro. Jest to system rozdzielający siłę napędu na obie osie. Dzięki temu nie doświadczymy żadnego buksowania kół, tylko płynne i szybkie odpychanie się auta do przodu. Z elastycznością nie ma problemu, a zawdzięczamy to 280Nm momentu obrotowego, który dostępny jest w bardzo dużym zakresie obrotów silnika 1800-5000obr./min. Tak szeroka dostępność momentu obrotowego i dobrze dobrana 6 biegowa manualna skrzynia biegów, pozwala kierowcy na bezpieczne wyprzedzanie. Zawieszenie zestrojono sztywno jak w typowym sportowym samochodzie. Dzięki temu auto trzyma się bardzo dobrze drogi i trudno wytrącić je z równowagi, bo jest niczym przyklejone do asfaltu. Układ kierowniczy jest precyzyjny i reaguje natychmiast na każde polecenie wydane przez kierowcę tak, jak na auto GTI przystało.
Przyszedł czas pojawić się na stacji paliwowej, aby zatankować 60 litrowy bak benzyną bezołowiową. Jak okazało się Audi A3 2.0 TFSI o mocy 200KM ma umiarkowany apetyt na paliwo. Podczas całego testu średnie spalanie oscylowało w granicach 8.5 litrów na każde 100km, co daje teoretyczny zasięg około 605 kilometrów na jednym zbiorniku. W mieście niestety zużycie wzrasta do 11.5 litrów. No cóż, taki urok mocnych samochodów, dających wielką przyjemność dla kierowcy swoimi osiągami.
Dla młodych
Audi A3 dziś opisywane jest idealną propozycją dla młodych, dynamicznych osób nie lubiących się zbytnio wyróżniać z tłumu, lecz chcących mieć mocne auto. I takie właśnie jest Audi A3 z silnikiem benzynowym 2.0 TFSI. Niestety, aby stać się posiadaczem tego auta trzeba sporo zarabiać. Prezentowany dziś model to wydatek rzędu 112.920zł, a jeśli chce tak wyposażoną wersję jak egzemplarz testowy, musi naszykować równe 125.300zł. Owszem, jest to duży wydatek, lecz dyskretna moc musi sporo kosztować.
Plusy
+ Dynamiczny silnik
+ Napęd Quattro
+ Dobrze wyprofilowane fotele
+ Przestronne wnętrze
Minusy
- Cena
- Średniej wielkości bagażnik
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1984ccm (turbo benzyna)
Moc: 200KM przy 5100-6000obr./min
Moment obr.: 280Nm przy 1800-5000obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: quattro
0-100km/h: 7.0sek.
Vmaks: 236km/h
Zużycie paliwa: 10.9/6.2/7.9 [11.5/7.0/8.5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 60litrów
Teoretyczny zasięg: 705km
Wymiary: 4214/1765/1421 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1320kg
Ładowność: 560kg
Pojemność bagażnika: 281 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 3/5
Wyposażenie: wersja Ambition
Cena: 112.920zł. [wersja Ambition] 125.300zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): Marcin Ławnik
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)
Przepraszamy za brudne Audi na zdjęciach opublikowanych w artykule, lecz to wynik awarii aparatu, w którym były zdjęcia z normalnej sesji zdjęciowej.