Nowe Audi A3 wykracza poza granice swego segmentu, wnosząc jakość klasy luksusowych limuzyn do segmentu samochodów kompaktowych premium. To trzydrzwiowe auto jest wręcz naszpikowane zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi - zastosowano je w układzie napędowym, systemie infotainment i w systemach wsparcia kierowcy. Jego niewielki ciężar - efekt zastosowania ultralekkiej konstrukcji, będącej autorskim rozwiązaniem Audi - stanowi podstawę doskonałych osiągów i nadaje nowemu A3 wybitnie sportowy charakter. Wczoraj w Gdańsku odbyła się polska premiera Audi A3.
Naprawdę sportowym samochodem o doskonałych osiągach, może być tylko pojazd, który jest lekki. W wersji podstawowej nowe Audi A3 z silnikiem 1.4 TFSI waży nie więcej niż 1175 kg - zdecydowanie najmniej wśród konkurencyjnych aut na rynku. W porównaniu do poprzedniego modelu, inżynierowie zredukowali jego ciężar własny - zależnie od montowanego silnika - nawet aż o prawie 80 kg. W ten sposób, po raz kolejny - zgodnie z przyjętą przez Audi zasadą ultralekkiej konstrukcji - zmienili ogólnie panującą na rynku tendencję, polegającą na zwiększaniu ciężaru aut.
Dzięki wysoce zaawansowanym technologicznie hartowanym stopom stali, przedział pasażerski nowego Audi A3 waży mniej o 18 kg. Maska silnika i błotniki wykonane są z aluminium, co pozwala zaoszczędzić ponad 9 kg. Również wiele elementów podwozia i wnętrza przyczynia się do redukcji ciężaru - począwszy od aluminiowych łożysk wahaczy przedniej osi, aż po napęd wentylatora klimatyzacji.
Podczas jazdy nowe Audi A3 zachowuje się sportowo i sprężyście. Każdy element stylistyki wywiera wrażenie swoją precyzją i niezwykłą siłą wyrazu. Jego atletyczna sylwetka z nisko osadzoną maską silnika, wyrazistymi bokami karoserii i mocno pochylonymi słupkami dachowymi akcentuje poziome linie pojazdu. Ten kompaktowy samochód segmentu premium ma 4,24 m długości, 1,78 m szerokości i 1,42 m wysokości. Rozstaw osi wzrósł w nim w porównaniu z poprzednim modelem do 2,60 m.
Duża, sześciokątna, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe dominuje z przodu samochodu. Na życzenie, Audi montuje reflektory ksenonowe Xenon plus wraz z diodowymi światłami do jazdy dziennej. W przypadku takiej kombinacji, diody znajdują się również w światłach tylnych. W przyszłości planowany jest montaż świateł wyłącznie diodowych.
Wnętrze samochodu to nawiązanie do atletycznej i zarazem pełnej lekkości zewnętrznej stylistyki auta. Obudowa tablicy rozdzielczej przywodzi na myśl lekko wysunięty łuk. Sama tablica jest smukła i niewysoka, wydaje się być zawieszona na centralnej konsoli. Duże, okrągłe wyloty powietrza wyglądające niczym dysze wylotowe w silniku samolotu odrzutowego, a także elegancki panel kontrolny klimatyzacji i trójwymiarowe dekoracyjne listwy, to stylistyczne detale podkreślające nowoczesne wnętrze A3. Precyzja tych elementów nadaje modelowi A3 jakość luksusowej limuzyny. Siedzenia i kierownica zostały zaprojektowane na nowo, obsługa przyrządów - jak w każdym aucie marki Audi - jest łatwa i intuicyjna. Pojemność bagażnika wynosi 365 l.
Wchodzące na rynek nowe Audi A3 może być wyposażone w jeden z trzech silników: silnik TDI i dwa warianty silnika TFSI. Ich pojemność wynosi od 1,4 do 2,0 l, a moc mieści się w zakresie od 90 kW (122 KM) do 132 kW (180 KM). Wszystkie trzy jednostki napędowe mają niewielki rozmiar - zgodnie z zasadami praktykowanej przez Audi filozofii downsizingu. Ponadto rozwiązania zaczerpnięte z modułowego systemu efektywności sprawiają, że zużycie paliwa w ich przypadku - w porównaniu z poprzednimi modelami - zredukowano średnio o 12 proc. Nowy silnik 2.0 TDI na pokonanie dystansu 100 km potrzebuje średnio 4,1 l paliwa, co odpowiada 106 g CO2 na km.
W nadchodzących miesiącach Audi poszerzy paletę dostępnych silników. Jeszcze w 2012 roku pojawi się wersja z wysoce efektywnym 1,6-litrową jednostką TDI, zużywającą średnio na 100 km jedynie 3,8 l oleju napędowego (99 g CO2 na km).
Uwagę zwraca też kolejne osiągnięcie techniczne, silnik 1.4 TFSI, w którym zastosowano system odłączania cylindrów - cylinder on demand. Dzięki niemu, przy częściowym obciążeniu silnika, dwa z jego czterech cylindrów wyłączane są z pracy. Trwają też prace nad kolejnymi efektywnymi jednostkami napędu o wysokiej mocy i niskiej emisji spalin, w tym również nad silnikiem napędzanym e-gazem - ekologicznym gazem, który będzie wytwarzany przez Audi z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju.
Również zastosowane układy przeniesienia napędu pokazują wyraźnie, że w nowym Audi A3 zastosowano wiodące rozwiązania techniczne. Wersja z silnikiem 1.8 TFSI będzie dostępna na rynku z siedmiostopniową przekładnią S tronic. W połączeniu z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, dostępna tu jest funkcja wolnego biegu. Wersja z silnikiem 1.4 TFSI oraz z silnikiem 2.0 TDI sprzedawana jest z sześciobiegową skrzynią manualną. Wkrótce, w modelach z jednostkami napędowymi o większej mocy, montowany będzie również napęd na cztery koła quattro.
Dostępny opcjonalnie system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (element seryjnego wyposażenia linii Ambition), umożliwia kierowcy wybór różnych trybów pracy silnika i wspomagania kierownicy oraz przekładni S tronic. System może również zostać zintegrowany z dostępnymi opcjonalnie, dostosowującymi się automatycznie amortyzatorami, tempomatem z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) lub z konwencjonalnym tempomatem ograniczającym prędkość, funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów adaptive light i klimatyzacją. Rozmiar kół nowego A3 wynosi od 16 do 18 cali, a sportowe podwozie dostępne jest w dwóch różnych wersjach.
Ceny nowego modelu A3 rozpoczynają się od 90 000 zł za wersję z najmniejszą 122 KM benzyną o pojemności 1,4 TFSI.
Artur Ławnik/Audi
Zdjęcia Audi