W górskich sceneriach miejscowości Szczawnica oraz hotelu Modrzewie Park Hotel, odbyła się polska premiera odświeżonych modeli marki Audi, czyli A5 Coupe i A5 Sportback.
Już w momencie debiutu modele z rodziny A5 - Sportback, Coupé i Cabriolet - zachwycały swoją elegancją. Opływowa sylwetka, ostre linie i ekspresyjne płaszczyzny tworzyły wyjątkową całość. Teraz, po modyfikacjach pojawiły się nowe, przyciągające wzrok akcenty.
Osłona chłodnicy Singleframe, czarna i błyszcząca, ma ukośnie ścięte górne narożniki. Jej poprzeczne listwy i pierścienie Audi wyglądają jak płaskorzeźby. Wloty powietrza w nowych zderzakach mają mocno zaznaczone poprzeczki, kratownica została zmodyfikowana, a reflektory przeciwmgielne są płaskie.
Dzięki ostro wyprofilowanym krawędziom pokrywa komory silnika jest bardziej plastyczna. Cały przód sprawia wrażenie bardziej płaskiego i szerszego.
Zmodyfikowane zostały także reflektory: ich dolna krawędź tworzy falę, wnętrze ma nową strukturę. Przy opcjonalnych reflektorach ksenonowych "plus" diodowe światła do jazdy dziennej tworzą wąską, jednolitą klamrę obejmującą reflektor.
Na życzenie Audi oferuje adaptive light z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów i pobocza. Tylne światła również otrzymały nowy kształt. Na życzenie mogą mieć formę ciągłych pasów diodowych.Wprowadzone zmiany spowodowały wzrost długości zewnętrznej o milimetr.
A5 Sportback ma teraz długość 4,71 m, Coupé i Cabriolet - 4,63 m. Rozszerzono paletę kolorów, których teraz jest 16. Składany dach A5 Cabriolet, w pełni automatyczny i o dobrej izolacji akustycznej, jest dostępny w czterech kolorach. Zwolennicy jeszcze bardziej dynamicznego wyglądu mogą wybrać pakiet elementów zewnętrznych S line.
Karoserię rodziny A5 charakteryzują duża sztywność, doskonała odporność na zderzenia, wysoki komfort drgań i niewielka masa. Przednie błotniki wykonane są z aluminium, co korzystnie wpływa na rozkład obciążenia osi. Aerodynamiczne udoskonalenia obejmują między innymi zamknięty spód nadwozia.
Silniki
Rodzina A5 wyznacza nowe standardy sportowego charakteru i efektywności. Wszystkie silniki mają doładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa i dysponują dużą siłą ciągu. Już najmniejszy silnik osiąga 320 Nm. System Start-Stop i rekuperacja są seryjne dla wszystkich jednostek napędowych - żaden inny producent nie jest tak konsekwentny w temacie efektywności. Oferta obejmuje trzy silniki benzynowe i cztery TDI. Emisja CO2 została obniżona nawet o 22 procent.
Już 1.8 TFSI, całkowicie zmodyfikowany, w pełni prezentuje kompetencję Audi w dziedzinie budowy silników. Innowacje, które znajdziemy w tej jednostce, to sterowanie zaworami i ich skokiem, innowacyjny system zarządzania temperaturą, nowe rozwiązania w układzie wtryskowym oraz turbosprężarce.
W modelu A5 Coupé ten nowoczesny czterocylindrowy silnik zużywa średnio tylko 5,7 litra paliwa na 100 km (134 g CO2 na km), czyli o 21 procent mniej, niż dotychczas. Jest to najlepsza wartość w tej klasie jednostek. Moc 1.8 TFSI w A5 wynosi 125 kW (170 KM).
Silnik 2.0 TFSI dysponuje tak jak wcześniej mocą 155 kW (211 KM).
Nowością w ofercie Audi A5 jest 3.0 TFSI - silnik V6 z doładowywany kompresorem i rozwijający moc 200 kW (272 KM).
Również jednostki wysokoprężne imponują swoją efektywnością; agregaty czterocylindrowe zostały poddane szeroko zakrojonym modyfikacjom.
Silnik 2.0 TDI w wersji z manualną skrzynią biegów i mocą 130 kW (170 KM) zadowala się w A5 Coupé średnio 4,7 litrami paliwa na 100 km (122 g CO2 na km) i jest kamieniem milowym w segmencie coupé.
Ofertę uzupełniają trzy silniki wysokoprężne V6. Jednostka 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) jest najoszczędniejszym sześciocylindrowym silnikiem w swojej klasie: w A5 Coupé z multitronic jego średnie spalanie wynosi 4,9 litra paliwa na 100 km (129 gramów CO2 na km). Trochę później pojawi się wyjątkowo czysta wersja clean diesel. A5 z tą jednostką będzie pierwszym coupé na rynku z silnikiem wysokoprężnym spełniającym wymagania normy Euro 6.
Audi S5
Najwyższe modele tej serii - S5 Sportback, Coupé i Cabriolet - również zostały udoskonalone. We wszystkich S5 montowany jest teraz silnik 3.0 TFSI o mocy 245 kW (333 KM), także w Coupé. W porównaniu z 4,2-litrowym V8, który został zastąpiony przez 3.0 TFSI, nowa, doładowywana kompresorem jednostka V6 zużywa średnio o 20 procent paliwa mniej. Średnie zużycie wynosi 8,1 litra na 100 km przy imponujących osiągach jezdnych: S5 Coupé przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,9 sekundy i rozwija ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/h.
Zmodyfikowane modele "S" można rozpoznać po nowych światłach, nowych detalach nadwozia i nowych lakierach z efektem kryształowym. Interesujące zmiany zostały wprowadzone również do wnętrza. Najważniejsze nowości techniczne w Audi S5 to napęd quattro ze środkowym mechanizmem różnicowym z kołem koronowym oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Specjalne zawieszenie sportowe "S" oraz seryjne 18-calowe koła odpowiadają za odpowiednią przyczepność.
Ceny odświeżonego modelu A5 Coupe rozpoczynają się od 142 500 zł za wersję z najmniejszą 170 KM benzyną o pojemności 1,8. Natomiast z tym samym silnikiem odmianę Sportback można posiadać od 138 500 zł zaś kabriolet od 162 900 zł.
Artur Ławnik/Audi