Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

Audi rozszerzyło swoją dynamiczną serię RS o nowy model RS3 Sportback, napędzany pięciocylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem. Z pojemności 2,5 litra jednostka rozwija moc 250 kW (340 KM) i moment obrotowy 450 Nm, jednak zużywa średnio tylko 9,1 litra paliwa na 100 km.

Moc jest przekazywana na drogę przez siedmiobiegową przekładnię S tronic i stały napęd na wszystkie koła quattro. 19-calowe koła i błotniki z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK) podkreślają wyjątkową pozycję, jaką zajmuje Audi RS3 Sportback.

Modele RS marki Audi zajmują zawsze najwyższe miejsce w danej serii: RS 3 Sportback, stworzone przez quattro GmbH, przenosi teraz tę dynamiczną filozofię do klasy samochodów kompaktowych. RS3 Sportback przyspiesza do 100 km/h w 4,6 sekundy, co jest najlepszym wynikiem wśród konkurencji. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Średnio to kompaktowe, ważące zaledwie 1.575 kilogramów, auto zużywa 9,1 litra paliwa na 100 km (odpowiednio 212 g CO2/km). Duży wpływ na efektywność ma sterowana według zapotrzebowania pompa olejowa i system rekuperacji odzyskujący energię przy hamowaniu.

2,5-litrowy silnik w RS 3 Sportback może przyprawić o drżenie serca: swoją wyjątkową siłą ciągu, nieposkromioną dynamiką, prędkością obrotową dochodzącą do 6800 obr./min. i swoją muzyką: gardłowy, głęboki pomruk i sapanie przy akompaniamencie niepowtarzalnego rytmu zapłonu pięciocylindrowego silnika to klasyczny dźwięk Audi. Specjalna klapa w układzie wydechowym czyni to brzmienie jeszcze bardziej intensywnym. Można nią sterować za pomocą seryjnego przycisku Sport, który zmienia także sposób reakcji silnika.

Silnik 2.5 TFSI czerpie swoje 250 kW (340 KM) z pojemności 2.480 cm3, moc jednostkowa wynosi zatem 100,8 kW (126 KM) na 1 litr. Maksymalny moment obrotowy 450 Nm jest dostępny już przy bardzo niskiej prędkości obrotowej 1.600 obr./min. i utrzymuje się na stałym poziomie do 5.300 obr./min. Takie warunki pozwalają na osiągnięcie doskonałych wartości przyspieszenia i elastyczności.

Pięciocylindrowy silnik jest bardzo krótki: mierzy 49 centymetrów i waży tylko 183 kilogramy. Jego kadłub został wykonany z żeliwa z grafitem wermikularnym - materiału o wysokiej wytrzymałości, a jednocześnie lekkiego. Audi jako pierwszy producent samochodów wykorzystało ten materiał przy budowie silnika benzynowego. Odpowiednie wzmocnienia dodatkowo zwiększają wytrzymałość bloku. Koncepcja lekkiej konstrukcji utrzymuje masę Audi RS 3 Sportback na niskim poziomie i pozytywnie wpływa na rozdział obciążeń osi, a tym samym na zachowanie samochodu na drodze.

Turbosprężarka z ciśnieniem doładowania do 1,2 bar, jest wyjątkowo duża; zamontowana za nią chłodnica powietrza doładowującego osiąga sprawność do 80 procent. Tak jak we wszystkich silnikach benzynowych z turbodoładowaniem, także w przypadku 2.5 TFSI Audi połączyło doładowanie z bezpośrednim wtryskiem FSI. Te dwie współpracujące technologie umożliwiają uzyskanie wysokiego sprężania 10,0:1 i dobrej sprawności.

Kompaktowa siedmiobiegowa przekładnia S tronic przekazuje moc pięciocylindrowego silnika. Jak wszystkie przekładnie dwusprzęgłowe, składa się ona z dwóch pojedynczych przekładni. Proces zmiany biegów następuje przez trwającą zaledwie kilka setnych sekundy zmianę sprzęgieł i przebiega bez wyczuwalnego przerywania siły ciągu. Siódmy bieg ma długie przełożenie obniżające zużycie paliwa.

Kierowca może używać siedmiobiegowej skrzyni S tronik w dwóch trybach automatycznych i jednym manualnym. W tym ostatnim przypadku biegi zmieniane są przełącznikami na kierownicy lub dźwignią. Launch Control umożliwia dynamiczne ruszanie z miejsca (z maksymalną mocą turbo i przy minimalnym poślizgu kół).

Stały napęd na wszystkie koła quattro niezawodnie przenosi moc na drogę. Dba on o doskonałą trakcję, dynamikę i stabilność, pod względem których RS 3 Sportback znacznie przewyższa konkurencję. Jego centralnym elementem jest elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe, które w celu optymalnego rozdziału obciążeń osi zostało umieszczone na końcu wału kardana. W wnętrzu znajduje się zestaw tarczy pracujących w kąpieli olejowej.

Dzięki quattro siły napędowe mogą być rozdzielane na obie osie według potrzeb. W przypadku, gdy na jednej z osi wystąpi poślizg, elektryczna pompa błyskawicznie generuje wysokie ciśnienie oleju. Ciśnienie to płynnie dociska do siebie tarcze sprzęgła, które z kolei odpowiednio przenoszą momenty obrotowe. Dzięki wydajnemu zasobnikowi ciśnieniowemu proces ten trwa tylko kilka milisekund.

Sztywne nadwozie stanowi podstawę precyzyjnego zachowania na drodze realizowanego przez zawieszenie. Czterowahaczowa oś tylna - rozstaw kół 1.528 milimetrów - opiera się na ramie pomocniczej. Jej wahacze ze stali o wysokiej wytrzymałości przejmują oddzielnie siły podłużne i poprzeczne.

Zawieszenie przedniej osi, z rozszerzonym do 1.564 milimetrów rozstawem kół, to konstrukcja z kolumnami McPherson, również z oddzielnym wspornikiem osi. Istotne elementy tej konstrukcji wykonane zostały z aluminium. Zębatkowa przekładnia kierownicza dzięki swojemu elektromechanicznemu napędowi pracuje bardzo efektywnie, a jej przełożenie wynosi 16,2:1, czyli jest sportowo-bezpośrednie.

Sprężyny śrubowe i nowe amortyzatory odpowiadają za podparcie pionowe. Sportowe zawieszenie obniża nadwozie RS 3 Sportback o 25 milimetrów w porównaniu z A3. Nowy model porusza się seryjnie na aluminiowych, 19-calowych kołach z oponami 235/35 z przodu i 225/35 z tyłu. Seryjnie są to obręcze o wyglądzie szlifowanego na połysk tytanu, jako opcja dostępne są felgi czarne z czerwonym obrzeżem.

Wentylowane tarcze hamulców mają średnicę 370 milimetrów z przodu i 310 milimetrów z tyłu. Przednie pierścienie cierne w celu maksymalnego odprowadzania ciepła są perforowane, drążone trzpienie łącza je z aluminiowymi piastami hamulców. Dociskane są czarnymi, błyszczącymi czterotłokowymi zaciskami z logo RS. System stabilizacji toru jazdy ESP posiada tryb sportowy i można go całkowicie wyłączyć.

RS 3 Sportback spontanicznie wchodzi w zakręty i pokonuje je szybko, stabilnie i swobodnie, prowadzone precyzyjnie przez swój czuły układ kierowniczy. Zakres graniczny leży ekstremalnie wysoko: łatwość opanowania auta uzupełnia sportowy charakter tego kompaktowego Audi.

Nowy najwyższy model z serii A3 już przy pierwszym spojrzeniu zdradza swój ogromny potencjał. Dolny spojler przedni, ciemnopopielata osłona chłodnicy Singleframe z otworami w kształcie rombów oraz wloty powietrza razem z reflektorami ksenonowymi ''plus'' decydują o jego wyjątkowym obliczu.
Patrząc z boku nie sposób nie zauważyć wysuniętych na zewnątrz przednich błotników z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK), wyraźnych listew na progach, obudów lusterek z matowego aluminium i dużego spojlera na krawędzi dachu. Błyszczący czarny wkład dyfuzora i dwie eliptyczne końcówki rur wydechowych z lewej strony nadają sportowy charakter tyłowi nadwozia. Logo RS 3 zdobi osłonę chłodnicy i pokrywę bagażnika.
Dynamiczny styl widać także we wnętrzu, utrzymanym w całości w czarnym kolorze i ozdobionym kilkoma znakami RS 3. Sportowe siedzenia pokryto skórą Feinnappa ze srebrnymi kontrastowymi szwami, dekoracyjne wstawki przypominają swoją powierzchnią lakier fortepianowy lub wykonane są w nowym stylu Aluminium Race, wielofunkcyjna kierownica sportowa jest spłaszczona u dołu. Dźwignia i wskaźniki mają specjalną stylistykę, system informacji kierowcy obejmuje wskaźnik ciśnienia doładowania, temperatury oleju oraz zegar mierzący czasy okrążeń.

Do seryjnego wyposażenia RS 3 Sportback należy przycisk Sport, czujnik parkowania z tyłu, automatyczna klimatyzacja, radio chorus oraz reflektory ksenonowe ''plus'' z diodowymi światłami dziennymi. Na życzenie Audi oferuje specjalne elementy: kubełkowe przednie fotele, reling dachowy z matowego aluminium i pakiety optyczne: ''czerń'' lub ''matowe aluminium''.

Do wyboru jest pięć standardowych kolorów lakierów i prawie nieograniczona paleta kolorów dobieranych indywidualnie.

Źródło: Audi

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej