Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Ogromna siła, opakowana w klasyczne i eleganckie nadwozie coupé: Audi RS5 zadebiutuje na Genewskim Salonie Samochodowym. Wysokoobrotowy silnik V8 o pojemności 4.2 litra ze swoimi 331 kW (450 KM) gwarantuje ogromne możliwości przy niezwykłej efektywności pod względem zużycia paliwa. Siedmiobiegowa skrzynia S tronic i nowy centralny mechanizm różnicowy w układzie napędowym quattro przekazują moc na wszystkie koła.

Modele RS, opracowywane przez quattro GmbH, stanowią dynamiczną czołówkę w ofercie Audi. RS5 kontynuuje tę tradycję, która rozpoczęła sie przed ponad 15 laty wraz z RS2 Avant będącym ucieleśnieniem koncepcji doskonałej dynamiki w samochodzie klasy średniej.
Wysokoobrotowy silnik V8 o pojemności 4.163 cm3 jest blisko spokrewniony z V10 napędzającym wyczynowy samochód sportowy R8. Tak, jak prawie we wszystkich silnikach benzynowych Audi, wykorzystano w nim bezpośredni wtrysk paliwa - technologię FSI. Dzięki niej samochód wyścigowy Audi R8 zwyciężył cztery razy w legendarnym wyścigu na torze Le Mans. Układ Common Rail wytwarza ciśnienie do 120 barów.
Staranne zmodyfikowany podwójny układ dolotowy i wydechowy pozwalają silnikowi o długim skoku tłoka swobodnie ''oddychać''; cztery regulowane wałki rozrządu i zmienna długość kolektora dolotowego pomagają w perfekcyjnym przygotowaniu mieszanki. 4.2 FSI ma imponującą siłę ciągu i doskonale czuje się także przy wysokich prędkościach obrotowych, prawie jak silnik wyścigowy. Uzyskuje 331 kW (450 KM) mocy przy 8.250 obr./min, maksymalny moment obrotowy 430 Nm jest dostępny od 4.000 do 6.000 obr./min.
Potężna moc, spontaniczna reakcja na polecenia kierowcy, łatwość wchodzenia na wysokie obroty, pełne brzmienie - silnik V8, produkowany ręcznie przez Audi, jest fascynującym połączeniem siły i emocji. Ważące 1.725 kilogramów coupé z tym silnikiem przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,6 sekundy i rozwija ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/h. Na życzenie Audi ustawia ograniczenie prędkości na 280 km/h. Wysoka efektywność: tylko 10,8 litra paliwa na 100 km
Średnio ten mocarny, ośmiocylindrowy silnik zużywa 10,8 litra paliwa na 100 kilometrów. To znacznie mniej, niż jego główni konkurenci. Taką doskonałą wartość zawdzięcza między innymi technologiom z Modułowego Zespołu Efektywności Audi. Silnik i cały układ napędowy zostały zoptymalizowane pod kątem minimalnego tarcia, pompa olejowa włączana jest w zależności od potrzeb, a system rekuperacji odzyskuje energię podczas toczenia się i hamowania.
Seryjna siedmiobiegowa skrzynia S tronic w RS5 dzięki wysokiej sprawności i długiemu przełożeniu ostatniego biegu również pozytywnie wpływa na efektywność. Skrzynia składa się z dwóch sprzęgieł i dwóch przekładni. Obie przekładnie są przez cały czas aktywne, lecz tylko jedna jest połączona z silnikiem. Proces zmiany przełożenia następuje przez zmianę sprzęgieł - błyskawicznie, płynnie i prawie niezauważalnie. Kierowca może zdać się na automatyczne działanie siedmiobiegowej skrzyni S tronic lub samodzielnie zmieniać biegi nową dźwignią selekcyjną czy przyciskami na kierownicy. Przekładnia otrzymała specjalne wzmocnienia, aby wytrzymać siły generowane przez wysokoobrotowy silnik V8. Seryjny system Audi drive select w trybie automatycznym może zmieniać charakterystykę zmiany przełożeń na auto, comfort lub dynamic. W programie ''Launch Control'' siedmiobiegowa S tronic zapewnia perfekcyjne przyspieszenie przy ruszaniu - z pełną siłą i minimalnym poślizgiem opon.
Nowa technologia quattro: mechanizm różnicowy z kołem koronowym Tak jak każdy model RS, także nowe RS5 przenosi swoją siłę na drogę poprzez stały napęd na wszystkie koła quattro. W centralnym mechanizmie różnicowym, rozdzielającym siły między przednią i tylną oś, Audi - wiodąca marka w dziedzinie napędu na wszystkie koła - zastosowało tak zwany mechanizm różnicowy z kołem koronowym.
Samoblokujący środkowy mechanizm różnicowy z kołem koronowym jest kompaktowy oraz lekki i uzyskuje wysoki stopień sprawności. Dzięki zestawowi płytek pozwala na dużą zmienność rozdziału momentów między przednią i tylną oś. W razie potrzeby nawet 70 procent przekazywane jest na przód i maksymalnie 85 procent na tylną oś. Standardowe ustawienie 40 : 60 podkreśla sportowy styl prowadzenia pojazdu.
Nowy mechanizm różnicowy współpracuje z elektronicznym układem rozdziału momentu obrotowego na poszczególne koła. Jeżeli podczas dynamicznej jazdy jedno z kół znajdujących się po wewnętrznej stronie zakrętu zostanie zbyt odciążone, system lekko przyhamuje, jeszcze przed wystąpieniem poślizgu. Takie zachowanie z jednej strony gwarantuje pełną trakcję, z drugiej generuje moment kierunkowy, który pomaga w pokonywaniu zakrętu.
Jako doskonałe uzupełnienie nowego układu napędowego quattro Audi dostarcza na życzenie sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi. Rozdziela on aktywnie moment obrotowy między tylne koła i w ten sposób jeszcze bardziej poprawia stabilność oraz przyczepność w obszarze granicznym. Elektroniczny układ sterowania sportowym mechanizmem różnicowym ma w RS5 dynamiczną charakterystykę.
Sprężyny, amortyzatory, elastokinematyka i stabilizatory zawieszenia RS5 mają sportowo - sztywne dostrojenie. Nadwozie obniżono o 20 milimetrów w stosunku do Audi A5. Seryjnie montowane są koła ze stopu metali lekkich w rozmiarze 19 cali z oponami 265/35. Obręcze mają ekskluzywną, 5-ramienną stylistykę.
Na życzenie RS5 może toczyć się na 20-calowych kołach z oponami 275/30.
W układzie hamulcowym zastosowano potężne, wentylowane tarcze - na przedniej osi o średnicy 365 milimetrów. W celu maksymalnego odprowadzania ciepła stalowe pierścienie cierne są perforowane i połączone trzpieniami z aluminiowymi piastami. Czarne, błyszczące zaciski hamulców z napisem RS również wykonano z aluminium, przednie posiadają po osiem tłoków. Na życzenie Audi montuje na przedniej osi tarcze z ceramiki-wzmacnianej włóknem węglowym o średnicy 380 milimetrów. Są one niezwykle lekkie, wytrzymałe i mają długą żywotność.
System stabilizacji toru jazdy ESP ma wbudowany tryb sportowy, można go całkowicie wyłączyć.
Wspomaganie układu kierowniczego servotronic, działające w zależności od prędkości, jest w RS5 sztywno ustawione. Montowany seryjnie system Audi drive select pozwala wybrać jeden z trzech trybów pracy układu kierowniczego, siedmiobiegowej skrzyni S tronic, sportowego mechanizmu różnicowego, silnika i układu wydechowego - comfort, auto lub dynamic. Jeżeli RS5 wyposażone jest w system nawigacji MMI, dochodzi do tego czwarty tryb, który kierowca może dowolnie skonfigurować.
Audi drive select steruje charakterystyką pracy silnika oraz wyposażonym w zawory przepustowe podwójnym układem wydechowym, który zmienia dźwięk silnika.
Obok sportowego mechanizmu różnicowego dostępny jest także dynamiczny układ kierowniczy jako element Audi drive select. Zmienia on przełożenie kierownicy w zależności od prędkości - od bezpośredniego przy manewrowaniu do pośredniego na autostradzie. W granicznym obszarze na zakrętach układ automatycznie kontruje kierownicą generując niewielkie impulsy.
Atletyczne RS5 ''przylega'' do drogi, jego klasyczna i piękna linia coupé fascynuje nowymi, ostrymi akcentami. Osłona chłodnicy Singleframe ma błyszczącą, popielatą kratownicę o strukturze plastra miodu. Reflektory ksenonowe ''plus'' z rozciągniętym pasem diodowych świateł do jazdy dziennej należą do wyposażenia seryjnego. Powietrze do silnika, przednich hamulców i chłodnicy wpływa przez powiększone otwory, otoczone wyraźnymi konturami. Zderzaki o nowym kształcie posiadają u dołu krawędź typu ''splitter''.
Rozszerzone błotniki z ostrymi poziomymi krawędziami przypominają klasyczne Audi quattro - pioniera napędu na wszystkie koła, który debiutował przed 30 laty na Genewskim Salonie Samochodowym. Boczne progi mają nakładki z ostrymi krawędziami; listwy ozdobne na osłonie chłodnicy i wokół bocznych okien oraz osłony lusterek zewnętrznych pokryto matowym aluminium. Do wyboru jest osiem kolorów lakieru. Z tyłu dominują dwie owalne rury wydechowe. Duży dyfuzor nachodzi na zderzak. Spojler w tylnej klapie wysuwa się automatycznie przy prędkości 120 km/h i chowa, gdy RS5 zwolni do 80 km/h.
Podwozie RS5 jest prawie całkowicie zabudowane osłonami, w których umieszczono wloty powietrza dla siedmiobiegowej skrzyni S tronic i przednich hamulców. Aerodynamika RS5 zwiększa na autostradzie docisk, który znacznie poprawia stabilność jazdy.
Dynamiczna elegancja cechuje również wnętrze pojazdu. Sportowe fotele z wyprofilowanymi bokami i zintegrowanymi zagłówkami należą do wyposażenia seryjnego. Siedzenia pokryte kombinacją skóry i Alcantary można regulować automatycznie. Jako alternatywa dostępne są mocniej wyprofilowane fotele kubełkowe ze składanym oparciem lub komfortowe fotele klimatyzowane z miękką tapicerką i funkcją wentylacji.
Masywną kierownicę pokryto perforowaną skórą. Czarne tarcze zegarów mają białe napisy. Po uruchomieniu silnika czerwone wskazówki unoszą się w górę i opadają z powrotem. System informacji kierowcy obejmuje także stoper do rejestracji czasów okrążeń i wskaźnik temperatury oleju. Tak samo jak na monitorze opcjonalnych systemów nawigacji z MMI, przy uruchomieniu silnika pojawia się na nim ekran powitalny RS. Wnętrze utrzymane jest w czarnym kolorze, wstawki dekoracyjne wykonano z karbonu.
Pedały, podpórka pod lewą nogę i przyciski obsługi opcjonalnych systemów MMI mają aluminiowe nakładki. Klamki w drzwiach - jak w każdym RS - przypominają dwa wąskie pałąki. Nakładki aluminiowe zdobią także listwy na progach, a napisy RS5 wprowadzają dynamiczne akcenty do wnętrza. Na życzenie dostępne są eleganckie detale, na przykład ciemne wstawki dekoracyjne o strukturze siatki ze stali nierdzewnej, elementy pokryte błyszczącym, czarnym lakierem ''fortepianowym'' czy szczotkowanym aluminium. Siedzenia mogą być pokryte specjalnym rodzajem skóry w wyjątkowych kolorach. Można zamówić także srebrną podsufitkę. Ponadto program Audi exclusive oferuje specjalne opcje dla RS, w tym między innymi elementy obsługowe pokryte naturalną skórą ''Wildleder'' i dywaniki z napisem RS5. W przypadku opcji z bardziej zaznaczonym akustycznie sportowym układem wydechowym końcówki rur wydechowych mają czarne osłony.

Źródło: Audi

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej