Audi prezentuje nową wersję silnika widlastego V6. Jednostka napędowa 3.0 TFSI wytwarza moc 213 kW (290 KM) i moment obrotowy 420 Nm. W perfekcyjny sposób łączy ze sobą dwie bardzo nowoczesne technologie - bezpośredni wtrysk benzyny i doładowanie za pomocą kompresora. Hightech-V6 jeszcze w tym roku znajdzie się w produkcji seryjnej.
Doładowane silniki mają długą tradycję pod znakiem czterech pierścieni. Już w latach 30-tych zastosowano kompresory w legendarnych samochodach wyścigowych Grand-Prix firmy Auto Union, napędzały one potężne motory 16- i 12-cylindrowe o mocy 440 kW (równo 600 KM). Od późnych lat 70-tych firma Audi zwróciła uwagę na turbosprężarkę - i z nią świętowała ponownie wielkie sukcesy w sporcie motorowym. Równocześnie silniki turbodoładowane Audi rozpoczęły zwycięski pochód na rynku. Teraz swój „wielki powrót” przeżywa kompresor. Stanowi on idealną technologię doładowania dla nowej trzylitrowej jednostki V6 - silnika 3.0 TFSI. Litera T w określeniu silników Audi od tej chwili nie oznacza już tylko turbosprężarki.
Obszerne i szczegółowe badania porównawcze dowiodły, że w przypadku tego silnika mechaniczna sprężarka jest lepszym rozwiązaniem od koncepcji biturbo. We współdziałaniu z bezpośrednim wtryskiem benzyny wykazuje ona zdecydowaną przewagę pod względem możliwości najlepszego wykorzystania miejsca w komorze silnika, efektywnej pracy podczas ruszania od niskich obrotów i dynamicznej reakcji na pedał gazu. Sprężarka ma tak zwartą budowę, że może być umieszczona bez problemu w miejscu kolektora ssącego w 90-stopniowym rozwidleniu rzędów cylindrów. Ponieważ jest ona napędzana przez silnik za pośrednictwem paska wielorowkowego, bezzwłocznie oddaje do dyspozycji swoją pełną moc sprężania, co uzewnętrznia się w nieprzeciętnej sile ciągu podczas ruszania z miejsca. Silnik 3.0 TFSI już przy obrotach 2.500 1/min wytwarza swój maksymalny moment obrotowy o wartości 420 Nm, który pozostaje niezmienny aż do 4.850 obrotów.
Drogi przepływu powietrza za kompresorem są bardzo krótkie; dlatego moment obrotowy jest wytwarzany wyjątkowo szybko, jeszcze bardziej dynamicznie niż w silniku wolnossącym o tej samej pojemności skokowej. 3.0 TFSI bardzo sportowo sprzężono z pedałem gazu - reaguje on nadzwyczaj żwawo i agresywnie. Z dziecinną łatwością rozkręca się do maksimum 6.500 obrotów, przy czym swoją moc znamionową 213 kW (290 KM) osiąga już bezpośrednio przed 5.000 1/min.
Źródło: Audi