Samochody marki Volkswagen mają opinię solidnych, niezawodnych pojazdów o nudnym wnętrzu i kształtach zewnętrznych. Jednak, My w stereotypy nie wierzymy i postanowiliśmy osobiście, sprawdzić model Jetta z rewelacyjnym silnikiem 1.4 TSI 170KM.
Opis
Jetta, Vento, Bora i znów JettaNa początku była Jetta, później Vento, które zastąpiono modelem Bora. Dopiero w 2004 roku pokazano całemu światu, ostatnie wcielenie Golfa z kufrem, jednocześnie wrócono do pierwotnej nazwy Jetta. W polskich salonach oferowany jest od końca 2005 roku. Do wyboru mamy bardzo szeroką gamę silnikową. Począwszy od silników benzynowych: 1.6 MPI 102KM, a kończąc na 200 konnej jednostce 2.0 TSI. Jednostki wysokoprężne rozpoczynają się od 1.9 TDI 105KM, zaś najmocniejszym ropniakiem jest 2.0TDI DPF 170KM. Model dostępny jest w trzech wersjach wyposażeniowych: Trendline, Comfortline i Sportline. Ceny na polskim rynku rozpoczynają się od 62.490zł za odmianę Trendline z silnikiem 1.6 MPI 102KM.
Z przodu Golf, z tyłu Passat
Wygląd Volkswagena Jetty, to połączenie Golfa i Passata. Przód jest identyczny, jak w Golfie i charakteryzuje się sporych rozmiarów chromowaną atrapą silnika z dużym logiem marki. Linia boczna ukazuje typowe, trzybryłowe nadwozie, typu sedan. Z tyłu projektanci nawiązali wyglądem do większego brata Jetty, a mianowicie Passata. Głównym elementem przyciągającym wzrok są diodowe, okrągłe światła, które w nocy są idealnie widoczne, ale w dzień jest trochę gorzej.
Mimo wzorowania się na innych modelach, Jetta jest bardzo atrakcyjnym i ładnym samochodem, który może służyć jako auto reprezentacyjne.
Przestronnie i komfortowo
Wnętrze wita nas pięcioma wygodnymi siedziskami. Przednie są nieźle wyprofilowane i zapewniają wygodę i komfort podróży nawet na dalekich trasach. Podobnie jest z tyłu, gdzie miejsca jest pod dostatkiem dla trójki dorosłych pasażerów. Przestrzeni na nogi jak i nad głowami jest dużo i nikt nie powinien narzekać na jego brak. Bezproblemów zapakujemy wszystkie nasze walizki do 527 litrowego bagażnika z ciasnym otworem, lecz o całkowicie płaskiej podłodze.
Spójrzmy na deskę rozdzielczą. Jest typowo volkswagenowska. Konsola środkowa jest przejrzysta i bardzo łatwa w obsłudze. Na samej górze usytuowano radio z dużym wyświetlaczem, a niżej centrum dowodzenia automatyczną klimatyzacją. Zegary powiewają przejrzystością i czytelnością w każdych warunkach. Całość deski rozdzielczej podświetlona jest na niebieski kolor, o którym są dość różne opinie.
Jakość materiałów i plastików jest bardzo dobra i nie budzi żadnych, większych zastrzeżeń. We wnętrzu nic nie trzeszczy i nie stuka. Po prostu niemiecka dokładność!
Najlepszy wybór
Pod smukłą maską kryje się benzynowy silnik o pojemności 1390ccm. Teraz każdy ironicznie się uśmiecha, myśląc: chłopie to na pewno w ogóle nie jeździ! I tutaj małe zaskoczenie! Jednostka ta, została wyposażona w kompresor i turbinę. Dzięki temu, producent uzyskał moc aż 170KM!! Tak, tak kiedyś nie do pomyślenia było, aby tak małej pojemności silnik posiadał, tak dużą moc. Jednak czasy się zmieniają i teraz tego typu jednostki, wiodą prym w sprzedaży aut. Nie ma co się dziwić, ponieważ parametry zapewniają bardzo dobre osiągi przy umiarkowanym apetycie na paliwo. Pierwsze 100km/h widzimy na prędkościomierzu już po 8.3 sekundach i maksymalnie Jettę rozpędzimy aż do 222km/h. Wyniki są bardzo dobre i grzechem będzie narzekanie na zbyt słaby silnik. Jednostka napędowa połączona jest z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, o krótkich przełożeniach, pracujących precyzyjnie, jak w "szwajcarskim zegarku". Elastyczność stoi na wysokim poziomie, a zawdzięczamy to 240Nm momentu obrotowego, dostępnego dzięki kompresorowi już od 1500 do 4750obr./min. Połączenie dobrej skrzyni biegów i dużego momentu obrotowego, zapewnia kierowcy bezpieczne i pewne przyśpieszanie w każdej chwili, a wyprzedzanie innych pojazdów to czysta przyjemność.
Układ kierowniczy jest precyzyjny i wykonuje wszystkie polecenia wydane przez kierowcę. Jedyną niedogodnością jest zbyt ciężko, chodząca kierownica podczas manewrowania na parkingach. Zawieszenie, zestrojono twardo, ale nie zapominano o komforcie pasażerów.
Pora wspomnieć o spalaniu testowanego modelu. W mieście zużycie sięga 10-ciu litrów benzyny bezołowiowej. Po za miastem spalanie spada do około 6.3 litrów. Podczas całego testu Jetta 1.4 TSI średnio zużywała 7.6 litra na każde 100 kilometrów. Przy takim spalaniu na 55, litrach mamy możliwość przejechania aż 723 kilometrów bez zjeżdżania na stację paliwową!
Ciekawa propozycja
Volkswagen Jetta 1.4 TSI 170KM jest ciekawą propozycją dla osób lubiących auta typu sedan zbudowanych na bazie kompaktów i oferujących dużo przestrzeni wewnątrz. Właśnie to wszystko, oferuje nam model Jetta, a oprócz, tego kierowca ma zapewnione bardzo dobre osiągi z niewielkiego silnika benzynowego o pojemności 1390ccm. A, to wszystko można już mieć za 74.590zł. (wersja Sportline). Jednak, testowany egzemplarz to dodatkowy wydatek 16.110zł za doposażenie. Niestety, niemieckie dodatki zawsze są w cenie.
Plusy
+ Dynamiczny silnik
+ Przestronne wnętrze
+ Ogromny bagażnik
Minusy
- Cena
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1390ccm turbobenzyna (kompresor)
Moc: 170KM przy 6000obr./min
Moment obr.: 240Nm przy 1500-4750obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 8.3sek.
Vmaks: 222km/h
Zużycie paliwa: 9.7/6.0/7.3 [10.0/6.3/7.6 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 55litrów
Teoretyczny zasięg: 723 kilometrów
Wymiary: 4554/1781/1451 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1365kg
Ładowność: 575kg
Pojemność bagażnika: 527/[b.d] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Wyposażenie: wersja Sportline
Cena: 74.590zł. [wersja Sportline] 90.700zł. [wersja testowana]
AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik