Na ślubnym kobiercu teoretycznie staje się tylko raz w życiu, ale z samochodami jest zupełnie inaczej. Pamiętacie jak kilka tygodni temu zachwycałem się małą Włoszką, czyli Lancią Ypsilon? Jednak minęło kilkanaście dni i owszem, moja "miłość" pozostała wśród włoskiej motoryzacji, ale nowym obiektem westchnień jest piękna Alfa Romeo Giuletta, zwana przez niektórych "Julcią". Zapraszam do lektury artykułu o tej wyjątkowej Włoszce.
Opis
Piękna uwodzicielkaAlfa Romeo Giulietta jest naprawdę bardzo ładnym i zwracającym uwagę samochodem. Zresztą sami spójrzcie na te uwodzicielskie światła przednie, które patrzą na nas pasem diodowych lamp LED. Spójrzcie na piękną linię nadwozia, która charakteryzuje się wysokim osadzeniem klamki tylnych drzwi oraz przepięknymi 18-calowymi alufelgami. Tył, nawiasem mówiąc najczęściej oglądany przez innych kierowców, to "fikuśne" lampy diodowe. Kwintesencją stylu, który wyszedł spod ręki projektanta, są wkomponowane w zderzak, dwie owalne końcówki układu wydechowego.
Przestronnie
Zaglądając do wnętrza testowanej Alfy Romeo Giuletta zauważamy sporo przestrzeni dla pasażerów. Auto bez problemów pomieści czwórkę dorosłych osób plus ewentualnie dziecko.
"Julcia" dysponuje bardzo wygodnymi i dobrze wyprofilowanymi fotelami, których atutem jest niezłe trzymanie boczne. Pasażerom, którzy zajmą w nich miejsca, na pewno spodoba się spora przestrzeń nad głowami i na nogi. Z tyłu również nikt nie powinien narzekać na jakiś większy dyskomfort, mimo minimalnie mniejszej przestrzeni nad głowami, spowodowanej opadającą ku tyłowi linią dachu.
Pasażerowie do dyspozycji mają 350-litrowy bagażnik, do którego dostęp jest dość dobry, a całkowicie płaska podłoga umożliwia duże możliwości aranżacji jego wnętrza.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Konsola środkowa jest stosunkowo mocno wysunięta do przodu. Składa się z centralnie umieszczonego, chowanego wyświetlacza, usytuowanego poniżej radioodtwarzacza CD/MP3 oraz trzech pokręteł do obsługi dwustrefowej, automatycznej klimatyzacji.
Zegary umiejscowiono w czterech tubach, dwóch większych po obrzeżach i mniejszych na środku, pod którymi znalazło się miejsce na wyświetlacz komputera pokładowego. Przy lewarku zmiany biegów znajduje się przełącznik systemu D.N.A. (o którym za chwilę). Wszystko jest podświetlone na biało-czerwone kolory, nie męczące spojrzenia kierowcy.
Wszystko jest bardzo dobrze spasowane, a jakość materiałów wykorzystanych we wnętrzu nie budzi żadnych zastrzeżeń.
Najmocniejszy diesel
Pod maską prezentowanej dziś Giuletty znajduje się najmocniejsza wysokoprężna jednostka napędowa o mocy 170 KM uzyskiwanych dwóch litrów pojemności skokowej. Silnik, który charakteryzuje się bardzo dobrą kulturą pracy, zbudowany jest w technologii Common Rail i wyposażony jest w turbinę. Dzięki tym zabiegom Alfa Romeo oferuje naprawdę niezłe osiągi. Pierwsze 100km/h na prędkościomierzu ujrzymy po 8 sekundach od startu, zaś maksymalnie możemy rozpędzić piękną "Julkę" do 218 km/h.
W uzyskaniu takich osiągów na pewno pomaga rewelacyjna, automatyczna skrzynia biegów oznaczona przez włoski koncern jako TCT. Idea jej działania jest podobna do słynnej już skrzyni Volkswagena DSG. Wyposażona jest dwa sprzęgła, które umożliwiają bardzo szybką zmianę biegów. Nawet podczas gwałtownych zmian biegów nie odczujemy zbędnych szarpnięć, czy opóźnienia w reakcji skrzyni.
Połączenie dobrze pracującej skrzyni biegów i sporego momentu obrotowego, który w tym przypadku wynosi 350 Nm, pozwala uzyskać bardzo dobrą elastyczność, która nie tylko zachwyca na papierze, ale również w rzeczywistości. Kierowca zawsze posiada pewność bezpiecznego i szybkiego wyprzedzenia innych pojazdów na drodze. Co szczególnie docenimy podczas jazdy po polskich drogach.
Zawieszenie w Alfie Romeo Giuletta wyposażone jest w system D.N.A, który umożliwia wybór trzech trybów pracy: Dynamic, Normal, All weather.
Tryb Normal powoduje, że zawieszenie jest przyjazne dla pasażerów. Zapewnia on komfort i niezłe resorowanie, nawet podczas jazdy po dziurawych drogach. Mimo to dziury powinnyśmy omijać zawsze szerokim łukiem, ze względu na niskoprofilowe opony osadzone na 18-calowych alufelgach.
Kolejnym trybem jest All weather, czyli jak sama nazwa wskazuje, na każdą pogodę. Po wybraniu tej opcji zawieszenie i charakterystyka pracy podzespołów umożliwia sprawne ale przede wszystkim bezpieczne podróżowanie po zaśnieżonych i piaszczystych trasach.
Ostatnim, ale zarazem najciekawszym trybem jest Dynamic. W momencie wybrania tego trybu zmienia reakcja na pedał gazu, która jest natychmiastowa, zaś zawieszenie zostaje usztywnione. Małym gadżetem jest pojawienie się na wyświetlaczu wskaźnika doładowania turbiny. W trybie Dynamic auto trzyma się bardzo pewnie drogi i trudno wyprowadzić je z równowagi.
Układ kierowniczy jest precyzyjny i dobrze współpracuje z kierowcą, który zawsze może liczyć na wsparcie, niezależnie od sytuacji.
Dynamicznie nie oznacza nieoszczędnie
Minęły już czasy, kiedy dobre osiągi pociągały za sobą wysoki apetyt na paliwo. Bardzo dobrym przykładem jest prezentowana dziś Giuletta, która w mieście zużywa zaledwie 6,2 litra oleju napędowego. W trasie jest jeszcze lepiej i spalanie spada do 5,1 litra. Średnio podczas tygodniowego testu auto zużyło 5,6 litra na każde 100 kilometrów. Taki wynik pozwala na 60 litrowym zbiorników przejechać ponad 1000 kilometrów!
Zakochany
Według mnie Alfa Romeo Giuletta jest nie tylko ładnym stylistycznie samochodem, ale również zapewnia wiele przyjemności z jazdy codziennej. Krótko mówiąc, ten samochód jest wart każdej wydanej złotówki.
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1956 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 170 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 350 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, automatyczna
Napęd: przedni
0-100km/h: 8,0 sek.
Vmaks: 218 km/h
Zużycie paliwa: 5,3/4,0/4,5 (6,2/5,1/5,6 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 60 litrów
Teoretyczny zasięg: 1071 kilometrów
Wymiary: 4351/1798/1465 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1335 kg
Ładowność: 430 kg
Pojemność bagażnika: 350/(1045) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 119 g/km
Gwarancja mechaniczna: 3 lata
Opony: 225/40 R18
Wyposażenie: wersja Distinctive
Cena: 135 800 zł (wersja testowana)
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik