Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Napęd na obie osie, najczęściej w postaci elektronicznie sterowanego rozkładu mocy na wszystkie koła. Coraz częściej takie rozwiązanie trafia nie tylko do jakże popularnych SUVów, ale również do aut typowo rodzinnych (takich, jak niedawno testowany przez Damiana Seat Alhambra) czy nawet kompaktowych „kombiaków”. Dziś chciałbym Państwu zaprezentować brata bliźniaka Seata Alhambry, czyli Volkswagena Sharana. Przyjrzymy się wersji napędzanej wysokoprężnym silnikiem 2,0 TDI o mocy 140 koni mechanicznych i wyposażonej właśnie w napęd na obie osie. Zapraszam do lektury.

Opis

Typowy Niemiec

Stylistycznie Sharana bez problemu dopasujemy do rodziny Volkswagena. Z przodu dominują diodowe światła do jazdy dziennej i wielkie logo umieszczone na sporych rozmiarów atrapie silnika. Bok to typowy van z krótką przednią maską i dużą przestrzenią pasażerską. A to wszystko osadzone na 17-calowych alufelgach. Tył to pokaźnych rozmiarów klapa bagażnika, ozdobiona ciekawie zaprojektowanymi lampami.

Wielki komfort

Volkswagen w tym egzemplarzu postanowił zastosować odsuwane drzwi pasażerów, co bardzo ułatwia dostanie się do trzyosobowej tylnej kanapy. Zarówno kanapa jak i przednie fotele są przestronne, wygodne i zapewniają zawsze bardzo dobry komfort podróżowania.

Na konsoli środkowej centralnie umieszczono dotykowy ekran obsługujący nawigację, radio CD/MP3. Poniżej znajduje się panel sterowania automatyczną klimatyzacją. Jak przystało na „Niemca”, wszystko jest uporządkowane i naprawdę bardzo proste i intuicyjne w obsłudze.

Zegary umilają podróż delikatnym, białym odcieniem cyferblatów z dodatkowym akcentem w postaci czerwonych wskazówek. Pomiędzy zegarami znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego, na którym możemy zobaczyć najważniejsze parametry auta.

Na pewno nie będziemy mieli żadnych problemów z zapakowaniem walizek do niesamowicie obszernego bagażnika. Podróżując tylko w pięć osób, do wykorzystania mamy aż 809 litrów pojemności! Całkowicie płaska podłoga i możliwość złożeni tylnej kanapy dodatkowo podnoszą i tak wysoką ocenę możliwości przewozowych auta.

Skórzano-alkantarowa tapicerka jest bardzo dobrej jakości i nie wymaga większej uwagi w celu utrzymania jej w czystości. I to mimo, że jest beżowego koloru!

W sam raz

Jak już na początku wspomniałem, pod maską prezentowanego dziś „autobusu” Volkswagena znajduje się  silnik wysokoprężny o mocy 140 KM. Moc ta uzyskiwana jest z dwulitrowej jednostki napędowej wyposażonej w turbinę. Osiągi, mimo że mamy do czynienia z typowo rodzinnym autem, są więcej niż dobre. Volkswagen bardzo ochoczo przyśpiesza do pierwszych 100 km/h – zajmuje mu to nieco ponad 11 sekund. Wynik może nie powala na kolana, ale jest to dużych rozmiarów van o sporej masie własnej (1867 kg). Według producenta prędkość maksymalna wynosi 191 km/h.

Kierowca do dyspozycji posiada sporej wartości moment obrotowy, który w tym przypadku wynosi 320 Nm. Dostępny jest on w dość wąskim przedziale od 1750 do 2500 obr./min. Napęd przekazywany jest na obie osie za pomocą sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów oraz systemu Haldex 5. generacji.

Zawieszenie jest zestrojone typowo „po niemiecku”, czyli twarde, ale niepozbawione komfortu podróżowania. Bezpieczeństwo jest zapewnione dzięki najróżniejszym systemom wspomagającym kierowcę. Układ kierowniczy dopasowuje siłę wspomagania do zaistniałej sytuacji, czy to parking czy autostrady.

Podsumowując:
 
Volkswagen Sharan jest idealnym samochodem do podróżowania po całej Europie z kompletem pasażerów i w dodatku z ogromną ilością bagażu. Napęd na obie osie, mimo braku blokad  dyferencjałów, jest naprawdę bardzo przydatnym wyposażeniem. Szczególnie docenimy go podczas poruszania się po piaszczystym lub pokrytym śniegiem terenie. Jak dla mnie Sharan jest naprawdę ciekawą propozycją dla osób uwielbiających wygodne i bezpieczne podróżowanie. Warto zastanowić się, czy nie lepiej dołożyć kilkanaście tysięcy złotych i zamiast kupować auto w nadwoziu kombi zainwestować w większego vana.

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: wysokoprężny (turbo), R4, 16 zaw.
Pojemność silnika: 1968 ccm
Moc: 140 KM przy 4200 obr./min
Moment obr.: 320 Nm przy 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 11,4
Vmaks: 191 km/h
Zużycie paliwa: 7,4/5,2/6,0 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 8,5/5,9/7,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 70 litrów
Teoretyczny zasięg: 820 kilometrów
Wymiary: 4854/1904/1740 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1867 kg
Ładowność: 713 kg
Pojemność bagażnika: 267/809/2430 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/7
Emisja CO2: 158 g/km
Opony: 225/50R17
Wersja wyposażeniowa: Highline
Cena wersji podstawowej: 145 490 zł
Cena wersji testowanej: około 170 000 zł

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej