Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Niewiele już pozostało aut, które można uznać za samochody dla twardzieli. W Stanach Zjednoczonych takimi pojazdami są wszelakiej maści pickupy. W Polsce moda na tego typu auta przyszła wraz ze zmianą przepisów dotyczących pełnego odliczania podatku VAT. W ofercie do wyboru mamy Nissana Navarę, Forda Ranger, VW Amaroka czy bohaterkę dzisiejszego artykułu - Toyotę Hilux.

Opis

Od 1968 roku

Historia Toyoty Hilux sięga lat siedemdziesiątych, kiedy po raz pierwszy japońska marka zaprezentowała model noszący ową nazwę. Był nim tylnonapędowy, dwuosobowy pickup. Ostatnią generację, której przedstawicielkę dziś prezentujemy, wprowadzono do salonów w 2005 roku. W porównaniu do poprzedniczki auto urosło, dzięki czemu wygospodarowano obszerniejsze wnętrze. Klient do wyboru ma trzy rodzaje kabiny: pojedynczą, powiększoną oraz podwójną. Pod maską znaleźć się jedna z dwóch wysokoprężnych jednostek napędowych: 2.5 D-4D o mocy 120 KM oraz 3.0 D-4D o mocy 170 KM.

Bez większych zmian

Najbardziej charakterystycznym elementem Toyoty Hilux są reflektory w kształcie rombu. Nad nimi znajduje się maska wyposażona w pokaźnych rozmiarów wlot powietrza. Szyba przednia jest pochylona i wygląda bardziej, jak w aucie osobowym, niż w "terenówce". Kabina pasażerska nie grzeszy może nadzwyczajną finezją, ale bardzo dobrze spełnia swoje główne zadanie - umożliwia przewiezienie pasażerów w całkiem komfortowych warunkach.

Najciekawszą częścią auta jest oczywiście tak zwana "paka". Jest ona dość spora i oferuje 1.03 metra sześciennego pojemności do linii burt.

Jak w samochodzie osobowym

Czas przyjrzeć się wnętrzu prezentowanego dziś Hiluxa wyposażoną w podwójną kabinę. Kabina auta, mimo roboczego pochodzenia, przypomina raczej standard znany z samochodów klasy średniej. Mamy tu wielofunkcyjną kierownicę podobną do tej z Avensisa., dość ciekawie zaprojektowaną konsolę środkową, duży ekran nawigacji oraz panel do obsługi automatycznej klimatyzacji. Całość jest nieźle wykonana, a użyte materiały, jak na tę klasę, są zaskakująco dobrej jakości.

Wnętrze jest przestronne i miejsca wystarczy dla czterech dorosłych osób. Owszem ta piąta, jak zawsze, będzie miała najgorzej, choć na pewno się zmieści. Z przodu zarówno kierowca jak i pasażer do dyspozycji mają wygodne i przestronne fotele o trochę słabym trzymaniu bocznym., W tego typu aucie nie jest to jednak poważną wadą. Z tyłu znajdziemy trzyosobową kanapę, pod którą umieszczona została niewielka skrzynia - choćby na łopatę, która na pewno przyda się podczas wojaży w terenie.

Nowy mocniejszy silnik

Poprzednie Hiluxy dysponowały 2,5-litrowym silnikiem dieslowskim o skromnej mocy 120 koni mechanicznych, które owszem dawały sobie radę z ciężkim autem, ale pod warunkiem pustej "paki". A przecież to auto jest przeznaczone do ciężkiej i jeszcze raz ciężkiej pracy, więc mocy nigdy za mało. Dlatego bardzo dobrym wyborem będzie niedawno wprowadzony do oferty 3-litrowy silnik o mocy 171 KM. Jednostka ta pozwala rozpędzić ważące ponad dwie tony auto do pierwszej setki w 11,9 sekundy i osiągnąć 175 km/h.

Standardowo napęd przekazywany jest na tylne koła, jednak w miarę potrzeby możemy załączyć przeniesienie momentu obrotowego również na koła przednie. W bardzo trudnym terenie przydać się może "prawdziwy" reduktor. Auto wyposażone jest w automatyczną, 5-biegową skrzynią biegów, która do najnowszych nie należy. Szczególnie jest to zauważalne podczas gwałtownego przyśpieszania, kiedy odczuwamy lekkie opóźnienie w reakcji oraz szarpnięcia.

Elastyczność, mimo dużej masy i gabarytów auta, jest w zupełności wystarczająca. Do dyspozycji mamy 360 Nm momentu obrotowego, który dostępny jest już od 1400 obr./min. Wartość ta zapewnia dla kierowcy dość pewne i bezpieczne manewry wyprzedzania innych pojazdów na drodze. Trzeba tylko pamiętać, że z nieobciążoną "paką" po gwałtownym wciśnięciu gazu auto potrafi zarzucić tyłem.

Układ kierowniczy w Hiluxie nastawiony jest głównie na jazdę w terenie. Odczujemy to podczas podróżowania na utwardzonej szosie, kiedy odczuwalne są małe opóźnienia w reakcji na wydane polecenie. Podobnie ma się sytuacja z zawieszeniem, które zapewnia idealne warunki do jazdy w terenie, ale ledwo przyzwoity komfort na zwykłej drodze.

Umiarkowane spalanie

Spalanie w takim aucie mimo wszystko jest na dalszym miejscu, choć na pewno nie do końca. Najgorsza sytuacja jest gdy Toyotę Hilux wykorzystujemy w mieście. Wtedy silnik potrzebuje 12 litrów oleju napędowego. W trasie ta wartość potrafi spaść nawet do 8,1 litrów. Podczas tygodniowego testu samochodu Hilux średnio zużywał równe 10 litrów na każde 100 kilometrów przejechanej drogi. Przy 80-litrowym baku daje możliwość przejechania około 800 kilometrów bez konieczności szukania stacji paliwowej.

Uniwersalne

Toyota Hilux bez wątpienia jest samochodem nieprzeciętnie uniwersalnym. Zapewnia komfortowe przemieszczanie się czwórki, a nawet piątki pasażerów. Wielkim atutem auta jest klasyczny napęd na obie osie, który będzie pomocny nie tylko podczas zimy. Dzięki niemu można bez obaw i świadomie "zapuścić" się nawet w trudniejszy teren. Kolejnym atutem jest ogromny bagażnik do wykorzystania. To wszystko za umiarkowaną cenę zakupu, który w przypadku tak wyposażonej Toyoty Hilux wynosi 153 610 zł. Patrząc na to co otrzymujemy w zamian, cena jest naprawdę rozsądna.

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 2982 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 171 KM przy 3600 obr./min
Moment obr.: 360 Nm przy 1400 obr./min
Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna
Napęd: tylny/4x4
0-100km/h: 11,9 sek.
Vmaks: 175 km/h
Zużycie paliwa: 10,9/7,3/8,6 (12,0/8,1/10,0 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 80 litrów
Teoretyczny zasięg: 800 kilometrów
Wymiary: 5255/1835/1810 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 2028 kg
Ładowność: 702 kg
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Emisja CO2 : 227 g/km
Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 tys km
Okresy międzyprzeglądowe co: 30 tys km lub co roku
Opony: 265/65 R17

Wyposażenie: wersja SR5

Cena:
153 610 zł (wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Toyota Hilux 3,0 D-4D 170KM SR5 A/T

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej