Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Klasa aut kompaktowych to nieprzerwana, już kilkunastoletnia walka z tradycyjnym liderem segmentu, jakim jest Volkswagen Golf. Większość liczących się marek posiada w swojej ofercie auto kompaktowe. Tempo odświeżania modeli jest tutaj bardzo szybkie, więc w ostatnim czasie w salonach pojawiło się sporo odnowionych kompaktów. Niedawno Damian prezentował na naszych łamach test najnowszego Peugeota 308 (link tutaj), a nasz naczelny pokusił się o porównanie Toyoty Auris z Seatem Leonem i oczywiście Volkswagenem Golfem (artykuł tutaj). Dziś chcielibyśmy na łamach naszej strony przedstawić Państwu kolejnego groźnego rywala w tej klasie, najnowszą Mazdę 3.



Opis

Trzecia generacja

Historia Mazdy 3 jest stosunkowo krótka. Model ten po raz pierwszy został zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Genewie. Było to w 2003 roku. Auto było produkowane przez 6 lat, kiedy to w roku 2009 japoński producent postanowił wprowadzić II generację. Ten model utrzymał się na rynku aż do czerwca ubiegłego roku. Wtedy to do salonów trafiła najnowsza Mazda 3, którą dziś Państwu prezentujemy. Auto dostępne jest – podobnie jak poprzednio – w dwóch odmianach nadwoziowych: jako 5-drzwiowy hatchback oraz niewielki sedan. W przyszłości ma się też pojawić bardzo zgrabne kombi.

Japońska piękność        

Już od kilkunastu lat Mazda udowadnia, że potrafi zaprojektować samochody o przepięknej linii nadwozia. Nie inaczej jest z prezentowaną dziś nową odmianą „trójki”. Od pierwszej chwili uwodzi nas przepięknie zaprojektowanym, „skośnookim” przodem ze sporych rozmiarów atrapą silnika z logiem marki. Linia boczna to delikatnie zarysowana linia nadwozia typowego kompaktowego hatchbacka. Tył to znów ciekawie zaprojektowane lampy o ostrych liniach. Nie da się ukryć, że Mazda 3 to bardzo ładnie prezentujący się przedstawiciel klasy kompaktowej, pochodzący z Kraju Kwitnącej Wiśni.

Dla czwórki

Wnętrze auta oferuje cztery komfortowe miejsca, na których z powodzeniem mogą zasiąść dorośli ludzie. Obszerne i wygodne fotele przednie posiadają bardzo dobre trzymanie boczne.

Na tylnej kanapie najwygodniej zasiądzie dwójka dorosłych osób plus ewentualnie większe dziecko (bez fotelika). Niestety, trzeba pamiętać, żeby z tyłu nie sadzać wysokich pasażerów, ponieważ miejsce nad głowami jest ograniczone opadającą linią dachu. Za to na nogi przestrzeni na pewno nikomu nie zabraknie.

Zapakowanie cięższych walizek do 364-litrowego bagażnika może sprawić problem poprzez stosunkowo wysoki próg załadunkowy. Na całe szczęście klapa bagażnika otwiera się wysoko, a całkowicie płaska podłoga umożliwia łatwe ustawienie bagaży.

Zegary, niczym w sportowym samochodzie, umieszczone są oddzielnie. Centralnie usytuowano dużych rozmiarów prędkościomierz, otoczony dwoma prostokątami, w których znajduje się elektroniczny obrotomierz i wyświetlacz komputera pokładowego.

Konsola środkowa składa się z umiarkowanej ilości przycisków, które głównie służą do obsługi klimatyzacji. Na górze znajduje się wyświetlacz obsługujący radio i komputer pokładowy.

Za niewielkiej wielkości lewarkiem skrzyni biegów (który tak świetnie leży w dłoni, że żal go wypuszczać)znajduje się centrum dowodzenia systemami auta, składające się z dużego pokrętła otoczonego kilkoma przyciskami. Cały ten panel służy do obsługiwania radia oraz komputera pokładowego.

W sam raz

Opisywana dziś Mazda 3 wyposażona jest w silnik benzynowy. Wolnossący, czyli nie posiadający żadnych dodatkowych wzmocnień w stylu turbiny, czy kompresora. Japońska marka nie poddała się jakże ostatnio popularnej modzie na downsizingi w swoim kompakcie proponuje dwulitrową jednostkę napędową. Wtym przypadku  – słabszą jej wersję, o mocy 120 KM. Moc wydaje się niewielka, ale zaskakująco solidny jak na silnik bez doładowania moment obrotowy pozwala na rozpędzenie auta ważącego 1205 kg do pierwszej setki w niespełna 9 sekund i maksymalnie osiągnąć około 195 km/h. Realne odczucia są jeszcze lepsze i czasem możemy mieć wrażenie obcowania z dużo mocniejszym autem, niż jest to w rzeczywistości!

Moment obrotowy to równe 210 Nm, dostępne dopiero przy 4000 obr./min. Jednak fakt ten nie przeszkadza i naprawdę Mazdę 3 z tym silnikiem można zaliczyć do aut dynamicznych.

Napęd przekazywany jest na przednie koła. Pomaga w tym manualna, sześciobiegowa skrzynia biegów. Przełożenia są zestopniowane dość krótko, co pomaga w sprawnym rozpędzaniu auta i nadaje mu choć trochę sportowej zadziorności.

Zawieszenie już tradycyjnie w tym modelu jest dość twarde i najbardziej odczujemy to w momencie napotkania większych nierówności w asfalcie. Komfort podróżowania jest więc nieco ograniczony, ale nadal stoi na dobrym poziomie.  Powodów do narzekać na pewno nie ma.

System i-ELOOP

System ten, dzięki specjalnemu superkondesatorowi, pozwala na odzyskiwanie energii, jaka powstaje podczas hamowania Zdobyta w ten sposób energia pozwala na zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo, zasilając klimatyzację i inne elektroniczne podsystemy Mazdy. Ciekawe rozwiązanie, a połączone z systemem Start&Stop, może pozwolić na zauważalne oszczędności podczas wizyt na stacji paliwowej.

Umiarkowane spalanie

Mazda 3 w mieście potrzebuje na każde 100 kilometrów podróży 7,7 litra benzyny bezołowiowej. W trasie możemy bez wysiłku uzyskać wynik nawet 5,9 litra! Średnio podczas tygodniowego testu „trójka” spalała 6,8 litra na 100 kilometrów. Wynik ten umożliwia przejechanie na pełnym baku nawet do 750 kilometrów, co trzeba uznać za bardzo dobry wynik!

Groźna konkurencja

Najnowsza Mazda 3 jest bardzo ciekawą propozycją i groźną konkurencją dla innych aut kompaktowych. Jej atutami są na pewno stylistyka zewnętrzna, bardzo dobrze spisujący się silnik, dobre wyposażenie i co najważniejsze – niewygórowana cena zakupu. Model testowy to wydatek 77 800 zł. Oczywiście nie ma auta bez wad i Mazda3 nie jest tutaj wyjątkiem. Jej największą wadą jest spory próg załadunkowy i stosunkowo niewiele miejsca nad głowami z tyłu. Wady te to jednak drobiazgi i na pewno nie dyskwalifikują tego modelu. Dlatego też nie dziwię się, że coraz częściej można spotkać na drogach nową Mazdę 3.    

Dane techniczne

Dane techniczne:

Silnik: 4-cylindrowy, benzynowy
Pojemność silnika: 1998 ccm
Moc: 120 KM przy 6000obr./min
Moment obr.: 210Nm przy 4000obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 8,9 sek.
Vmaks: 195 km/h
Zużycie paliwa: 6,5/4,3/5,1 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 7,7/5,9/6,8 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku:51 litrów
Teoretyczny zasięg: 750 kilometrów
Wymiary: 4465/1795/1450 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1205 kg
Ładowność: 610 kg
Pojemność bagażnika: 364 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 119 g/km
Opony:205/60R16
Wersja wyposażeniowa: SkyEnergy
Cena wersji podstawowej: 75 400 PLN
Cena wersji testowanej: 77 800 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej