Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

Dynamika i osiągi to klucz do przyjemności z jazdy. Inżynierowie Mazdy skupili się przede wszystkim na przewidywalności i reakcjach samochodu.

Wykorzystując technologie Skyactiv stworzone przez Mazdę, CX-5 to auto stworzone z myślą o ludziach i ich potrzebach.
W duchu Jinba Ittai, jedności kierowcy i samochodu, inżynierowie Mazdy uczynili wszystko co możliwe, aby auto było przyjazne dla użytkownika. Zoptymalizowano pozycję kierownicy, pedałów, każdego innego mechanizmu, z którym do czynienia ma kierowca, oraz doprowadzono do perfekcji pole widzenia zza kierownicy.

Dla twórców CX-5 priorytetem było wyeliminowanie wszystkich zachowań, które mogłyby wpływać na przyjemność z jazdy (poczucie jedności) i wymagałyby od kierowcy dodatkowej korekcji toru jazdy. Aby to osiągnąć, przeprowadzono staranną analizę reakcji samochodu na działania kierowcy oraz sposobu w jaki kierowca te reakcje odczuwa. Dzięki temu Mazda mogła uzyskać idealny stan przewidywalności zachowań samochodu poprzez skupienie się na trzech elementach: przewidywalności, synchronizacji i harmonizacji.

Inżynierowie skupili się na tym, aby CX-5 zachowywała się zgodnie z intencjami kierowcy - czyli aby ruch samochodu odpowiadał temu, czego oczekuje prowadzący. Pozwala to kierowcy na podejmowanie błyskawicznych decyzji o następnych działaniach przy zachowaniu pewności, że samochód zareaguje zgodnie z oczekiwaniami.

Prowadzenie to szereg następujących po sobie czynności. Inżynierowie Mazdy zdawali sobie sprawę, że kluczem do płynnego i szybkiego przejścia między kolejnymi działaniami jest sprawna synchronizacja. CX-5 miała reagować na działania kierowcy od pierwszego razu, bez konieczności wprowadzania korekt. Szczególną uwagę poświęcono sposobowi, w jaki samochód udziela informacji zwrotnej do kierowcy.

W warunkach rzeczywistych do zrealizowania intencji kierowcy konieczne jest wykonywanie zespołów czynności, które w zależności od okoliczności są dobierane i modyfikowane przez kierowcę. Celem Mazdy było zapewnienie, aby te kombinowane czynności (przyspieszanie, skręcanie, hamowanie) były odbierane przez kierowcę jako harmonijnie złożone elementy jazdy.

Mazda CX-5 osiąga nowe poziomy przewidywalnej reakcji na działania kierowcy, gwarantując przyjemną jazdę. Kierowca odczuwa te cechy już w chwili dotknięcia kierownicy czy wciśnięcia pedału gazu.

CX-5 to pierwsza Mazda zbudowana w oparciu o wysokowydajne jednostki Skyactiv. Wykorzystuje w pełni zalety technologii Skyactiv, dzięki czemu w każdej sytuacji drogowej kierowca ma do dyspozycji duży moment obrotowy, nawet przy niewielkich obrotach silnika. Dostrajając sposób przyspieszania do oczekiwań kierowców firma nie zapomniała o pozostawieniu kierowcom pełnej swobody działania, dzięki czemu udało się osiągnąć nie tylko liniowy charakter rozwijania mocy przez silniki, ale również połączyć go z niewielkim zużyciem paliwa.

Pod maską CX-5 znajdziemy jeden z trzech oszczędnych silników czterocylindrowych (dwa silniki Diesla i jeden benzynowy) połączone z sześciobiegowymi przekładniami ręcznymi lub automatycznymi i dalej z napędem na obie osie (AWD) lub oś przednią (FWD).

Niezależnie od wybranej kombinacji wszystkie modele CX-5 wyposażone są w i-stop. Jest to system automatycznego wyłączania silnika zapewniający najszybszy na świecie ponowny rozruch.

Silniki Skyactiv są efektem prac nad możliwie najbardziej efektywnym spalaniem paliwa. 2,2-litrowy Skyactiv-D występuje w dwóch wersjach: podstawowej, osiągającej moc 110kW/150 KM przy 4500 obr./min. i maksymalny moment obrotowy o wartości 380 Nm w zakresie 1800-2600 obr./min. oraz wzmocnionej (tylko AWD) o mocy 129kW/175 KM przy 4500 obr./min. i momencie obrotowym 420 Nm przy 2000 obr./min.

Wyposażona w sześciobiegową ręczną skrzynię biegów Skyactiv-MT, mocniejsza wersja nowego modelu przyspiesza od zera do 100 km/h w jedynie 8,8 sekundy i rozwija maksymalnie prędkość 207 km/h.

Jednak mimo wyjątkowych wartości momentu obrotowego silniki Skyactiv-D są wyjątkowo czyste i ekonomiczne, nawet jak na diesle. Już na niemal trzy lata przed wprowadzeniem, spełniają normy emisji Euro VI, bez konieczności stosowania kosztownych systemów dodatkowego oczyszczania spalin. Sekretem tego osiągnięcia jest wyjątkowo niski stopień sprężania, niewielka masa własna i specjalna dwustopniowa turbosprężarka - choć to nie wszystkie pomysłowe rozwiązania, które trafiły do produkcji.

Zaskakującą cechą CX-5 jest średnie zużycie paliwa wynoszące jedynie 4,5 l/100 km (w cyklu mieszanym samochodu z silnikiem Diesla w wersji podstawowej, z napędem na przednią oś i ręczną skrzynią biegów). Oznacza to emisję CO2 raptem 119g/km; to jeden z najlepszych w Europie wyników wśród kompaktowych SUV-ów.

Projektanci silnika benzynowego Skyactiv-G również szukali sposobu na konstrukcję lekkiej jednostki, która generowałaby większą moc z mniejszej ilości paliwa. Tak jak w przypadku silnika Diesla, kluczem okazał się stopień sprężania i to on jest przyczyną sukcesu dwulitrowej jednostki Skyactiv-G.

W jej przypadku jest jednak wyjątkowo wysoki (14:1) i korzysta z nowo zaprojektowanego kolektora wydechowego 4-2-1 i specjalnych tłoków, dzięki czemu udało się rozwiązać problemy jakie napotykane są w silnikach o wysokim stopniu sprężania (na przykład spalanie stukowe).

W rezultacie Skyactiv-G jest o 10% lżejszy i ma znacząco niższe opory wewnętrzne niż jednostka 2.0 MZR, którą zastępuje, a przy tym ma wyższy moment obrotowy, mniejsze zużycie paliwa i emituje mniej trujących substancji.

Napędzana na przednią oś CX-5 z silnikiem benzynowym (tylko z ręczną skrzynią biegów) osiąga moc 121kW/165 KM przy 6000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min.; w wersji czteronapędowej jest to odpowiednio 118kW/160 KM i 208 Nm.

W wersji przednionapędowej CX-5 wystarcza to do sprintu 0-100km/h w czasie 9,2 sekundy i osiągnięcia maksymalnej prędkości 200 km/h. Średnie zużycie wynosi 6,0 l/100 km i odpowiada emisji CO2 w wysokości 139g/km, co również plasuje ją wśród najlepszych w klasie.

Aby przenieść moc na koła, Mazda zaprojektowała dwie nowoczesne skrzynie biegów, które debiutują w CX-5. To wspomniana wyżej ręczna Skyactiv-MT oraz automat Skyactiv-Drive.

Ta druga, wyposażona w blokadę przetwornika momentu obrotowego działającą na każdym biegu, znakomicie imituje zachowania skrzyni ręcznej, łącząc w sobie wszystkie cechy różnych rodzajów skrzyń automatycznych.

Łagodne zmiany biegów i liniowe przyspieszenia osiągalne są we wszystkich samochodach z napędem na cztery koła oraz w przednionapędowej wersji ze standardowym silnikiem Diesla. Skyactiv-MT z kolei daje kierowcy to samo poczucie precyzyjnej skrzyni biegów z krótkimi drogami przełączania co legendarna już skrzynia biegów w roadsterze MX-5.

Oba typy skrzyń biegów, lżejszych i wydajniejszych niż ich poprzedniczki, przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa i lepszych osiągów samochodu.

Źródło: Mazda

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej