Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

Kraków i Tychy były areną premiery medialnej nowej Lancii Ypsilon. Auto powstaje w Tychach i ma szansę stać się hitem sprzedaży. Może na wet na miarę Fiata 500...

Piękna, bo włoska

Koncern Fiata wprowadził właśnie na rynek nowe auto. Lancia Ypsilon czwartej, w 25.letniej historii modelu generacji, powstaje w tyskich zakładach Fiata i, co możemy już powiedzieć po oficjalnej prasowej premierze, jest skazana na sukces. No, zwłaszcza we Włoszech.

Tradycja i historia zobowiązuje. Auto wygląda urzekająco. Tył elegancki niczym w Delcie. Przód, w nieco nostalgicznym stylu PT - Cruisera (wszak Chrysler, to już też Lancia). Czyli trochę Ameryki a trochę Europy. Albo bardziej eufemistycznie, amerykański mit Waltera Chryslera dostał europejskie korzenie od Vicenzo Lancii

A bardziej roboczo, wnętrze, typowa, włoska (stylistycznie) robota. Równie imponujące zresztą jak wygląd zewnętrzny. Górny panel z zegarami równoważy środkowy z radiem i nawigacją. Wszystko w eleganckim, błyszczącym plastiku. Nieco zastrzeżeń możemy mieć jedynie do nieco zbyt wielkich połacie podszybia. Ale, w sumie to szczegół. Mniej wyrozumiali jednak jesteśmy co do pięciobiegowej (tylko) skrzyni biegów i hamulca bębnowego z tyłu. W takim aucie to, naszym zdaniem, "letki" nietakt...

Podwodzie, wbrew naszym przypuszczeniom nie pochodzi od Fiata 500. To, jak mówili przedstawiciele producenta, zupełnie nowa konstrukcja. I choć z pozoru podobne, rożni się zasadniczo. Wszak 500 jest tylko 3.drzwiowa. A lancia Ypsilon, tylko pięcio! Zaskoczenie? Chyba nie bardzo. Nawet auto miejskie, a taka bez wątpienia jest Lancia Ypsilon, powinna być praktyczna. A auta 3 drzwiowe, choć wyglądają dynamicznie, wręcz sportowo sprawiają sporo kłopotów przy zajmowaniu tylnych siedzeń. Szczególnie auta mniejsze. Tego inżynierowie lancii chcieli uniknąć i dlatego wersja trzydrzwiowa nawet nie był brana pod uwagę.



Po pierwsze, technologia

Auto, o czym wyżej, jest na skroś nowoczesne i naszpikowane nowoczesna elektroniką. W małej Lancii jest wszystko, co do niedawna zarezerwowane było tylko do aut klasy premium. Zresztą, Ypsilon to taki maluch premium. Dlatego trudno się dziwić, że i kosztuje. I ty spore zaskoczenie in minus. Podstawowa wersja to wydatek bez mała 45. tysięcy. Taka - wypasiona, w wersji Platinum, 70.! A` propos. Nowa Lancia Ypsilon będzie dostępna w 17 kolorach i 3 wersjach wyposażenia - Silver, Gold i Platinum i 3 z 3 silnikami. Silnik 1.2 Fire EVO II o mocy 69 KM wyposażono seryjnie w system Start&Stop, który umożliwia 5-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 do atmosfery. Zwiększony moment występuje już w dolnym zakresie obrotów (102 Nm przy 3000 obr./min) a maksymalna moc ? w zakresie górnym (69 KM przy 5500 obr./min). Silnik ten wykazuje więc najlepszą w swej kategorii elastyczność w stosunku do zapotrzebowania na paliwo.

Druga z oferowanych jednostek benzynowych, silnik 0.9 TwinAir o mocy 85 KMto idealne rozwiązanie do jazd w warunkach miejskich i pierwsza z nowej serii dwucylindrowych konstrukcji Fiat Powertrain rozwijających moc od 65 do 105 KM.

W porównaniu z 1.2 EVO II ma jednak wyższą moc (85 KM) i moment obrotowy (145 Nm przy 1900 obr./min). Turbodoładowany silnik 0.9 TwinAir pozwala znacznie obniżyć zużycie paliwa i emisję spalin na tle jednostek konkurencyjnych o identycznej pojemności i osiągach.

Jest tez coś dla fanatyków diesla. Silnik wysokoprężny 1.3 MultiJet (Euro 5) o mocy 95 KM przy 4000 obr./min i momencie 200 Nm przy 1500 obr./min wyposażono seryjnie w system Start&Stop. Jednostka ta posiada turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic spalin, nową pompę oleju o zmiennej wydajności oraz alternator typu "smart charge" i wyróżnia się niskim poziomem emisji CO2 - zaledwie 99 g/km w cyklu mieszanym.



Dobra, bo z Polski

Nowa Lancia Ypsilon będzie powstawała tylko w zakładzie w Tychach. Zresztą, jej produkcja już ruszyła. Tym samym Włosi uznali że tylko Tychy sprostają ostrym wymaganiom jakościowym. Wszak ten niewielki samochód ma święcić tryumfy rynkowe w całej Europie. D do tego potrzebna jest najwyższa jakość. A jakość, to i odpowiedni "wsad". Ten fiatowski wsad w Lancię i Tychy to sporo ponad 300 mln euro. I pewnie dlatego, jak złośliwie zauważył któryś z kolegów dziennikarzy, Ypsilon będzie tyle kosztował...


Artur Balwisz

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej