Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

 

Z czym kojarzy Ci się marka Fiat? Głównie z motoryzacją… a przede wszystkim z bardzo popularnym i modnym Fiatem 500. Jestem pewny, że nawet przez chwilę nie pojawił się w Twojej głowie obraz dość sporego „klocka” z silnikiem diesela o pojemności 2.4l, napędem 4x4 i prześwitem lekko ponad 20 cm. Mi też nie.

 

Opis

 

Zapewniam Cię jednak, że nie jest to wytwór mojej spaczonej wyobraźni tylko fakt który mam zamiar bliżej Ci przedstawić, bo wiem ten „klocek” to Fiat Fullback który, jeździ i radzi sobie świetnie na nierównym terenie. Nie jest to owoc pracy samego koncernu Fiat i nie uważam tego za wielki minus. Włosi chcąc poszerzyć swoją ofertę, a dokładniej mówiąc, wprowadzić coś zupełnie nowego, nie do końca mając dobre pojęcie o „montowaniu” LCV (lekkich samochodów dostawczych), weszli we współprace z doświadczonym japońskim koncernem Mitsubishi i wyszło im to na dobre.

 

 

Patrząc na naszego włoskiego bohatera, widzimy wiele podobieństw względem popularnego Mitsubishi L200. Delikatne zmiany nadkola, inaczej narysowany grill i zmiana jeszcze paru detali powinny wystarczyć, żeby odróżnić go od swojego starszego brata z innej matki. Ale nie mam zamiaru rozpisywać się tutaj na temat różnic pomiędzy Włochem a Japończykiem. Fullback z każdej strony wygląda masywnie i nie ma wątpliwości, że jest to samochód przystosowany do ciężkiej pracy w każdych warunkach. Wszystkie wersje Fullbacka są zdolne do przeprawy przez błoto, śnieg, piasek lub wszystko inne, co stoi mu na drodze w ramach ludzkiego rozsądku.

 

 

Jak na samochód roboczy Fiat Fullback oferuje bardzo wiele. Odtwarzacz CD i MP3, Bluetooth, wygodne skórzane fotele, dwustrefowa klimatyzacja czy kamera cofania i można pomyśleć, że właśnie usiadłeś za kierownicą luksusowego SUV-a. Jest fajnie ale ten luksus możemy otrzymać decydując się na najbogatszą wersję wyposażenia.

 

 

Chcąc skorzystać w pełni z tego luksusu na chwilę przesiadłem się na tylną kanapę żeby przekonać się czy miejsca jest wystarczająco na wygodne wyprawy poza miasto. Jestem pod dużym wrażeniem, wystarczająca ilość miejsca za fotelem kierowcy i wyjątkowo wygodna kanapa, zapewni pasażerom komfortowe voyage.

 

 

Fullback napędzany jest silnikiem diesla 2,4 litra, o mocy 180 KM. Dodatkowo możesz wybrać pomiędzy sześciobiegową manualną skrzynią lub opcjonalnie 5-biegową automatyczną przekładnią. Maksymalny moment obrotowy to 430 Nm przy 2500 obr./min. 2,4-litrowy diesel ciągnie mocno na każdym przełożeniu, jednak w wersji z automatyczną skrzynią biegów możesz odnieść wrażenie, że każdy bieg skrzynia załącza z lekkim opóźnieniem, wprowadzając silnik na wysokie obroty, co przedkłada się na wzrost hałasu w kabinie.

 

 

Ze względu na konstrukcję ramy podwozia, jazda Fullbackiem po zwykłych drogach może być nieco podobna do jazdy ciężarówką, ale za to po za trasą zaczyna się zabawa. Do wyboru są 4 tryby napędu, „2H” - napęd tylko na tylną oś, „4H” - dostępny przy prędkości do 100 km/h, tryb „4HLc” - z blokadą centralnego dyferencjału, „4LLc” - nie tylko blokuje centralny dyferencjał, ale również aktywuje reduktor w celu zwiększenia momentu obrotowego w warunkach off-roadowych.

 

 

Kąt natarcia 30 stopni, kąt zejścia 22 stopnie, kąt przechyłu bocznego to 45 stopni a więc możemy się już pobawić w mały rajd w ciężkich warunkach.

 

Nie ma się co oszukiwać i trzeba powiedzieć wprost, że Fiat Fullback nie wgniecie Cię w fotel podczas przyspieszania. Ciężki Włoch potrzebuje 11,8 sekundy żeby rozpędzić się od 0 do 100km/h i jest to wszystko czego można oczekiwać przy wsparciu 5-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Ale na pick-up-a nie będzie się decydował niespełniony kierowca WRC. Spalanie w cyklu mieszanym oscyluje w granicach 10 l/100km.

 

Fullback jest idealny dla każdego konstruktora, pracownika leśnictwa, inżyniera czy teraz bardzo popularnego drwala, który chce przejechać z punktu A, mieszczącego się w najgorszym bagnie w dowolny punk B nie tracą czasu na objazdy. Lekki w prowadzeniu o dynamicznej linii i bogatym wyposażeniu wnętrza. W wersji LX można zapomnieć, że to pick-up samochód ze skrzynią ładunkową i kabiną pasażerską.

 

Cena… zaczynając od najniższej to 118 080 PLN za Fullback-a z przedłużoną kabiną, 150-konnym silnikiem, manualną skrzynią biegów w wersji wyposażenia SX. Dla porównania, wersja testowa to Fullback z podwójną kabiną, 180-konnym silnikiem, automatyczną 5-biegową skrzynią w wersji wyposażenia LX to koszt 137 145 PLN. Patrząc na cennik niemalże bliźniaczego Mitsubishi L200 z podwójną kabiną, silnikiem o pojemności 2.4-litra i mocy 181 KM w najwyższej wersji wyposażenia Instyle Double Cab to wydatek na poziomie 148 990 PLN.

 

 

 

 

Dane techniczne

Dane techniczne:

 

Silnik: turbodiesel, R5, 20V
Pojemność silnika: 2442 ccm 
Moc: 180 KM przy 3500 obr./min 
Moment obr.: 430 Nm przy 2500 obr./min 
Skrzynia biegów: 5-stopniowa, automatyczna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 11,8 s. 
Vmaks: 177 km/h 
Zużycie paliwa: 7,5 (l/100km) (cykl mieszany) 
Zużycie paliwa testowe: 10,0 (l/100km) (cykl mieszany) 
Pojemność baku: b.d litrów 
Teoretyczny zasięg: 680 kilometrów 
Wymiary: 5285/1815/1780 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach) 
Waga: 1875 kg 
Pojemność bagażnika: 1000 kg 
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5 
Emisja CO2: 196 g/km
Opony: 245/65 R17 
Cena wersji podstawowej: 118 080 PLN (przedłużona kabina)
Cena wersji testowanej: 137 145 PLN

 

Autor(tekst+fot.): Krzysztof Zdankowski

 

Galeria

 

 

Fot. Krzysztof Zdankowski

 

 

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej