Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

Zgodnie z zapowiedzią marki Dodge, miejscem publicznego debiutu nowego Dodge Viper’a SRT10® ACR 2008 (American Club Racer) będzie tegoroczny Salon Samochodowy w Los Angeles, który w bieżącym roku otwarty będzie dla zwiedzających w dniach 16 – 25 listopada. 

Nowy Dodge Viper SRT10 ACR powstał w myśl pięciu zasad, jakim hołduje każda konstrukcja SRT: niezwykły silnik, agresywna stylizacja zewnętrzna, wnętrze inspirowane wyczynem, modelowa skuteczność hamowania oraz własności jezdne klasy światowej w całym zakresie dynamiki pojazdu.

Obok agresywnej estetyki – stylizacją nadwozia Dodge Vipera SRT10 ACR kierowały także względy funkcjonalne na torze wyścigowym. Stąd „wyostrzony” przedni dyfuzor o zmiennej geometrii, ruchomy spojler tylny wyprofilowany w oparciu o reguły numerycznej mechaniki płynów (CFD) oraz optymalizacja przednich płatów karoserii. Celem maksymalnego ograniczenia masy własnej, nowe elementy aerodynamiczne wykonane są z jednokierunkowego laminatu karbonowego i formowane w reaktorze ciśnieniowym. Dyfuzor i płaty przednie pokryte są wszystkich modelach Vipera SRT10 ACR warstwą ochronną w formie splotu karbonowego. Sam dyfuzor jest odporny na drobne odkształcenia i stabilizowany stalowymi linkami nośno-napinającymi, a przed uszkodzeniami oraz zużyciem wskutek tarcia zabezpieczają go trzy demontowane listwy ochronne.

Aerodynamikę Dodge Vipera SRT10 ACR podporządkowano maksymalnemu zwiększeniu siły docisku do podłoża i przyczepności poprzecznej. Wyposażenie samochodu obejmuje także ‘track extension’ – element aerodynamiczny, stosowany w miejsce środkowej listwy ochronnej przedniego spojlera podczas wyścigów na szybkich torach zamkniętych. Jest to sposób na redukcję oporów powietrza i podniesienie siły docisku przednich kół do podłoża o niemal jedną trzecią. Z listy wyposażenia pojazdu zniknęły jako dodatkowy ciężar – przednie lampy przeciwmgielne.

Nadwozie Vipera SRT10 ACR odznacza się charakterystyczną dwutonową kolorystyką – z czarną sekcją centralną. Dodatkowy „driver’s stripe” (pas przecinający czarną sekcję po stronie kierowcy) dostępny jest opcjonalnie dla lakierów Viper Red lub Viper Black ACR i odpowiada mu wszywka na skórzanym kole kierownicy. W tych wersjach kolorystycznych warstwą ochronną w formie splotu karbonowego pokryto również i spojler tylny.

Na wzór samochodu Viper SRT10 przewidziana jest także jednobarwna kolorystyka zewnętrzna – wraz z tylnym spojlerem w kolorze nadwozia oraz dwoma „wyścigowymi” pasami wzdłuż karoserii.

Dodge Viper SRT10 ACR 2008 oferowany będzie w pięciu kolorach: odcieniu czerwonym Viper Red, czarnym Viper Black, Viper Violet, błękitnym Viper Bright Blue Metallic oraz pomarańczowym Viper Very Orange. Jako uzupełnienie unikalnych lakierów nadwozia, odkuwane z lekkiego stopu aluminium obręcze Sidewinder emaliowane są na czarno.

Chociaż wnętrze Vipera SRT10 ACR niewiele różni się od kabiny „zwykłego” Vipera SRT10 – zagorzali entuzjaści wyczynu docenią to, o czym zawsze marzyli: maksymalne odchudzenie pojazdu. W opcjonalnym pakiecie „Hard Core” nie znajdziemy systemu audio, izolacji akustycznej pokrywy silnika, mat wygłuszających kabiny oraz zestawu naprawczego kół. Miejsca radia zajmuje płytka maskująca, w której zamontować można zegar mierzący czas okrążeń, a miejsce głośników drzwiowych – lekkie zaślepki karbonowe. Pakiet ten pozwala zmniejszyć masę pojazdu o ponad 18 kilogramów, ma więc istotne znaczenie dla osiągów tak w jeździe szosowej jak i torowej.

Dodge Viper SRT10 ACR 2008 został specjalnie zmodyfikowany pod kątem osiągów w jeździe torowej. Amortyzatory firmy KW Suspensions pozwalają na regulację siły tłumienia oraz wysokości zawieszenia. Mogą być ustawiane bez zdejmowania kół (oszczędność czasu na torze) w szerokim zakresie twardości i odbojności. Wykonane z aluminium i mocowane na łożyskach kulistych amortyzatory KW są zoptymalizowane pod względem charakterystyki przy minimalnej masie własnej.

Dla redukcji przechyłów podczas jazdy Viper SRT10 ACR otrzymał także sztywniejszy przedni stabilizator poprzeczny.
W celu obniżenia mas nieresorowanych, do optymalizacji odkuwanych obręczy z lekkiego stopu aluminium zastosowano metodę analizy elementów skończonych. Felgi emaliowane są na czarno i „obute” w dopuszczone do ruchu drogowego wyczynowe opony Michelin Pilot Sport Cup, zapewniające zwiększoną przyczepność na torze wyścigowym.

Na podwyższenie osiągów znaczny wpływ mają liczne rozwiązania ograniczające masę pojazdu, m.in. ogumienie Michelin Pilot Sport Cup, lekkie koła Sidewinder oraz tarcze hamulcowe StopTech. Dzięki lekkim elementom aerodynamicznym i zawieszenia Viper SRT10 ACR jest o ponad 18 kg lżejszy niż „zwykły” Viper SRT10. Opcjonalny pakiet „Hard Core” wnętrza obniża masę o kolejne 18 kg – tak więc łączna oszczędność na masie pojazdu przekracza 36 kg.

I tak już modelowa skuteczność hamowania Vipera SRT10 nabiera innego wymiaru w wersji SRT10 ACR. Lekkie dwuczęściowe, nacinane łukowo tarcze hamulcowe StopTech (patent firmy) oraz zaciski Brembo (z Vipera SRT10) pozwalają zredukować inercję wirującą i masy nieresorowane, znacznie zwiększyć intensywność chłodzenia hamulców oraz ograniczyć ich fading nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach. Tarcze hamulcowe StopTech w połączeniu z oponami Michelin Pilot Sport Cup i obręczami Sidewinder powodują łączne obniżenie nieresorowanej masy wirującej o 27,2 kg. Droga hamowania samochodu Dodge Viper SRT10 ACR od prędkości 96 do 0 km/h wynosi 30,4 m.

Do napędu Dodge Vipera SRT10 ACR zastosowano znaną już z Vipera SRT10 jednostkę widlastą V-10 o pojemności 8,4 litra, która rozwija niesamowitą wprost moc 600 KM i „palący gumy” moment obrotowy 760 Nm. Silnik ten ma aluminiowy kadłub o wzmocnionej konstrukcji „deep skirt”, komory spalania w głowicach cylindrów obrabiane numerycznie (Computer Numerically Controlled) oraz powiększonej średnicy zawory pracujące w układzie zmiennych faz rozrządu VVT. System ten poprawia skuteczność przewietrzania silnika optymalizując otwarcie zaworów wydechowych w zależności od prędkości obrotowej i chwilowego obciążenia. Powietrze dolotowe płynie przez polerowane przewody do komór podwójnego kolektora ssącego – a stamtąd przez niskooporowy filtr i dwie elektronicznie sterowane przepustnice do kanału wlotowego silnika. Mieszankę paliwową zapalają platynowe świece zapłonowe zasilane indywidualnymi cewkami w pokrywach głowic cylindrowych. Dla podwyższenia odporności obciążeniowej pływające sworznie tłokowe wyposażono w tulejki brązowe. Dla podwyższenia wytrzymałości zmęczeniowej w odkuwanych ze spieków korbowodach zastosowano śruby o jakości typowej dla technologii lotniczych.
W układzie smarowania pracuje pompa o większej wydajności oraz ruchomy smok olejowy – elementy adaptowane z silnika wersji wyczynowej Vipera. W ten sposób zapewniono prawidłowe ciśnienie oleju przy najwyższych obrotach wału korbowego i w warunkach występowania znacznych sił odśrodkowych podczas jazdy po ciasnych łukach.

Dodge Viper SRT10 ACR 2008 wyposażony jest w najnowszą wersję przekładni sześciostopniowej Tremec T56, oznaczoną jako TR6060. Moc napędu przekazywana jest na kola tylne poprzez mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym GKN Visco-Lok.

Samochody Dodge Viper SRT10 ACR 2008 produkowane będą ręcznie przez zakład Conner Avenue Assembly Plant w Detroit, USA. Do salonów sprzedaży zaczną docierać w drugim kwartale 2008 a ich sugerowana przez producenta cena detaliczna nie przekroczy 100.000 $. Bardziej szczegółowe informacje cenowe podane zostaną w terminie późniejszym.

Źródło: Dodge/Chrysler

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej